szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A főpolgármester az Egyesült Arab Emírségekhez és Brüsszelhez fordul a városvezetés feje fölött eldöntött projekt miatt.

„Mivel ez az államközi szerződés szerintünk súlyosan ellentétes az uniós joggal, az Európai Bizottsághoz fordulok a jogaink érvényesítéséért” – írta Karácsony Gergely főpolgármester, miután az Országgyűlés fideszes többsége megszavazta a mini-Dubaj-projektet is magában foglaló törvénytervezetet. „Államközi szerződés lévén

az Egyesült Arab Emírségek vezetőit is tájékoztatom arról, hogy nem engedjük úgy tönkretenni a városunkat

ígérte meg továbbá a főpolgármester.

Karácsony Gergely emlékeztetett arra, hogy Orbán Viktor miniszterelnök azt ígérte: amit a budapestiek nem akarnak, az nem lesz. Azt is felidézte, hogy a Budapesti Lakógyűlés nevű fővárosi konzultáción részt vevő 25 ezer ember elsöprő többsége megfizethető lakásokat és Parkvárost akar mini-Dubaj helyett, és nyílt közbeszerzésen kiválasztott kivitelezőt.

Megvolt a mini-Dubaj-szavazás, a Fidesz-KDNP szabad kezet adott az arab befektetőnek

Vitézy Dávid főpolgármester-jelölt is reagált a törvény elfogadására, és megígérte: megválasztása esetén mindent el fog követni, hogy visszaszerezze Budapest jogait a város fejlődési irányainak befolyásolására. Azután öt pontban összegezte, mi a baja a mini-Dubaj-beruházással:

  • Úgy adja verseny nélkül arab befektetőknek a 130 hektáros, félkerületnyi területet az Országgyűlés, hogy semmit nem ír elő, semmit nem vár el, semmit nem rögzít arról, milyen funkciójú, milyen magasságú városrész épülne oda. Pedig Budapestnek nem újabb bevásárlóközpontra és luxusnegyedekre van szüksége, hanem megfizethető új lakásokra és minőségi zöldfelületekre.
  • Minden létező építési előírás alól kiemelik a beruházást, így sem az épületek magasságára, sem a tömbök méretére és funkciójára vonatkozóan nem marad befolyásuk a kerületi és fővárosi önkormányzatoknak.
  • A szükséges közlekedési beruházásokra nincsenek garanciák: nem szerepel a szerződésben a 3-as villamos átvezetése az új Szegedi úti felüljárón, a kisföldalatti szükséges felújítása és járműcseréje, és nincs benne a Nyugati pályaudvar–Rákospalota–Újpest kiemelten forgalmas, itt átvezető vasútvonal fejlesztése, az új állomás megépítése sem. Ráadásul, ami benne van, azt sem az arab befektetők, hanem a magyar adófizetők fizetnék.
  • A repülőtéri vasutat, amely kapcsán az elmúlt napokban felmerült, hogy kínai luxusvonatként épülne meg, a megállapodás szerint Budapest belvárosa helyett Rákosrendezőre vinnék – eszerint az arab és kínai szereplők érdeke fontosabb, mint az összes budapestié. Ennek semmi értelme.
  • Minden korábbi terv egy új, városi jelentőségű, legalább 25 hektáros, Zuglót, Rákospalotát, Angyalföldet kiszolgáló közpark létesítésével számolt itt, a Vasúttörténeti Park mellett. Ennek nyoma sincs a dokumentumokban, ez is beépíthető területté válna a szerződés szerint.

Itt a mini-Dubaj-törvény: a kormány adókedvezményt és szabad kezet ígér az arab befektetőnek

A kormány eladja a rákosrendezői területet az arab befektetőnek. Lehetőség szerint nem kell majd közbeszerzési eljárásokat lefolytatni, és a projekt megkapja a különféle szabályok alól mentesítő nemzetgazdasági szempontból kiemelt minősítést. A fejlesztéseket a beruházó 5 százalékos áfával értékesítheti majd.