Két újabb kínai vasúti fejlesztés jöhet kínai hitelből

Két újabb kínai vasúti fejlesztés jöhet kínai hitelből

Szijjártó Péter Pekingben Wang Yi külügyminiszterrel (Forrás: Szijjártó Péter/Facebook)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

A Budapestet délről elkerülő V0-t és a belvárost a ferihegyi repülőtérrel összekötő új vasútvonalat is kínaiak építenék, kínai hitelből és kínai technológiával – írja a Telex és az Indóház vasúti szaklap (IHO).

Az IHO felidézte, hogy Szijjártó Péter a napokban jelentette be Pekingben, hogy újabb magyarországi vasúti fejlesztések valósulhatnak meg a jövőben az Egy övezet, egy út nevű kínai kezdeményezés keretében. Noha a hivatalos közlésekben semmilyen utalás nincs arra, hogy konkrétan milyen beruházások kínai finanszírozásáról van szó, a fenti gondolatmenet szerint felmerülhet a V0 vasútvonal. Erre azért is lenne szükség, mert a Magyarországon legyártott akkumulátorokat és autókat ideális esetben vonattal szállítanák Európa többi országába, ehhez viszont ma nincs meg a megfelelő infrastruktúra.

A portál egy másik cikkében a csütörtöki kormányinfót idézte, ahol Gulyás Gergely a reptéri gyorsvasútról szóló kérdés kapcsán azt mondta, hogy „mind a gyorsforgalmi út teljes felújítása, mind pedig a gyorsvasúti kapcsolat kiépítése feltétlenül szükséges, és ez nem csak állami forrásból valósulhat meg, és ilyen jellegű tárgyalások zajlanak is. Százmilliárdos, több száz milliárdos beruházásokról van szó. Van olyan, amit piaci alapon is meg lehet csinálni, ez főleg a vasútra igaz.”

A Telex információi szerint mind a V0-ra vonatkozó következtetés, mind a repülőtéri vasútra vonatkozó információ igaz. Egy kormányközeli forrásuk azt mondta, hogy a kormány teljesen lemondott az uniós forrásokról, a magyar államnak pedig semmi pénze, marad a kínai hitel. A kettő közül a ferihegyi gyorsvasút projektje a problémásabb, ugyanis azt nem a MÁV nagyvasúti vonalába – tehát a meglévő vasúti hálózatba – kötnék be, hanem egy teljesen különálló vonal jönne létre. Mint írják, ez nem tömegközlekedés lenne, hanem elkülönített pályán egy „luxusvonat”: a tervek szerint a gyorsvasút a budapesti reptérről felváltva járna a Nyugati pályaudvarra, illetve a Rákosrendezőn tervezett mini-Dubaj városnegyedbe.