autópályák;magyar állam;Mészáros Lőrinc;koncessziós szerződés;

A korábban becsültnél többe, 15 ezer milliárd forintba kerülhet az adófizetőknek Mészáros Lőrincék autópálya-koncessziója

Az üzlet nem áll meg, mert a koncessziós szerződésben rögzített újabb sztrádaszakaszokkal együtt további kétezer milliárdos bővülés várható. A tervezett további fejlesztésekhez ráadásul már közbeszerzés sem kell.    

A korábban becsültnél is többe, 15 ezer milliárd forintba, a jövőben bekerülő autópálya-szakaszokkal pedig már 17 ezer forintba kerül a magyar adófizetőknek, hogy a kormány 35 évre koncesszióba adta a hazai autópálya- és gyorsforgalmiút-hálózat nagy részét – írja a Szabad Európa. A lap kiperelte az állami Nemzeti Koncessziós Irodától (NKOI) a három évvel ezelőtti pályázaton nyertes Mészáros Lőrinc és Szíjj László érdekeltségeihez tartozó magántőkealapok alkotta konzorciummal kötött koncessziós szerződés mellékleteit.

A dokumentumok alapján a Themis Magántőkealap vezette konzorcium által alapított koncessziós társaság, a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF). A mellékletek szerint még 2021-ben Szíjj László úgy nyilatkozott, hogy ő a tulajdonosa a Themis, a Via, a Vesta és a Cronus, Mészáros Lőrincé pedig a Konzum PE, az Opus New Way és az Opus Bridge magántőkealap.

Az eredeti szerződés szerint az állam 1666 kilométernyi útszakaszt ad kezelésbe, és további 381 kilométernyi autópályát adhat opcióként még oda az MKIF-nek. A korábbi becslések a 12,6 és a 13,7 ezer milliárd forintos állami kiadással számoltak a 35 éves időtartamra vetítve, a Szabad Európa által megismert mellékletek szerint a szerződés konkrétan 15,073 ezer milliárd forintot tartalmaz. A később bekerülő M5-ös és M6-os autópálya-szakaszokkal együtt a szerződés értéke pedig már 17,29 ezer milliárd forint. Ezek az összegek nem tartalmazzák a 27 százalékos áfát, azonban az infláció mértékétől függően a jövőben még változhatnak.

Kiderült még, hogy a kormány új beruházásokra 8,5, illetve 9,2 ezer milliárd forintot tervez. A portál kiemelte, hogy a  koncessziós konstrukció alapján ezekre az új autópálya-szakaszokkal, illetve sávbővítéssel kapcsolatos beruházásokra már nem kell közbeszerzést kiírni, az MKIF maga dönti el, hogy milyen alvállalkozóval és mennyiért végezteti el a munkát, amit akár saját vállalataikkal is megtehetnek.

Amint arról a múlt héten a Népszava is beszámolt, az Európai Bizottság kötelezettségszegési eljárást indított a Mészáros Lőrincnek és Szíjj Lászlónak adott autópálya-koncesszió miatt. A testület szerint a 35 évre szóló koncesszió nem volt átlátható a becsült szerződéses érték tekintetében, nem hárítja át kellő mértékben a működési kockázatot, és indokolatlanul hosszú időre került megkötésre, ami sérti az uniós jogot. A magyar kormánynak két hónapja van, hogy válaszoljon a felvetésekre. 

Azt egyébként a múlt év végén még a G7 gazdasági portál számolta ki, hogy az  MKIF három és fél évtized alatt csaknem 700 milliárd forintot kereshet az autópálya-koncesszión.