Trend Magyar cégekkel alakul át a városi közlekedés

Magyar cégekkel alakul át a városi közlekedés

Pörge Béla | 2024.04.30 16:23

Magyar cégekkel alakul át a városi közlekedés

A képen balról jobbra Tóth Balázs, communication specialist, Commsignia, Tárnok Gábor alapító és ügyvezető igazgató, GPS Tuner, Virág László technológiai igazgató, Commsignia és Hegedűs Márton igazgatósági tag, Microsec | Fotó: Commsignia

A városi mobilitásban egyre nagyobb szerepet kapnak a kerékpárok, a rollerek és egyéb mikromobilitási eszközök. Elsőre talán meglepő lehet, de a mikromobilitásban komoly szerepe van a szoftvercégeknek, köztük ráadásul több magyar vállalat is globális piaci szereplőként jelenik meg.

Hirdetés

A városi közlekedés hatalmas átalakuláson megy keresztül: egyre többen ismerik fel az aktív mobilitás előnyeit, és részesítik előnyben az elektromos kerékpárokat, rollereket. A nagyobb hatótávolságú és gyorsabban haladó mikromobilitási eszközök az új lehetőségek mellett új kihívásokat is teremtettek, nemcsak a felhasználóknak, de a gyártóknál is. Ezekre a kihívásokra próbált választ adni három magyar cég - a Commsignia, a GPS Tuner és a Microsec -, amelyek a saját területükön nemzetközi szinten vezető szerepet töltenek be.

Ezek a vállalatok a mikromobilitás, a kerékpár- és a járműipar legnagyobb gyártóival és beszállítóival, valamint az útkezelőkkel együttműködve dolgoznak azon, hogy a védtelenebb úthasználók biztonságosan tudjanak közlekedni, és olyan kiforrott kényelmi szolgáltatások segítsék őket az útjukon, mint azokat, akik autóban ülnek.

Ezért egyre népszerűbb a mikromobilitás

Karakas Ádám, a Boston Consulting Group (BCG) iparági szakértője megnyitó előadásában rámutatott, hogy a trendek szerint a Föld lakosságának egyre nagyobb hányada él városokban, és ez a tendencia folytatódik fog a következő évtizedekben is. Részben ezért a városi forgalom egyre rosszabb: a BCG kutatása szerint a világ tíz legnépesebb városának autósai átlagosan 130 órát töltenek egy évben forgalmi dugóban.

Az elvesztegetett időnél nagyobb probléma a szén-dioxid-kibocsátás, ami globális szinten 6 gigatonna volt a közúti közlekedésben a személy- és kishaszonjárművek körében körében egy évben. Ennél is nagyobb gond a biztonság, ami ugyan folyamatosan javul, de még mindig sok halált okoz a városokban a közlekedés.

Ezen kihívások miatt foglalkozni kell az új mobilitással: ide tartozik a mikromobilitás, a megosztott járművek, az önvezetés és a fejlett légi mobilitás, bár utóbbi kettő inkább még a jövő, mintsem a jelen.

A BCG kutatása szerint Nyugat-Európában az emberek 10-20 százaléka feladná a saját személyautó birtoklását, 40-50 százalékuk pedig nyitott az új mobilitási szolgáltatásokra. Nyugat-Európában belül délen a legmagasabb az új mobilitási megoldásokra nyitott emberek aránya, északon a legkisebb – vagyis a földrajzi adottságok is sokat nyomnak a latba. Karakas Ádám megjegyezte, hogy a tapasztalatok alapján Közép-Kelet-Európában kisebb a nyitottság az új mobilitás felé.

Hogy jönnek a szoftverek a kerékpárokhoz?

A kerékpárok és rollerek gyártása évtizedeken át kimerült az acél- vagy karbonszálas vázak és egyéb alkatrészek összeillesztésében, de a járműiparban zajló gyökeres átalakulás ezt a piacot is utolérte. Az elektromos hajtáslánc megjelenése világszerte megnövelte az aktív mobilitás népszerűségét, míg a városokban elérhető megosztott járműflották sokkal hozzáférhetőbbé tették ezt a közlekedési módot. A beépített akkumulátorok és elektromos rendszert kezelő fedélzeti komputerek megjelenése magával hozta azt a lehetőséget is, hogy a gyártók rengeteg új szolgáltatás bevezetésével növeljék a modelljeik vonzerejét.

Fotó: Commsignia

A mikromobilitási szektor elképesztő fejlődésen ment keresztül az elmúlt tíz évben a kerékpárok és rollerek elektromos típusainak megjelenésével, illetve új, eddig nem létező hibrid eszközök kifejlesztésével. Ez mára oda vezetett, hogy az elmúlt évben Németországban több elektromos biciklit adtak el mint hagyományos kerékpárt. A városokat ellepték a bérelhető elektromos rollerek, biciklik és robogók.

