Érkezhet a kultúra TikTokon?

Érkezhet a kultúra TikTokon?
A mai napig sokan megkérdőjelezik, hogy a TikTok képes-e kultúrát közvetíteni, pedig az elmúlt években egyértelművé vált, hogy a platform sokszínű tartalmi kínálatában a kultúra is helyet kap. Dejcző Alexandra, a Lounge Group digitális marketing szakértője mutatta be a 29. Digital-Media Hungary konferencián a marketing, a kultúra és a reklám szerepét a TikTokon.

„Az Ipsos egyik kutatása szerint, azok, akik nem használják a TikTokot, elsősorban azért nem, mert úgy gondolják, hogy csak zene és tánc található a platformon, és nem igazán léteznek más tartalomtípusok. Ezzel szemben, amikor megkérdezték ugyanebben a kutatásban az aktívan TikTokozóktól, hogy ők milyen tartalmat fogyasztanak, akkor azt találták, hogy elsősorban a humor, a zene, a gasztronómia, a divat, a művészet, az irodalom, a színház, a tánc, a sport, a filmek és a történelem az, ami a felületen érdekli őket” – fogalmazott Dejcző Alexandra, majd hozzátette: „Még ha nem is tudjuk egyetemesen meghatározni, hogy mi az, hogy kultúra, azért azt érezzük mindannyian, hogy a művészetek, a színház, a tánc és nagyon-nagyon sok minden az itt felsoroltak közül valóban a kultúrának a részei.”

Azok a brandek, akik képesek felismerni és kiaknázni a TikTokban rejlő lehetőségeket, igenis képesek belecsempészni a kultúrát a Z generációsok életébe. Egy új nézőponttal úgy tudják megszólítani a fiatalokat a hozzájuk közel álló platformon, hogy közben a tartalomfogyasztó úgy érzi, hogy nem egy reklámot, hanem egy értéket adó videót lát.

Az előadó egy Valmar és Stabilo közötti sikeres együttműködést említett példaként, amely többek között Effie díjat is nyert. Ez a kampány egy hashtag kihívásra épült, amelyhez a Valmar "Színvak" című videoklipje adott alapot. A cél a tűfilcek eladásának növelése volt, az eredmények pedig szemmel jól láthatóak voltak. „A kampánycélok elérése közepette sikerült olyan kulturális értékeket is teremteni, amivel egyrészt a Valmar együttesnek az említése is nagyon sokat nőtt, másrészt a Stabilo tűfilcéhez kapcsolodó árbevételei is emelkedtek 20%-kal, illetve magának a márkának az említettsége is igen jelentősen megnövekedett. Ezek mellett pedig a Valmar együttesnek a Színvak című klipje közel 6 millió megtekintést tudott elérni” – számolt be az eredményekről a szakember.

Ez is bizonyítja, hogy a TikTok lehetőséget kínál arra, hogy a márkák közvetlen kapcsolatba lépjenek a felhasználókkal, és kreatív módon mutassák be termékeiket vagy üzeneteiket. Mindez pedig rendkívüli eredményességhez vezethet a marketing területén.

A TikTok a könvypiacot és a zeneipart is megreformálta

Dejcző Alexandra rámutatott arra, hogy sokak számára érdekes kérdés, hogy a korábbi Facebook posztolgatások helyett, miért váltak az emberek inkább TikTok tartalomgyártóvá. „Elsősorban ez az a platform, ami az önkifejezés jelképévé tudott válni, és egyszerűen annyira hozzátette az emberek mindennapjaihoz a közösséghez való tartozás érzését, hogy kifejezetten addiktív használati szokásokat alakított ki. Nem véletlen, hogy naponta átlagban 20-30 alkalommal nyitják meg a TikTokot azok, akik aktívan használják, mert úgy érzik, hogy egyrészt lemaradnak valamiről, ha nem görgetik, másrészt pedig, hogy nem lesznek ennek a közösségnek a részei.” Ez lehetőséget teremt a hagyományos kulturális intézményeknek és művészeknek, hogy újradefiniálják magukat, és új típusú közönséget szólítsanak meg, közösséget építsenek.

A TikTok hatása még a könyvpiacot is felforgatta. Az influencerek és a felhasználók könyvajánló videói hatalmas eladásokat generálnak a korábban már megjelent, de eddig „porosodó” könyveknek is. „Több mint 8 milliárd olyan videó van a TikTokon, ami könyvajánlásról szól, és ez több mint 140 milliárd megtekintéssel bír. A Tiktok egy nagyon jó platform lett a könyvajánlásra” – fogalmazott a szakember, aki azt is elmondta, hogy a TikToknak már saját könyvkiadója is van, ahol megvásárolhatók a platformon promozótt könyvek.

A TikTok nemcsak a könyveket, hanem a zenei slágerlistákat is befolyásolja. Sok olyan dal lett népszerű a felületen keresztül, amelyeket kezdetben nem vettek figyelembe a hagyományos zenei listák. „2023 egyik legnagyobb meglepetése volt, hogy megjelent a TikTok Billboard Top 50-es lista, ahol a TikTokról berobbant dalok és előadók művei szerepelnek” – hangsúlyozta a marketing szakember, és kiemelte, hogy a TikTok valóban átalakította az audiovizuális tartalomgyártást.

Minden más platform is reagált a TikTok egyedi vertikális videófogyasztási élményére. „Nem véletlenül jelent meg a Facebook Watch, a Youtube Short és az összes többi olyan platform, ami gyakorlatilag ugyanarra a Tiktok mechanizmusra épít, hogy ha egyszer elkezded görgetni a hírfolyamot, akkor nagyon nehezen tudod abbahagyni” – fejtette ki a szakember.

Előadását Dejcző Alexandra egy olyan TikTok listával zárta, ahol a nézőknek valódi kulturális élményben lehet részük:

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Szuchy Brigitta

Az írás, a szavak formálása, gondolatok és érzések átadása gyermekkorom óta a szenvedélyem. Tanulmányaimat éppen ezért Kommunikáció és médiatudomány szakirányon végeztem a Szent István Egyetemen (BA) …