Hiába sújt le Kínára az EU, már bírálják, hogy nem elég bátor
Uniós források

Hiába sújt le Kínára az EU, már bírálják, hogy nem elég bátor

Portfolio
Az Európai Uniónak jelentős, körülbelül 50%-os vámokat kell kivetnie az olcsó kínai elektromos járművekre, hogy megfékezze azok dömpingszerű beáramlását a közös belső piacra. Az új terheket heteken belül kivetheti Brüsszel, amikor a kínai elektromos autókkal kapcsolatos szubvencióellenes vizsgálatát lezárják – számolt be a Financial Times.

A Rhodium Group kutatói szerint az Európai Bizottság valószínűleg 15-30% közötti vámokat fog kivetni. Ugyanakkor úgy vélik, hogy még ezen tételek mellett is nyereséges lehet egyes kínai autógyártóknak az Európába irányuló export, mivel jelentős költségelőnnyel rendelkeznek. A jelentés szerint 40-50% közötti vámokra lenne szükség ahhoz, hogy az európai piac ne legyen vonzó a kínai EV-exportőrök számára.

A jelentés a BYD Seal U példáját említi, amelyet Kínában 20 500 euróért, az EU-ban pedig 42 000 euróért árulnak, és amelynek becsült nyeresége 1300 euró, illetve 14 300 euró. A BYD még 30%-os vám mellett is 15%-os profitszinttel kalkulálhatna az EU-ban a kínai nyereséghez képest, ami rendkívül vonzóvá teszi az Európába irányuló exportot.

A Kínából érkező elektromos járművek importjának megugrása – beleértve az ott üzemmel rendelkező nem kínai gyártókat is – veszélyezteti a hazai gyártókat, akik a belső égésű motoros járművekről elektromos járművekre állnak át. Az import a 2020-as 1,6 milliárd dollárról 2023-ra 11,5 milliárd dollárra nőtt, a kínai márkák piaci részesedése pedig tavaly több mint négyszeresére, 8%-ra emelkedett.

Peking bírálta a vizsgálatot, azzal érvelve, hogy vállalatai egyszerűen versenyképesebbek. Az EU álláspontja viszont az, hogy csak a gyártóknak juttatott állami támogatások miatt tudják olcsóbban adni a termékeiket, mint az európai márkák. Az Európai Bizottság tisztviselői azonban jelezték, hogy az előzetes vámok kivetésére már májusban sor kerülhet,

a végleges vámok kivetése pedig az EU-tagállamok többségének támogatását igényli, és várhatóan novemberben történhet meg.

Itt ráadásul nincs szükség a tagállamok egyhangú szavazatára, elég a minősített többségi szavazás. Egyelőre Magyarország az egyetlen tagállam, amely jelezte, hogy nem ért egyet a vámokkal. Amint arról írtunk, a kínai autóipari szereplők és beszállítók – így például akkumulátorgyártók – esetében más vizsgálatok elindítását is tervezi az EU, amely magyarországi beruházásokat is érint.

A Rhodium Group azt is megjegyzi, hogy a gyárakba történő hatalmas beruházások miatt a kínai autógyártók kénytelenek exportálni, hogy kielégítő megtérülést érjenek el. Mivel az Egyesült Államok már vámokat és korlátozásokat vezetett be, az EU vált e gyártók számára a legkedvezőbb piaccá.

A jelentés szerint az uniós döntéshozók más eszközökkel is védhetnék a hazai ipart, például biztonsági okokból korlátozhatnák a kínai importot a járművek által gyűjtött digitális adatok mennyisége miatt, vagy az elektromos járművek fogyasztói támogatását az EU-ban gyártott modellekre összpontosíthatnák.

Címlapkép forrása: Shutterstock

MNB Intézet

A növekvő adósságok dilemmája

Mind az USA-ban, mind Kínában heves viták folynak az adósságszintek emelkedéséről. Michael Pettis szerint ez alapvetően strukturális probléma, és szükségszerűség a jelenlegi gazdaságpoliti

Holdblog

Lítiumbirodalommá vált a kenguruk földje

Két ország dominálja a lítium globális kitermelését, a versenyhivatalok vakarhatják a fejüket egy esetleges lítiumkartell felemelkedése miatt. Ami az olajban az Arab-félsziget, az uránban Kaza

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Új nagybank született Magyarországon, ötből egy bankszámlát már nála nyitnak a magyarok
Financial IT 2024
2024. június 11.
Portfolio Property X 2024
2024. május 29.
Portfolio Agrofuture 2024
2024. május 23.
Portfolio AgroFood 2024
2024. május 22.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu Infostart.hu

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Díjmentes előadás

Kereskedés a magyar piacon kezdőknek

Minden, amit a hazai parkettre lépés előtt tudni érdemes.

Díjmentes előadás

Tőzsdei megbízások helyes használata

Kérdések és válaszok azzal kapcsolatban, hogy mire figyelj, ha kezdő befektető vagy!

Ez is érdekelhet
eu-zaszlo-magyar-zaszlo-europai-unio-europai-parlament-valasztas-europai-parlamenti-valasztas-2024-es-europai-parlamenti-valasztas