Az Európai Bizottság (EB) egy héttel, június 13-ig meghosszabbította a Lufthansa–ITA-üzlettel kapcsolatos döntés határidejét a Reuters szerint. A német légitársaság tavaly jelentette be, hogy egy tőkeemelés keretében 325 millió euróért 41 százalékos részesedést tervez szerezni az állami tulajdonú olasz riválisban.

légiközlekedés, Lufthansa, ITA 2018.07.03. Liszt Ferenc Repülőtér., Budapest. Fotó: Móricz-Sabján SImon
A Lufthansa terjeszkedésével tovább koncentrálódna az európai légi közlekedési piac / Fotó: Móricz Sabján Simon / Világgazdaság

Az EB azonban vizsgálatot indított: az uniós testület szerint a két fél összeolvadása sértheti a tisztességes versenyt. A Lufthansa válaszul több kötelezettségvállallást is benyújtott. Az Alitalia megmentéséhez és az Italia Trasporto Aereo (ITA) létrehozásához az jóváhagyása is kellett, mivel csak állami mentőövvel sikerült a csődből kihúzni a fapadosokkal vívott versenyben alulmaradt légitársaságot. 

Brüsszel csak azzal adta áldását a római mentőakcióra, hogy az állami tulajdont csökkenteni kell az ITA-ban. A veszteséges cégtől Róma is szabadulna, tavaly végül a Lufthansa lett a befutó. Azonban az uniós trösztellenes eljárás miatt késik az üzlet lezárása, ami kiváltotta az olasz kormány bírálatát. Róma többször sürgette a bizottságot, hogy minél előbb hozzon döntést a kérdésben.

Koncentrálódik az európai légi közlekedési piac

A Lufthansa terjeszkedése az olasz légitársaságban olyan ügylet, amely az elmúlt huszonöt év logikáját követi az európai légi közlekedési világban. A jövőben koncentráltabb lehet az eddig széttöredezett európai légi közlekedési piac, mivel a veszteségesen működő, vergődő nemzeti és regionális légitársaságokat sorra felvásárolhatják a nagyobb szereplők. 

Korábban számos ország látta úgy, hogy mindenképp szükség van saját szolgáltatóra, azonban a nemzeti és regionális légitársaságok képtelenek felvenni a versenyt az iparág meghatározó szereplőivel. Például a fapados légitársaság, a Norwegian Air tavaly bekebelezte a kizárólag norvég piacra koncentráló Wideroe céget.

A szakértők úgy vélik, hogy az elkövetkező években az európai légi közlekedési piac két részre fog válni: a Lufthansa, az Air France és az IAG alkotta három nagy légitársasági csoportra, amelyek felvásárolják a kisebb nemzeti légitársaságokat, valamint az olyan fapados óriásokra, mint a Ryanair, a Wizz Air és a Norwegian. Ez a folyamat az Egyesült Államokban már lejátszódott.

Pörög az űrturizmus: személyre szabott vendégélmény és Michelin-csillagos ételek 44 millió forintért

Már lehet jegyeket vásárolni a Celeste nevű sztratoszferikus léggömbhöz rögzített kapszulában tett utazásokra. Az előfoglalás 10 ezer euróba (nagyjából 3,7 millió forint) kerül, az utazás teljes költsége 120 ezer euró (körülbelül 44,3 millió forint). A francia Zephalto céggel utazó űrturisták a gravitáció elvesztése nélkül csodálhatják meg a Földet, miközben egy többfogásos vacsorát is elfogyaszthatnak.