Az informatikai megoldások szinte kötelező részévé váltak ezen járművek kényelmes és megbízható használatához. A GPS Tuner ehhez nyújt segítséget olyan applikációk formájában, melyek segítenek biztonságos útvonalat tervezni, elektromos hatótávolságot számítani és kijelezni, valamint akkumulátor töltőhelyeket keresni. Sokszor a járművek beállítása, finomhangolása és szoftverfrissítése is ezen applikációkon keresztül történik.

Tárnok Gábor, a GPS Tuner alapítója és ügyvezető igazgatója szerint a cég megalapítása után nem volt könnyű meggyőzni a piaci szereplőket arról, hogy a bicikliket is érdemes ellátni szoftveres megoldásokkal. A kerékpáripar ezen a területen csak követi az autógyártást, a kiberbiztonság kihívását is csak most ismerték fel igazán. A vállalat ma globális szinten működik, és a legnagyobb cégekkel dolgozik együtt az elektromos kerékpárok piacán.

Kapcsolatban a felhővel és a többi közlekedővel

A mobilinternet elterjedésével egyre több jármű képes adatokat küldeni a felhőbe, vagy az ott elérhető adatok alapján információkat megjeleníteni a sofőrök, kerékpárosok és rolleresek előtt. Ez a folytonos adatkapcsolat tesz lehetővé olyan szolgáltatásokat, mint a lopásgátló funkció vagy éppen a balesetmegelőző figyelmeztetések. A felhasználók vészhelyzetben történő segítésére is megoldást kínál az informatika: egy kerékpáron futó alkalmazás képes detektálni, ha valaki balesetet szenved és automatikusan értesíteni tudja a mentőket és a hozzátartozókat.

A Commsignia megoldásai abban segítenek, hogy a közlekedők valós időben el tudják kerülni a váratlan veszélyes helyzeteket. A járművek közötti közvetlen kommunikáció segítségével a balesetmegelőzési funkciók mobilhálózati lefedettség nélkül elérhetők. A Commsignia az autóiparban és a közlekedési rendszerek kiépítésében szerzett tapasztalatait hasznosítva hozta létre azokat az alkalmazásokat, amelyekkel a leggyakoribb közúti incidensek megelőzhetők, például amikor egy kanyarodó autó keresztezi az egyenesen haladó kerékpár útját. A Commsignia megoldásai nemcsak a holttérben lévő kerékpárosok és rolleresek érzékelését segíti, de a városoknak is lehetőséget biztosítanak a veszélyes helyzetek azonosítására, vagy akár arra, hogy előnyben részesítsék a mikromobilitást a lámpás kereszteződésekben.

Fotó: Commsignia

Virág László, a Commsignia technológiai igazgatója a panelbeszélgetésen kiemelte, hogy a cég mérnökeinek 80-90 százaléka Budapesten dolgozik annak ellenére, hogy a vállalat elsősorban amerikai megrendeléseken dolgozik az Egyesült Államokban.

A közúti biztonság alapja a bizalom

A járművek közötti V2X kommunikációhoz alapkövetelmény a biztonságos és megbízható kommunikáció, ehhez a Microsec nyújt Publikus Kulcsú Infrastruktúra (PKI) keretrendszert. A forgalomban haladva biztosnak kell lennünk abban, hogy a többi közlekedőtől vagy a közúti infrastruktúra által szolgáltatott V2X-alapú figyelmeztetések eredeti és megbízható forrásból jönnek. Ehhez az üzeneteket hitelesíteni szükséges, mégpedig anonim módon úgy, hogy a kommunikációba belehallgatva ne lehessen egy-egy jármű útvonalát lekövetni.

A Microsec által biztosított hitelesítésnek köszönhetően nem fordulhat elő, hogy hackerek hamis üzenetek küldésével megtévesszék a közlekedésben résztvevőket, beleértve a bicikliseket és a rollereseket, és viszont, az se fordulhasson elő, hogy a biciklisek magukat busznak vagy mentőnek kiadva zöldhullámot kérjenek a lámpás kereszteződésekben.

Hegedűs Márton, a Microsec igazgatósági tagja kiemelte, hogy egy diplomamunkának köszönhetően indult el az autóipar irányába az eredetileg digitális aláírások hitelesítésével foglalkozó vállalat. A V2X területén ma már globális szereplő a cég, többek között a német autópálya-kezelővel is közös projekten dolgozik.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink