szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A mikrogravitációs környezet komoly hatással lehet a baktériumok fejlődésére. A Nemzetközi Űrállomáson lévő kórokozók nem feltétlenül veszélyesek az emberre, de nem árt velük vigyázni.

Bár a fotók és a videók alapján úgy tűnhet, hogy a Nemzetközi Űrállomás (ISS) egy steril kutatóbázis, a valóságban ez nem így van. A fedélzeten többféle baktérium is megtalálható, indiai és amerikai kutatók pedig arra jutottak, hogy mivel ezek a baktériumok gyorsan fejlődhetnek, egyre inkább eltérhetnek a földi társaiktól.

A kutatók az Enterobacter bugandensis fajhoz tartozó baktériumokat vizsgálták. A kórokozókról 2018-ban számoltak be először a szakemberek, amikre egy 2015-ben vett mintában bukkantak rá. Ezek a baktériumtörzsek alapvetően csak akkor jelentenek veszélyt az emberi szervezetre, ha az már egyébként megbetegedett, vagy immunhiányos állapottal küzd. Mivel a gyógyszerek többségére már rezisztensek, így fontos megérteni, hogy miként viselkednek és fejlődnek a Föld körüli pályán.

A kutatók a Microbiome című tudományos lapban megjelent tanulmányukban arról írnak, hogy míg a korábbi vizsgálatok hasonlóságot mutattak a földi és az űrbéli törzsek között, addig a mostani, alaposabb genetikai elemzés arra enged következtetni, hogy egy ilyen egyedi környezet által okozott stressz hatására a Nemzetközi Űrállomáson többféleképpen mutálódhattak, így genetikailag és működésüket tekintve is elkülönülhetnek a Földön élő E. bugandensistől.

A szerzők megállapították, hogy bizonyos gének kizárólag az ISS-en lévő törzsekben van jelen – foglalja össze a lényeget az IFLScience.

Eddig ismeretlen baktériumokra bukkantak a Nemzetközi Űrállomáson

Négy baktériumfajt találtak a Nemzetközi Űrállomás (ISS) fedélzetén, közülük három eddig ismeretlen. A szakértők szerint nem az űrből származnak, de kérdés, hogyan jutottak az űrállomásra és hogyan maradtak életben.

A baktériumok fejlődésének megértése fontos, hogy meg lehessen óvni az űrhajósok egészségét, és szükség esetén le lehessen győzni a kórokozót. Az ISS-en kifejlődött törzsek esetében ezt a feladatot nehezíti, hogy a mikrogravitációhoz való alkalmazkodásuk épp a gyenge pontjukat rejtheti el.

A kutatók hangsúlyozzák, hogy a genetikai vizsgálatnak vannak bizonyos korlátai, így nem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy kizárólag a mikrogravitáció tehet arról, hogy másként kezdtek el fejlődni a baktériumok a Nemzetközi Űrállomás fedélzetén. Ugyanakkor több nyom is egyértelműen erre utal, és az is kijelenthető, hogy ezek a baktériumok képesek lehetnek beilleszkedni a többi baktérium közé.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának tudományos felfedezésekről is hírt adó Facebook-oldalát.