back to top
KezdőlapFormula 1500 g-s erővel ölte meg a betonfal, de Senna halála szinte teljesen...

500 g-s erővel ölte meg a betonfal, de Senna halála szinte teljesen eltörölte az emlékét

-

30 évvel ezelőtt a mai napon hunyt el az 1994-es imolai fekete hétvége első halálos áldozata, az újonc Roland Ratzenberger. Az osztrák versenyző tragédiáját egy nappal később teljesen háttérbe szorította a sportág legendájának, Ayrton Sennának a távozása, de mi most részletesen visszaemlékezünk rá.

Azok közül, akik ismerték, sokaknak a mai napig a mosolya maradt meg, egykori csapattársa szerint pedig pontosan olyan volt, mint amilyennek egy autóversenyzőt elképzel az ember. Mégis, a halála után egy nappal történtek szinte teljesen kitörölték az emberek emlékezetéből 1994. április 30-át, amely közel 12 év után az első, versenyhétvégén történt halálos balesetet hozta el a Forma–1-ben.

Az előtt legutóbb az 1982-es Kanadai Nagydíjon halt meg versenyző Riccardo Paletti személyében, az olasz pilóta tragédiája után pedig rengeteg biztonsági fejlesztés történt. Súlyos balesetek persze rendszeresen előfordultak, és az 1994-es imolai hétvége is egy ilyennel vette kezdetét, amikor Rubens Barrichello 220 km/órás sebességnél repült el a Jordannel és állt bele a gumifalba, de sokan abba a hamis biztonságtudatba ringatták magukat, hogy a modern F1-es autókban már nem lehet meghalni.

Ám még ekkor sem sejthette senki, hogy egy nappal Barrichello bukása után ennél sokkal súlyosabb balesetnek lesz szemtanúja. A San Marinó-i Nagydíj szombati időmérő edzésén az újonc Roland Ratzenberger sérült első szárnya azonban egyszer csak leszakadt, beszorult az autó alá, amitől a a padlógázas Villeneuve-kanyarban (ironikus módon pont az 1982-es Holland Nagydíjon elhunyt Gilles Villeneuve volt Ratzenberger előtt a legutóbbi versenyző, aki F1-es időmérőn halt meg) 300 km/óra fölötti tempóval, irányíthatatlanul letért a pályáról és a betonfalnak vágódott.

Az 500 g-s, mai napig F1-es rekordot jelentő becsapódás azonnal megölte a bő két hónap híján szintén 34 éves (Senna már ennyi volt, amikor meghalt) osztrákot, akit a helyszínen levők és a televíziók előtt ülők döbbenetére élő adásban, milliók szeme láttára kezdtek újraéleszteni, sikertelenül.

Hogy Ratzenberger miként jutott el a Forma–1-be, mi okozhatta a balesetét, azt hogyan viselte a csapata, és egyáltalán, miért mondható el róla, hogy bár sokkal kevesebb emlékeznek rá, miért nem volt semmivel sem kevésbé értékes ember Sennánál, a tavalyi évfordulón megjelent, átfogó visszaemlékezésben olvasható alább:

Az osztrák pilóta életéről és haláláról dokumentum-sorozat is készül, ennek előzetesét ITT lehet megnézni.