A méhek jelentősége egyre inkább előtérbe kerül a biológiai sokféleség válsága és az élelmezésbiztonság miatt, hiszen alapvető szerepet játszanak az ökoszisztéma fenntartásában. Ugyanakkor évezredek óta hatnak kultúránkra és művészetünkre is.

Gaudi Casa Mila AFP.jpg
Casa Milà, Antoni Gaudí katalán építész lakóháza, melyet egy gazdag textilgyáros, Roger Segimon de Milà megrendelésére tervezett. Fotó: Borgese Maurizio / Hemis via AFP

Az utóbbi időben egyre inkább a figyelem középpontjába kerülnek a beporzók, azon belül is a méhek, amelyek valójában az egész ökoszisztéma fenntartását a hátukon viszik: a szárazföldi növényvilág hetven-nyolcvan százaléka függ ugyanis a beporzástól. Mi pedig szintúgy tőlük függünk, hiszen az élelmiszer-termelésünk mintegy hetven százalékát köszönhetjük ezeknek a kis zümmögő lényeknek. Ismerős lehet az az Albert Einsteinnek tulajdonított idézet, miszerint 

Ha a méhek kipusztulnak, négy évre rá az emberek is követik őket.

Nem véletlen hát, hogy a biológiai sokféleséggel kapcsolatos válság, valamint az élelmezésbiztonsági és a fenntarthatósági aggodalmak miatt a méhek egyre gyakrabban kerülnek a hírek címlapjára. De jelentőségüket nem most fedezték fel először. A méhek napja alkalmából megnéztük, hogy ezek az apró, de rendkívül hasznos állatok miként hatottak a kultúrára és a művészetekre az elmúlt évezredekben.

Méhek és a képzőművészet

A legelső ismert méhábrázolás Kr. e. 8000-ből származik: a spanyolországi Valencia tartományban található Pókbarlangok (Cuevas de la araña) egy sziklafestményén látható egy létrán felfelé mászó alak, hogy mézet szedjen ki a kaptárból. De egyiptomi hieroglifákon, közép- és dél-amerikai kultúrák faragványain, ékszerein is találtak már méhábrázolásokat, amelyek azt bizonyítják, hogy az akkori társadalmak már kapcsolatban voltak az őshonos vadméhekkel.  

Egyiptom méh AFP.jpg
I. és III. Thotmesz fáraók kártusa a bal felső sarokban méhábrázolással a Luxori Múzeumban. Fotó: Dozier Marc / Hemis via AFP

A maják már méhészeti technológiákkal – tenyésztés, gondozás, kereskedelmi és mezőgazdasági célokra való használat – tartottak méheket, isteneik egy része pedig konkrétan a kaptárakat védelmezte. A kínai civilizáció egyik aranykorának is tekinthető Tang-dinasztia (618–907) idején a mézelő méhek megjelentek a költészetben és a festészetben is. Míg korábban veszélyes állatnak tekintették őket a csípésük miatt, ekkorra felismerték értéküket, és az általuk előállított termékek, például a méhviasz és a propolisz a kínai orvoslásba is bekerültek.

A méhek gyakran hiedelmek és mitológiák szimbólumaként is megjelentek. A német reneszánsz festő, Matthias Grünewald Stuppach Madonna című képe, vagy a spanyol barokk művész, Juan de Valdés Leal A méhek csodája című festménye jó példa erre. Joseph Beuys német szobrász és performanszművész nemcsak a méhek termékeit – például méhviaszt és mézet – használt egyes alkotásaihoz, de rajtuk keresztül megkérdőjelezte azt az elképzelést is, hogy az emberek holisztikusan képesek lennének megérteni a világ alapvető működését a hagyományos észlelési módokon keresztül. Aganetha Dyck kanadai művész gyakran helyez a kaptárakba különböző tárgyakat – például cipőket, kisebb szobrokat –, amelyekre aztán a méhek hatszögletű méhsejteket építenek.

Az amerikai Matt Willey ambiciózus terve, hogy 50 ezer méhet fessen fel különböző falakra szerte a világon, ezzel is felhívva a figyelmet a jelentőségükre. A szám nem önkényes, körülbelül ennyi méh szükséges egy egészséges méhkashoz.

A kaptár AFP.jpg
Wolfgang Buttress brit művész Kaptár című alkotása. Fotó: Daniel Leal / AFP

A Wolfgang Buttress brit művész által tervezett Kaptár látványos tisztelgés a méhek előtt. A 44 tonnás építmény 170 ezer alumínium alkatrészből és ezer LED-lámpából épül fel. Eredetileg a 2015-ös milánói kiállítás brit pavilonja számára készült, most már a londoni Kew Gardens legtöbbet fotózott része.  

