szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A vállalkozások több mint fele nem nyújt semmiféle támogatást ahhoz, hogy a munkatársaik hatékonyan tudják feltérképezni a mesterséges intelligenciát.

A cégvezetők több mint fele úgy nyilatkozott, hogy elmarad az elvárásaiktól az AI alkalmazása – derült ki Magyarország átfogó AI&Leadership-kutatásából. Ez arra utalhat, hogy a válaszadók egyelőre próbálják megérteni a technológia előnyeit, de még nincsenek számukra kielégítő válaszok. A kutatás arra a meglepő tényre is fényt derített, hogy a cégek több mint fele nem nyújt semmiféle támogatást ahhoz, hogy a munkatársaik hatékonyan tudják feltérképezni ezt az új világot.

A kutatást a Bizalmi Kör nevű vezetői klub indította, melyben a legnagyobb magyar tulajdonú adótanácsadó, az RSM Hungary Zrt. és Magyarország független agytrösztje, az Egyensúly Intézet működött közre. Gangel Péter, a Bizalmi Kör tulajdonosa a kutatás felvetései közül kiemelte, hogy stratégiai kérdésnek érzik-e a mesterséges intelligencia alkalmazását a cégvezetők vállalatuk szempontjából. Az előzetes eredmények alapján már látható, hogy több mint ötödük szerint ez az egyik fő stratégiai terület, 44 százalék szerint pedig szintén fontos, de nem stratégiai.

A felmérésből az is kiderült, hogy a mesterséges intelligenciát használó cégeknek csak hatoda invesztált jelentősebb összeget az AI alkalmazásába. Az egyik legnagyobb vezetői dilemma éppen a túl gyorsan változó technológiák és a megfelelő MI-megoldások kiválasztása, pedig a cégek 42 százaléka szerint 5-10 éves időtávban alapjaiban fogja megváltoztatni a versenytársak közötti erőviszonyokat az AI.

Kozák Ákos, az Egyensúly Intézet szakértője azt vázolta fel, hogy az üzleti környezetben miként jelenhet meg a mesterséges intelligencia. Szerinte kreatív asszisztensként az MI előkészítheti például egy jogi osztály szerződéseit, a szövegíróknál pedig inspirációkat adhat, esetleg összeállíthatja az első koncepciókat. De bonyolult pénzügyi és adminisztrációs feladatokban is segédkezhet.

Kalocsai Zsolt, az RSM Hungary Zrt. vezetője a kutatás kapcsán elmondta, hogy a pénzügyi szektor jellemzően gyorsan adaptál, de még itt is az látható, hogy „még a nagyobb cégek is csak az elején vannak ennek az utazásnak”. Az RSM-nél több területen – marketing és HR – is alkalmazzák már a mesterséges intelligenciát. Sőt, már rendelkeznek úgynevezett virtuális munkavállalóval is, „akit” teljes mértékben az MI vezérel. De ezenkívül is kísérleteznek az MI-ben megbújó lehetőségekkel. „Elkészítettük az első olyan adódigitalizáló szoftverünket, amelyben az MI már működik tesztfázisban, meglepően jó eredményekkel.”