Az olyan nagy globális márkáknak, mint a Coca-Cola és a L’Oréal vagy épp a Lidl, fel kell hagyniuk a balkáni Kreml-barát médiumokban való hirdetéssel – áll abban a levélben, amit az Európai Parlament képviselői küldtek el az érintetteknek.
A levél címzettjei között szerepel a Coca-Cola, a L’Oréal ,a Heineken, a Samsung, de a Yettel, a Bosch és a Lidl is – írja a hvg.hu a brüsszeli Politico értesüléseire hivatkozva.
A kép illusztráció Fotó: AFP
A vállalatoknak „szigorúan felül kell vizsgálniuk reklámpolitikájukat annak biztosítása érdekében, hogy a kiadásaikkal még véletlenül se finanszírozzanak káros dezinformáció terjesztéséről ismert kiadványokat” – írták csütörtöki levelükben a politikusok, akik között szerepel Andrej Kovacsev bolgár konzervatív képviselő csak úgy, mint 15 másik, jobbközép, liberális, szocialista és zöldpárti képviselőtársa.
A levél címzettjei: a Lidl, a Delhaize Group, a Procter & Gambler, a Coca-Cola, az A1, a Yettel, a Ferrero, a Heineken, a Mars, a Mondelez, a L’Oréal, a GlaxoSmithKlein (GSK), a Bosch, a Samsung és az Amazon.
Az EU tisztviselői és dezinformációs szakértők az online álhírek növekvő áradatára és a szavazatok befolyásolására irányuló külföldi kísérletekre figyelmeztettek a közelgő európai parlamenti választások előtt.
„Sok Kreml-közeli, dezinformációkat terjesztő médiaszervezet jó hírű vállalatok által vásárolt hirdetéseket használ fel hitelességének erősítésére” – mondta a lapnak Kovacsev, hozzátéve, hogy ezek a márkák nincsenek mindig tisztában azzal, hogy hirdetéseikkel „oroszbarát propagandacsatornákat támogatnak”.
A Balkan Free Media Initiative – a kezdeményezés mögött álló brüsszeli székhelyű civil szervezet – 2023-ban arról számolt be, hogy a globális márkák ügynökségeken és adtech cégeken keresztül több százmillió eurót fizettek olyan szerb és bolgár médiafelületeknek, amelyek kormánypropagandát és az ukrajnai háborúval kapcsolatos, a Kreml narratívájának megfelelő tartalmakat terjesztettek.
Példaként a két legnépszerűbb szerbiai csatornát, a TV Pink-et és a TV Happy-t hozták fel, melyek nagymértékben támaszkodnak a nemzetközi cégek reklámbevételeire miközben olyan hamis állításokat közvetítenek, miszerint Oroszország maga is „hosszú ideje elszenvedője az agressziónak”, és „rákényszerült” arra, hogy „különleges katonai műveletet” hajtson végre Ukrajnában.
A képviselők arra kérik a vállalatokat, hogy álljanak „az igazság és a tisztesség oldalára”, gondosan értékeljék át a hirdetési költségvetéseiket és ne támogassanak tovább olyan platformokat, amelyek veszélyeztetik ezeket az alapvető értékeket”.
A törvényhozók levele szerint nem csak a pénzről van szó. Ezeknek a márkáknak a hírneve és hatalma „akaratlanul legitimitást kölcsönöz [ezeknek a médiumoknak], ami súlyosbítja a dezinformáció terjedését és hatását”.
A megszólított cégek közül eddig csak a GSK és a Lidl reagált a Politico értesüléseire, előbbi azt állította, nem is hirdet a Balkánon, míg a Lidl képviselője arról tájékoztatta a lapot, hogy a vállalat már hónapokkal a mostani levél előtt lépett az ügyben: 2023 közepétől jelentősen csökkentette a Pink TV-nek, illetve a Happy TV-nek folyósított összegeket. Az utóbbi felületein 2024-ben már nem hirdetett.
és a multik maradhatnak oroszországban?