- Hirdetés -

Fizetés, nyugdíj – sokat romlott itthon a helyzet

|

- Hirdetés -

Lemaradunk a visegrádi országoktól, vagy épp az élre törünk? Tényleg megelőzött minket Románia? Május elsején uniós csatlakozásunk 20. évfordulóját ünnepeljük. A GKI szakértői megvizsgálták, miként változott Magyarország helyzete a hozzánk hasonló történelmi, társadalmi és gazdasági háttérrel rendelkező régiós országokhoz képest.

A hazai vásárlóerő-paritáson számolt (tehát árszínvonallal korrigált) GDP/fő értéke 2004-2023 közt 2,2-szeresére nőtt. Ennek ellenére azonban romlott hazánk relatív pozíciója: a lengyelek és a románok is megelőztek minket 2023-ra. Míg 2004-ben a 27 EU-s ország közül a 19. helyen álltunk, 2023-ra már csak a 22.-ek voltunk.

A jelentős (bár a versenytársakétól elmaradó) GDP/fő növekedés egyik fő mozgatórugója a munkaerőpiaci aktivitás nagymértékű javulása volt. Míg uniós csatlakozásunkkor a 15-64 év közti magyarok 56,8%-a volt foglalkoztatott, 2022-re ez a mutató már 74,4%-on állt. E tekintetben tehát a régióból megelőztük a szlovákokat, és uniós viszonylatban is már az élmezőnyhöz tartozunk.

A vásárlóerő-paritáson számított magyar keresetek közel két és félszeresére nőttek 2004 és 2022 közt. E mutató alapján Szlovákia mögénk került, így már harmadik helyen állunk versenytársaink közt. Ezzel párhuzamosan uniós viszonylatban a 23. helyről a 22.-re jöttünk fel.

A hazai vásárlóerő-paritáson számított nyugdíjak 76%-kal emelkedtek a vizsgált időszakban. Bár a magyar nyugdíjasok kilátásai jobbak, mint 20 éve voltak, régiós helyzetvesztésünk egyértelmű: az előző 20 évben a lengyel, a szlovák és a román nyugdíjak is lehagyták a hazaiakat. Ezzel a 2004-es 19. helyről a 23.-ra csúsztunk vissza 2021-re az Unióban.

A keresetek és a nyugdíjak emelkedése magával hozta a (vásárlóerő-paritáson számított) fogyasztás javulását is: ez a mutató 86%-kal nőtt 2004 és 2022 közt. Ennek ellenére míg 2004-ben ezüstérmesek voltunk a versenytársaink közt, 2022-re már az utolsó helyen zártuk a sort: mára már többet fogyasztanak a lengyelek, a románok és a szlovákok is. Míg uniós csatlakozásunkkor a 19. helyen álltunk az EU-ban, 2022-re a 26., utolsó előtti pozícióra csúsztunk vissza: már csak Bulgária áll mögöttünk a fogyasztás tekintetében.

Összességében tehát önmagában vizsgálva mind az öt mutatóban jobban teljesítünk, mint 20 éve. Az egy főre jutó GDP, a keresetek és a fogyasztás alapján is közeledtünk az uniós átlaghoz, sőt, a foglalkoztatottsági adataink meg is haladták azt. A hazai nyugdíjak viszont távolodtak az EU-s átlagtól.

Ha az országok rangsorai felől közelítjük meg a kérdéskört látható, hogy a GDP/fő mutatót, a nyugdíjakat és fogyasztást vizsgálva rontottunk pozícióinkon, míg a foglalkoztatottság és a keresetek tekintetében javítottunk.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Így manipulálnak minket a kiberbűnözők

Melyikünk ne kapkodna fejvesztve, ha nehezen megtakarított pénzünk, szélsőséges esetben akár családtagjaink testi épsége kerülne veszélybe? Ezzel az ösztönös reakcióval élnek vissza napjaink kiberbűnözői, akik évről évre egyre aktívabbak: 2022 és 2023 között hétszeresére...

Ezek a legnépszerűbb belföldi úti célok pünkösdkor

Pünkösdkor közel annyian utazhatnak, mint húsvétkor a Szallas.hu előfoglalási adatai szerint. Régiós összesítésben Észak-Magyarország és a Balaton térsége a legvonzóbb. Gyula, Siófok és Eger vezeti eddig a foglalási listát a településenkénti bontásban. A teljes...

Egyre többen választják az élményeket a tárgyak helyett

Idén Európa számos globális sporteseménynek, zenei turnénak és filmfesztiválnak ad otthont, melynek apropóján a Mastercard új kutatásában mélyrehatóan vizsgálta, hogy miért helyezik az emberek egyre inkább előtérbe az élményekre fordított kiadásokat. Évről-évre az „Öreg...

Figyelem nélkül a megjelenés mit sem ér

A figyelmünk átalakult, és erre a reklámpiacnak is reagálnia kell. Kétségtelen ugyanis, hogy a médiatér ma sokkal széttöredezettebb, komplexebb és zajosabb, mint korábban, és ez azt eredményezi, hogy a fogyasztók figyelme is megosztottabb. Ez...

Különleges sorozaton dolgoznak a Disney+-nál

Elkezdődött a Disney+ első saját gyártású lengyel produkciójának gyártása. A nyolcrészes krimi 1936-ban, az akkori Breslauban, vagy Boroszlóban játszódik. A sorozat Franz Podolsky rendőrfőnök történetét meséli el, aki egy brutális gyilkosság ügyében nyomoz. A...

