szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A köztársasági elnök és a miniszterelnök hívta meg a kínai államfőt.

Az április 25-én tartott kormányinfón már Gulyás Gergely is megerősítette, hétfőn pedig Havasi Bertalan, Orbán Viktor sajtófőnöke is hivatalosan közölte, hogy májusban Magyarországra látogat Hszi Csin-ping. A kínai elnök Sulyok Tamás köztársasági elnök és Orbán Viktor miniszterelnök meghívására érkezik hazánkba.

A látogatás célja Magyarország és Kína államközi és gazdasági-kereskedelmi kapcsolatainak további erősítése, valamint az együttműködés kiterjesztése újabb területekre.

Korábban mi is megírtuk, hogy a kínai elnök egy 400 fős delegációval érkezik hazánkba. A látogatás miatt természetesen fokozott biztonság intézkedésekre kell számítani, május 9-én például a budavári siklót is leállíthatják biztonsági okokból.

De Hszi Csin-ping nemcsak Budapestre fog ellátogatni, hanem Pécsre is, itt jelenthetik be Orbán Viktorral, hogy a Great Wall Motors felépítheti első európai üzemét Bicsérden. Erről állítólag a helyi sajtó is beszámolt, de a kormány kérése az volt, hogy távolítsák el a vonatkozó cikkeket – írja a VSquare.

A látogatásról szóló hírekkel együtt párhuzamosan merült fel, hogy kínai hitelből épülne a ferihegyi vasút és a Budapestet elkerülő vonal is. A VSquare forrása megerősítette, hogy a reptérhez tervezett gyorsvasúti kapcsolat a Magyar Államvasutak által kezelt magyar vasúti hálózattól függetlenül működne. Elmondása szerint ez a kínai fél feltétele volt, ezt használnák uniós referenciának a további projektekhez.

Ami a budapesti elkerülő vonalat illeti, ez azt a célt szolgálná, hogy tehervonatok többsége a város határain kívül közlekedjen, a személyvonatok pedig a meglévő vasúti infrastruktúrát használnák Budapesten belül. Ez a projekt eredetileg orosz segítséggel valósult volna meg, de a háború miatt változott a terv.

A helyzetet ismerő kormányközeli forrás a VSquare-nek azt is elmondta, mivel nem valószínű, hogy hozzá fogunk jutni a visszatartott kohéziós forrásokhoz, várhatóan csak a helyreállítási alapok lesznek hozzáférhetők, a kínai hitel az egyetlen járható út. Mindeközben egy uniós nagykövet azt mondta, a magyar kormány rendszeresen azzal fenyegetőzik, hogy Kínára fog támaszkodni, ha nem férhet hozzá a kohéziós alapokhoz.

Hogy pontosan milyen összegről van szó a Kína által támogatott projektnél, azt nem tudni, magyar kormánytagok nyilatkozatai alapján több százmilliárd forintról lehet szó, de lehet, hogy az egymilliárd euróhoz közelít. A lapnak nyilatkozó forrás szerint azonban akár több milliárd euróra is rúghatnak a költségek, és várhatóan ennek 80-90 százalékát kínai hitelből finanszírozzák. Hozzátette: a két fenti projekt miatt komoly összefeszülés várható az uniós szabványokkal nem kompatibilis kínai technológia miatt.

Az EU vizsgálatot indított egy Budapest-Belgrád vasútban is érdekelt kínai cég ellen, komoly következményei lehetnek

Az a kínai anyacég az EU célpontja, amelyiknek leányvállalata a magyarországi beruházásban is érdekelt.

Mindeközben van egy másik olyan ügy is, amely miatt az Orbán-kormány ütközőpályára kerülhet nyugati szövetségeseivel, ez pedig az, hogy közös járőrszolgálatot láthatnak el a jövőben magyar és kínai rendőrök. El is indult egy petíció, amelynek szerzői azonnali fellépést kérnek a NATO és az EU vezetőitől, ugyanis attól tartanak, hogy a kínai rendőrök jelenléte „nemcsak a magyar emberek és a Magyarországra látogatók szabadságjogait fenyegeti, hanem az EU és a NATO összes országának szuverenitását és biztonságát is”.