Tetszett a cikk?

A miniszter örül a Mol árcsökkentésének, és jó ötletnek tartja, hogy csak a szomszédos országokhoz viszonyítsuk a hazai árakat. Az árstop lehetősége még mindig az asztalon van, a kormány a jövő héten dönt.

„Úgy tűnik, megértette mindenki, mit szeretne a kormány, ennek nagyon örülök, hogy a kooperációt választották az ellenállás helyett” – nyilatkozta Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter az ATV-nek azzal kapcsolatban, hogy a Mol a kútjain váratlanul literenként 10 forinttal mérsékelte az üzemanyagok árait.

A miniszter – kormányülést követően – jogállamokban és piacgazdaságokban meglehetősen unortodox módszerrel élve megzsarolta a benzinkutak üzemeltetőit: ha két héten belül nem csökkentik áraikat az elvárt szintre, „beavatkozás” következik. Az elvárt szint a régiós országok átlagára.

A Központi Statisztikai Hivatal a miniszter megrendelésére újabban készít egy ilyen statisztikát az uniós áradatbázis alapján. Az első kiadásban a „régiós” országokra számoltak átlagárat, a régióba beleszámítva Bulgáriát is. A második kiadásban számoltak átlagárat a szomszédos országokra is.

A kritika szerint ugyanis a hazai üzemanyagárak szempontjából teljesen irreleváns, hogy milyenek az árak Bulgáriában vagy Lengyelországban. Bulgária különösen kakukktojás, az ország az EU egyik legnagyobb olajkitermelője, tengeri kapcsolattal rendelkezik, az árak jóval alacsonyabbak, mint Magyarországon és a szomszédos országokban.

Ezzel kapcsolatban Nagy Márton azt mondta: „Jó felvetés, megfelelő felvetés, hogy ne a régiós, hanem a szomszéd országok üzemanyag-átlagára legyen a referenciaérték. Ezt megfontoljuk.”

Nem mindegy, melyik adatsort veszik figyelembe. A KSH pénteki közlése szerint a benzin esetében például a magyarországi átlagár 4%-kal, azaz 25 forinttal volt magasabb a régiós átlagértéknél. A szomszédos országokban az átlagár 638 forint volt, a magyar ár ezt 1,6%-kal, azaz 10 forinttal haladta meg. Hasonló a helyzet a dízelnél is, ott a régiós átlagártól 27 forinttal tért el a magyar, míg a szomszédos országok átlagától 11 forinttal.

A miniszter szerint a kormány a jövő héten tudja értékelni, hogyan alakulnak a hazai és a „régiós” üzemanyagárak. Egy újabb ársapka bevezetését továbbra sem zárta ki.

Nagy Márton feltalálta Orbánnak a verőlegény-gazdaságpolitikát

A versenytorzító, erőszakos (jog)szabályalkotáson túllépve a kormány immár nyílt fenyegetéssel, zsarolással kényszerít piaci vállalkozásokat, hogy kedve szerint működjenek. A verőlegény-gazdaságpolitika arca, végrehajtója és szellemi atyja Nagy Márton. A miniszternek van víziója, de szinte biztos, hogy nincs igaza.