Tech
Ilyet még tuti nem láttál! Így tartják az ISS hajtóművei pályán az űrállomást
A Nemzetközi Űrállomás (ISS) 400-420 kilométeres magasságban kering a Föld körül, és naponta átlagosan 100 métert veszít a pályamagasságából a légköri ellenállás miatt. Ennek ellensúlyozására időnként be kell kapcsolni az ISS egyik-másik moduljának hajtóműveit a pálya korrigálása érdekében.
Január 27-én például 13 percre kellett beindítani a hajtóműveket. Jasmin Moghbeli NASA-asztronauta, felvette kamerájával, hogy mi történik az egy helyben lebegő emberekkel. A felvételen úgy tűnhet, mintha az űrhajósok mozognának, de valójában az ISS mozdul el körülöttük.
As our mission comes to a close, I’m going to try and post some more videos of life onboard the @Space_Station. Here is one of @Astro_Andreas, @lunarloral, and me having some fun with a reboost the other day.
We perform reboosts every so often to raise our altitude to make up… pic.twitter.com/UhzF8qa5KN
— Jasmin Moghbeli (@AstroJaws) February 1, 2024
Hogyan működnek az ISS hajtóművei?
Az ISS hajtóművei a Zvezda orosz modulon találhatók. Ezeket a hajtóműveket hidrazin hajtóanyaggal táplálják, és elektromos árammal működnek. A hajtóművek bekapcsolásakor forró gázokat bocsátanak ki, ami tolóerőt fejt ki az űrállomásra, és ezáltal növeli a pályamagasságát.
Milyen gyakran kell bekapcsolni a hajtóműveket?
A hajtóműveket átlagosan havonta egyszer kell bekapcsolni a pálya korrigálása érdekében. A bekapcsolás gyakorisága a légköri aktivitástól és a Napszél hatásától függően változhat.
Mi történik, ha a hajtóművek meghibásodnak?
Ha az ISS hajtóművei meghibásodnak, az űrállomás magassága gyorsan csökkenni fog. Ez veszélyes lehet, mert az űrállomás túl alacsony magasságba kerülhet, és beléphet a Föld légkörébe. Ennek elkerülése érdekében az ISS-en tartalék hajtóművek is találhatók.
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.