szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Inkább azokat a terveket kellene kínai vasútépítés helyett újra elővenni az elővárosi vonat reptéri leágazásáról Vitézy Dávid szerint, amikre nyolc éve nem sikerül EU-pénzt szerezni.

Totális tévút lenne, ha úgy épülne reptéri expresszvonat, mint ahogyan a hírekben megjelentek a tervek – reagált Vitézy Dávid a kiszivárgott elképzelésekre. Az LMP főpolgármester-jelöltje az után írt, hogy nyilvánosságra került a terv: kínai hitelből, kínai alvállalkozókkal épülhetne meg a vasút a repülőtér és Rákosrendező között, és rá sem csatlakoztatnák a meglévő vasútra, ráadásul a tarifáinak sem lenne közük sem a MÁV-hoz, sem a BKK-hoz.

Vitézy azt írta: nem csak kész terv, hanem építési engedély is megvan a másik javaslatra, amellyel a Budapest-Záhony vasútvonalba bekapcsolnák az új szakaszt, csak épp EU-pénz nincs hozzá. Azt is hozzátette, hogy volt már terv Budapesten kínai reptéri magasvasútra, amely „városképromboló, igénytelen és felesleges terv volt”, ehelyett „Ott a vasút, azt fejlesszük!”

Valóban, már 2016-ban megszületett a döntés arról, hogy a záhonyi vonalról lesz egy leágazás a repülőtér felé, de miután az engedélyezés is megvolt, nyomtalanul elsüllyedt a terv. Aztán 2019-ben a mostanihoz nagyon hasonló tervek készültek, ezekben már arról volt szó, hogy kínaiak építenek kínai pénzből egy, a MÁV-tól független vasutat – a magyar szakmabeliek nagy felháborodására, majd ezekből sem lett semmi. Amikor 2020-ban Vitézyt az állami Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatójának nevezték ki, majd 2022-ben az ötödik Orbán-kormány közlekedési államtitkára lett, akkor épp egyik terv megvalósításában sem történt előrelépés.