kapubanner for mobile
Megjelent: 2 hete

Nagy baj, ha nem világos a munkavállalók számára, hogy mi kell az előléptetéshez

A nulladik pillanattól el kell, hogy kezdődjön a munkavállalókkal egy transzparens és folyamatos kommunikáció arról, hogy milyen ambícióik, terveik vannak a jövőre nézve, és ehhez milyen elvárások társulnak a munkáltató oldaláról. Ez a tehetségek kiaknázása mellett a szervezeten belüli utánpótlás-nevelés és hatékony feladatátadás miatt is fontos - írja legfrissebb bejegyzésében a hrbartender.com bloggere.

Kommunikálni kell, hogy lehet feljebb lépni cégen belül-
images

A közelmúltban a Dell azzal került a hírek címlapjára, hogy a távmunkások maradhatnak távmunkások, de nem veszik őket figyelembe az előléptetési lehetőségeknél. Ez az írás nem arról fog szólni, hogy ez helyes-e vagy sem, ezt majd az idő úgy is eldönti – írja a hrbartender.com oldalon Sharlyn Lauby HR-tanácsadó. Hozzáteszi, szeretné hinni, hogy a Dell tisztában van a lehetséges következményekkel. Ez a hír inkább azért fontos, mert ráirányítja a figyelmet egy a hatékony vállalatvezetés szempontjából megkerülhetetlen témára. Tudniillik nagyon sok múlik azon, hogy transzparens-e a dolgozó számára a feljebblépési lehetőségek hogyanja és mikéntje.

Egy új alkalmazott érkezésénél általában kizárólag azon van a hangsúly, hogy megkapja a megfelelő információkat, iránymutatásokat és el tudja látni a feladatát, amilyen gyorsan csak lehet. Nem jellemző, hogy már az elején kommunikálnák feléje, milyen kilátásai lesznek a jövőre nézve. Pedig a szakértő szerint már a nulladik pillanattól fontos lenne beszélgetni erről, hogy a felek kölcsönösen lássák egymás szempontjait. „Szerintem a vezető feladata az, hogy felvegye és betanítsa az utódját. Ez nem megy egyik napról a másikra. És nem minden alkalmazott akar előléptetést. A vezetőknek át kell gondolniuk, hogyan tudnak egyszerre beszélgetni a munkavállalókkal az éppen aktuális teljesítményükről és a jövőről” – mondja Sharlyn Lauby.

A vezetőknek azért kell gondolniuk az utódlásukra, mert ők sem tudnak magasabb beosztásba kerülni, ha nem lesz valaki, aki a helyükre léphet. Persze bevett gyakorlat, hogy előléptethetik őket a helyettesük kijelölése nélkül is, de mindannyian tudjuk, hogy ez mit jelent. A vezető az új munkáját és a régi munkáját is végzi, amíg az utódot meg nem találják, fel nem veszik és csatasorba nem állítják. Tehát egy olyan időszakban, amikor a menedzsernek az új szerepkörének elsajátítására kellene összpontosítania, több fronton próbál helytállni. Ez senkit sem tesz eredményessé.

A vezetőknek beszélniük kell az alkalmazottakkal a jövőről és ehhez nem kell megvárni az éves teljesítményértékelést. Meg kell tudni, hogy a munkavállaló egyáltalán akar-e előléptetést. Néhány alkalmazott számára ez egyáltalán nem szempont és ez nem jelenti azt, hogy nem fognak keményen dolgozni és minőségi munkát végezni. Annak viszont, akiben megvan ehhez az ambíció, el kell magyarázni, hogy mi szükséges ehhez - mind a technikai, mind a nem technikai követelményeket.

„Láttam már szakmailag tökéletesen helytálló embereket, akik azért utasították el az előléptetést, mert nem voltak hajlandóak a nem szakmai követelményeket elfogadni. Ezért fontos az erről való folyamatos kommunikáció.”

A vezetőknek nyíltan és őszintén meg kell osztaniuk az alkalmazottakkal, hogy mi szükséges az előléptetéshez, és hagyniuk kell, hogy ők maguk döntsenek. Lehet, hogy egy alkalmazott még nem áll készen, hogy ez az elhatározás csak később érik meg benne. Az alkalmazottakat nem szabad büntetni azért, mert nem akarnak előléptetést. A szervezeteknek pedig tudniuk kell, hogy milyen motivációi vannak a munkavállalóknak, mert ez a hatékony tehetségmenedzsment alapja.

A szervezetek legfontosabb tehetségcsatornája a jelenlegi alkalmazottaik tárháza. Ha elmondjuk a munkavállalóknak, hogy mi kell az előléptetéshez, majd támogatjuk döntésüket, az ennek a csatornának a kiépítéséről és fenntartásáról szól.

fotó: freepik

  • 2024.05.16Atipikus foglalkoztatási formák – Dr. Bankó Zoltán Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A dolgozók kétharmada heti 1-2 meetinget időpocsékolásnak tart

Magyarország első országos reprezentatív produktivitás kutatása egyebek közt arra keresett választ, hogy a hazai fehérgalléros dolgozók napi... Teljes cikk

Az empatikus munkahelyi vezetés sokkal hasznosabb, mint egy szál nőnapi virág!

Március 8-án ünnepeljük a nemzetközi nőnapot. Azonban az egynapos ünneplésnél sokkal fontosabb, hogy a nők minden nap komfortosan és biztonságosan... Teljes cikk

Nincs több email áradat szabadság után - így segít az AI felvenni újra a fonalat

Egy mesterséges intelligencia (AI) alapú alkalmazásnak köszönhetően többé nem kell órákat töltenie a munkavállalónak a hosszabb szabadság alatt... Teljes cikk