Vitézy Dávid aggódva tekint a kínai elnök érkezésére

2024.04.29. 11:35
Vitézy Dávid főpolgármester-jelölt szerint ha a kormány valóban kínai luxusvasutat (ráadásul magasvasutat) akar építeni a repülőtérig, és ezzel ellehetetleníteni a közösségi közlekedésbe illesztését ennek a fontos csomópontnak, akkor hatalmas hibát követnek el. Szerinte ugyanis megint a turisták nyernek vele, nem a helyi lakosok.

Ahogy arról beszámoltunk, kiderült, hogy május 8-án érkezik hazánkba a kínai elnök, Hszi Csin-ping, és két napig marad is a magyar fővárosban. Arról viszont, hogy miről lesz szó pontosan az Orbán Viktor miniszterelnökkel és Sulyok Tamás köztársasági elnökkel folytatott tárgyalásokon, egyelőre annyit tudni, hogy kétoldalú politikai, gazdasági és nemzetközi kérdésekről egyeztetnek a felek.

Az is kiderült, hogy Magyarország és Kína hasonlóan gondolkodik a világrend alakulásáról, illetve információk szerint a kínai elnök Pécsett jelenthet be egy új autógyárat.

Vitézy Dávid főpolgármester-jelölt a közösségi oldalán azt írta, hogy „nagyon hallgat a kormány a kínai elnök látogatásával kapcsolatban, és három napja nem kommentálják azt a hírt sem, hogy a kínai állam a tömegközlekedési hálózattól elkülönített magasvasút építésére kapna előjogot a budapesti repülőtérre.”

Budapest nem lehet Kína játszótere. A kormánynak meg kell szólalnia és egyértelművé kell tennie: tervez-e minden jogi, közbeszerzési, építési jogi előírást felülíró nemzetközi szerződést kötni a kínai államfővel reptéri luxusvonat építésére a budapesti reptérre

– fogalmazott Vitézy Dávid, aki hozzátette, hogy a kínai luxusvonat építése pont ugyanaz lenne, mint az orosz metrókocsik ügye volt: egy életre megakadályozná, hogy a reptéri közlekedési hálózatot nyugati mintára beépítsék a kötöttpályás közlekedési vérkeringésbe, hogy a repülőtér az ország több pontjáról is elérhetővé váljon vonattal.

Ha mégis erre készülne a kormány – figyelmen kívül hagyva minden eddigi tanulmányt, amely ezt elvetette minden szempontból –, akkor a nyilvánosságnak joga lenne tudni, hogy mit és miért csinálnak.

„A vasúti hálózatba illesztett tömegközlekedési megoldás minden tekintetben jobb eredményt hozna” – zárta mondandóját a polgármester-jelölt.

Teljes tévút a magasvasút?

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a múlt heti Kormányinfón a repülőtér visszavásárlásával kapcsolatban egy újságírói kérdésre válaszolva azt mondta: „Mind a gyorsforgalmi út teljes felújítása, mind pedig a gyorsvasúti kapcsolat kiépítése feltétlenül szükséges, és ez nem csak állami forrásból valósulhat meg, és ilyen jellegű tárgyalások zajlanak is.”

A miniszter ugyan nem mondta ki a Kína vagy kínai szavakat, azt azonban leszögezte, hogy tárgyalások zajlanak. Az iho.hu rámutatott ugyanakkor, hogy erről eszünkbe juthat Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pekingi tárgyalása.

Vitézy Dávid főpolgármester-jelölt teljes tévútnak nevezte a kínaiakkal való együttműködést azért, mert szerinte elkülönült reptéri expresszvonatot építeni kínai hitelből őrült pazarlás volna, és mivel csak a belvárost érné el, leginkább a turistákat szolgálná.

Valamint azért is helytelen szerinte, mert „Budapestet nem szabad Kína játszóterévé tenni”. Azt írta, láttak már tervet Budapesten sok évvel ezelőtt is végig „lábakon” vezetett kínai reptéri magasvasútra, ami nem a meglévő MÁV-hálózatra épített, hanem önálló új infrastruktúrán akart bejutni a reptérről.

„Városképromboló, igénytelen és felesleges terv volt. Ott a vasút, azt kell fejleszteni” – tette hozzá Vitézy Dávid.