Főszezon előtt, alatt vagy után?
Annál a kérdésnél, hogy a magyarok melyik hónapra tervezik a fő, leghosszabb nyaralásukat 2024-ben, a válaszadók több mint fele (55%-a) a júliust és az augusztust jelölte meg. A főszezonon kívül a magyarok 6%-a szeptemberre tervezi a fő nyaralását, és a sztereotípiákkal ellentétben nem csak az egyetemisták (a 18–24 éves korosztály mindössze 4%-a választotta az év ezen hónapját).
A megkérdezett magyarok 12%-a nem kíván várni a nyaralással, 1%-a áprilisra, 3%-a májusra, 8%-a pedig júniusra tervezi azt – ők lassan elkezdhetnek csomagolni! Idén késő őszre aligha tervezi valaki a fő nyaralását – mindössze a megkérdezettek 3%-a (2%-a októberre, 1%-a novemberre). Ugyanakkor a válaszadók 12%-a nem tervez semmilyen nyaralást.
A magyarok mellett (a válaszadók 55%-a) a horvátok és a románok (egyaránt 60%), a bolgárok (57%), a lengyelek és a görögök (56%) is a főszezonra (július és augusztus) tervezik a fő nyaralásukat.
A 2024-es szezon legnépszerűbb úti céljai
Ami a magyarokat illeti, a legtöbben belföldön terveznek nyaralni (58%), külföldre csak a válaszadók 27%-a utazik. A megkérdezett magyarok mindössze 8%-a nem tervez nyaralást idén, 6%-a pedig még nem döntött.
2023-ban májustól augusztusig közel 350 000 magyar fizetett külföldön Revolut-kártyával, a legnépszerűbb úti céljaik pedig Olaszország (1.), Horvátország (2.), Spanyolország (3.) és Görögország (4.) voltak.
A Revolut utazási felmérése szerint a legtöbb magyar Horvátországba (a válaszadók 5,1%-a), Görögországba (4,4%), Olaszországba (4,2%), Spanyolországba (1,9%) és Törökországba (1,6%) tervezi a nyaralását. Európán kívül Egyiptom áll az élen (0,4%). A magyar turisták pénztárcájáért éles a verseny.
A magyarok esetében három nyaralástípus dominál. Terveik szerint a nyaralásukat a családtagjaikkal töltik (35%), lehetőleg tengerparton (a válaszadók 23%-a) és természetközelben (21%).
A felmérésben részt vevő magyarok közül néhányan olyan nyaralást terveznek, ahol minden a bulizásról szól (3%), vagy épp valamelyik zenei fesztiválon, például a Szigeten szeretnék a szabad idejüket eltölteni. A paletta másik végén pedig azok vannak, akik a tömegeket elkerülve például a wellness nyaralást kedvelik (16%) vagy egyedül terveznek utazni (12%). Szintén népszerű alternatíva az otthoni nyaralás (staycation), amely a magyar válaszadók 19%-a számára vonzó. A munkával egybekötött nyaralás esetében az arány jóval alacsonyabb: a magyar válaszadók mindössze 2%-a választotta ezt a kikapcsolódási formát.
A felmérésben részt vevő magyarok 13%-a tervez hosszú hétvégi utazást. Közülük néhányan családi esemény, például esküvő (1%), vagy valamilyen sportesemény (1%) köré szerveznek rövidebb pihenést, például a labdarúgó Európa-bajnokság miatt Berlinbe vagy az olimpia miatt Párizsba utaznak.
Nyaraláskor a magyarok főként a helyi ételekkel és hagyományokkal szeretnének megismerkedni (38%) és a helyi nevezetességeket megtekinteni (31%). A lista elején olyan programok szerepelnek még, mint a koncertek, színházi előadások és múzeumlátogatás (22%). Ami a szállástípusokat illeti, a teljes ellátást, azaz svédasztalos étkezést és korlátlan italfogyasztást biztosító szállodák a legkeresettebbek (32%).
Címlapkép forrása: Reidl Romeo