A jó ötleteket nem büdzsében mérik – interjú Sárospataki Alberttel

Az idén tízéves online számlázó, a Billingo vihette haza az Év Vállalata díjat a kilencedik Marketing Diamond Awardsról. Az elsősorban mikro-, kis- és középvállalkozásokat támogató cég ügyvezetőjét, Sárospataki Albertet kérdeztük a pályázataikról, a Billingo...

Álhírek terjednek a Balatonról

Idén egy kicsit a tavalyihoz képest korábban elkezdődött az a Balaton ellenes hecckampány, amelynek főszereplője az extra drága lángos. Ugyanakkor az álhírek már a fagylalt árára is kiterjednek, holott néhány napja a Balaton Fagyija...

Mi lesz a nyaralásokkal 2024-ben?

Nagyjából két évvel a koronavírus-járvány okozta sokk után úgy tűnik, mostanra újra megjött a magyarok utazási kedve, sőt új dimenzióba lépett. Az Everguest megbízásából készített friss Tárki - kutatás szerint az idén a magyarok...

A sneaker a legnépszerűbb online rendelt cipőmodell

Mind a női, mind a férfi lábbelik között a sneakerek a legnépszerűbb online rendelt cipők az eMAG-on: a Nike, a Skechers, a Puma és a Converse cipői a legkedveltebb márkák, egy tipikus vásárló idén...

Fontos határidő közeleg, készülhetnek a vállalatok

A NIS2 direktíva számos követelményt fogalmaz meg az EU-tagállamok kiber- és információbiztonságára vonatkozóan. Magyarországon a „2023. évi XXIII. törvény a kiberbiztonsági tanúsításról és a kiberbiztonsági felügyeletről”, azaz a „Kibertan-törvény” implementálja a direktíva rendelkezéseit, melynek...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Az élelmiszeripari márkáknak is fontos az influencer marketing

A TERRITORY Influence frissen megjelent, „A közösségi hatás mesteri alkalmazása az élelmiszeriparban” című útmutatója rávilágít az influencer marketing növekvő szerepére a fogyasztók vásárlási döntéseinek alakításában. A különböző adatforrások és tanulmányok elemzése kulcsfontosságú betekintést nyújt...

Így manipulálnak minket a kiberbűnözők

Melyikünk ne kapkodna fejvesztve, ha nehezen megtakarított pénzünk, szélsőséges esetben akár családtagjaink testi épsége kerülne veszélybe? Ezzel az ösztönös reakcióval élnek vissza napjaink kiberbűnözői, akik évről évre egyre aktívabbak: 2022 és 2023 között hétszeresére...

Ezek a legnépszerűbb belföldi úti célok pünkösdkor

Pünkösdkor közel annyian utazhatnak, mint húsvétkor a Szallas.hu előfoglalási adatai szerint. Régiós összesítésben Észak-Magyarország és a Balaton térsége a legvonzóbb. Gyula, Siófok és Eger vezeti eddig a foglalási listát a településenkénti bontásban. A teljes...

Egyre többen választják az élményeket a tárgyak helyett

Idén Európa számos globális sporteseménynek, zenei turnénak és filmfesztiválnak ad otthont, melynek apropóján a Mastercard új kutatásában mélyrehatóan vizsgálta, hogy miért helyezik az emberek egyre inkább előtérbe az élményekre fordított kiadásokat. Évről-évre az „Öreg...

Figyelem nélkül a megjelenés mit sem ér

A figyelmünk átalakult, és erre a reklámpiacnak is reagálnia kell. Kétségtelen ugyanis, hogy a médiatér ma sokkal széttöredezettebb, komplexebb és zajosabb, mint korábban, és ez azt eredményezi, hogy a fogyasztók figyelme is megosztottabb. Ez...

Don't Miss

A jó ötleteket nem büdzsében mérik – interjú Sárospataki Alberttel

Az idén tízéves online számlázó, a Billingo vihette haza az Év Vállalata díjat a kilencedik Marketing Diamond Awardsról. Az elsősorban mikro-, kis- és középvállalkozásokat támogató cég ügyvezetőjét, Sárospataki Albertet kérdeztük a pályázataikról, a Billingo...

Morálisan jót tenni üzletileg is kifizetődő

„Aligha tekinthető felelősségvállalásnak - és etikusnak - az, amikor egy tízmilliós költségvetésű imázskampányt tessék-lássék „bekoszolunk” egy kis kutyasétáltatással” - nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Dr. Pintér Dániel Gergő, a BioTechUSA-cégcsoport vállalati kommunikációs, PR és CSR...

Keressük a legújabb technológiai megoldásokat – interjú Losonczi Balázzsal

A hatékonyság nem elsősorban pénz, sokkal inkább szakmai felkészültség kérdése – vallja Losonczi Balázs, a Pentacom ügyvezetője. A 2001-ben alapított digitális ügynökség lett az idei Marketing Diamond Awardson az Év Ügynöksége, ezzel kapcsolatban kérdeztük...

Fontos, hogy megőrizzük az önbizalmunkat – interjú Samu Zsófiával

Mire van szükség a karrier és a magánélet egyensúlyának megteremtéséhez, mennyire egyenlőek a nők és a férfiak karrierépítési lehetőségei Magyarországon – többek között ezekről kérdeztük Samu Zsófiát. A Samsung Electronics márkakommunikációs vezetője beszélt arról...

Elképesztő támogatást nyújthat a család – interjú Holló Mártával

Kihívásokat hozhat egy karrierútban a gyerekvállalás, a női szerepek mindennapos megoldása, ebben elképesztő támogatást nyújthat a család, ahogy nálam is történt – mondta el a Marketing&Media magazinnak Holló Márta. A Magyar Telekom vállalati kommunikációs...