Méhek és a zene

A görög filozófust, Arisztotelészt mélyen lenyűgözte a méhek társadalma, gyakran vizsgálta őket. Megfigyelte például, hogy amikor rajzásuk a küszöbön áll, néhány nappal az esemény bekövetkezte előtt folyamatosan egy bizonyos speciális hangot adnak ki. De nemcsak őt varázsolta el a méhzene. Nyikolaj Rimszkij-Korszakov Mese Szaltán cárról című operájában hallható, A poszméhek repülése című kompozícióban a kaotikusnak tűnő és gyorsan változó repülőmintájukat kívánta zeneileg megidézni. A Beatles Tomorrow Never Knows című számában is fel lehet fedezni a méhek hangját. A Killer Bee Queens nevű zenekar, élén Lars Chittka méhkutató professzorral, bevételét olyan természetvédelmi szervezeteknek adományozza, amelyek a méhek védelmével foglalkoznak.

Méhek és a film

Maja a méhecske AFP.jpg
Jelenet a Maja, a méhecske című animációs sorozatból. Fotó: Archives du 7eme Art / Photo12 via AFP

A méhek egyre gyakrabban tűnnek fel a mozivásznakon és a képernyőkön is. A Maja, a méhecske könyvön, valamint a belőle készített képregényen, rajzfilmsorozaton generációk nőttek fel, de hasonlóan népszerű volt a Mézengúz című, szintén egy méh kalandjairól szóló animációs mozi is. Számos dokumentumfilm tudományos oldalról közelíti meg a méhek életét, mint A méhek eltűnése, A Nap királynője vagy A beporzók. A „sötét oldaluk” jelenik meg A rejtélyes sziget, A raj vagy a Gyilkos méhek című filmekben.

Méhek és az építészet

A méhek a természet legjobb építészei közé tartoznak, a kaptárak stabil szerkezetei világszerte megihlették már az építészeket. A legkorábbi hatások a kelta kori skót és ír lakóházakban fedezhetőek fel, amelyeket habarcs nélkül, kövekből építettek körkörös alapon kaptár formájúra. Ilyen építmények ma is láthatóak például az Írországhoz tartozó Skellig Michael szigeten, amelyek a Csillagok háborúja filmsorozat Az ébredő Erő és Az utolsó Jedik című részeiben is szerepeltek.  

Alberobello AFP.jpg
Alberobello kisvárosa jellegzetes kaptár alakú építményeivel. Fotó: Guiziou Franck / Hemis via AFP

A kaptárra hasonlító kupolaszerkezet természetesen nem csak a keltákat ihlette meg, a világ számos pontján találkozhatunk hasonlókkal. A dél-afrikai bantuk sárból, lécekből és tehéntrágyából készítettek méhkas formájú házakat. Dél-Olaszországban trullinak nevezett házakat építettek, de a törökországi Harrán nevű városkában is láthatóak még kaptárakat utánzó épületek. Az ókori Mükénében viszont a holtakat temették méhkas formájú sírokba.

A híres katalán építész, Antoni Gaudí szintén előszeretettel használt parabolaíveket, például a Casa Batllónál, a Casa Milànál vagy a Güell-palotánál. A Sir Basil Spence által tervezett új-zélandi parlament méhkas formája acélból, üvegből és rézből épült, amely túlmutat a funkcionális célokon, és a méhek hatékonysága és együttműködése előtt is tiszteleg. Frank Lloyd Wright Hanna–Honeycomb-háza különbözik a múltbeli építészeti törekvések kaptárformáitól, a méhek esztétikáját hatszögek felhasználásával fejezte ki. A cornwalli Eden Project hatszögletű elemekből összeállított kupolái alatt pedig fantasztikus diverzitású biomot hoztak létre.

A fenti gyűjtés is azt mutatja, hogy a méhek régóta fontos szerepet töltenek be az emberi társadalomban beporzóként, haszonállatként, valamint művészi inspirációként és múzsákként is. Ha még többet szeretnénk megtudni róluk, akkor görögországi nyaralásunk alatt érdemes meglátogatnunk a rodoszi Méhmúzeumot is, amelyet teljes egészében ennek a hasznos, pótolhatatlan és csodálatos kis lénynek szenteltek.

A cikkhez használt források itt, itt, itt, itt, itt, itt, és itt olvashatók.