Boris Johnson szaboltálta a béketárgyalásokat Ukrajna és Oroszország között?

Szergej Radcsenko történész és Samuel Charap politológus közös tanulmánya az isztambuli béketárgyalásokra fókuszál, ahol mind Oroszország, mind Ukrajna jelentős engedményeket tett. A felek elég közel voltak a megállapodáshoz, azonban konkrét dokumentumot nem írtak alá. Végül az ukránok villámgyorsan abbahagyták a tárgyalásokat. Ezután pedig folytatódott a véres háború. Valóban a Nyugat és az egykori brit miniszterelnök, Boris Johnson szabotálta a tárgyalásokat?

2024. 04. 27. 7:39
Former UK Prime Minister Johnson meets Zelenskyy in Kyiv
Boris Johnson egykori brit miniszterelnök és Volodimir Zelenszkij ukrán elnök Kijevben Fotó: Ukrán elnöki hivatal Anadolu via AFP
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az orosz–ukrán háború kitörése utáni harmadik évébe lépve elmondható, hogy számos kérdés és körülmény máig tisztázatlan maradt. Emiatt pedig rendkívüli módon érdekli a történész szakmát és a kutatókat az, hogy mi is történ valójában. Ennek apropóján már kezdenek kutatások születni, hogy mi történt a kezdeti, zűrzavaros időszakban – írja cikkében a brit The Guardian.

A kritikusok szerint Boris Johnson egykori brit miniszterelnök  torpedózta meg a béketárgyalásokat (Fotó:  Ukrainian Presidential Press Service / AFP)
A kritikusok szerint Boris Johnson egykori brit miniszterelnök  torpedózta meg a béketárgyalásokat (Fotó:  Ukrainian Presidential Press Service / AFP)

Szergej Radcsenko történész és Samuel Charap politológus által a múlt héten közzétett tanulmány a kevéssé ismert, de következetes béketárgyalásokra összpontosít, amelyek 2022 tavaszán zajlottak Oroszország és Ukrajna között a konfliktus lezárásáról. Mint ismert, ezeket a tárgyalásokat Isztambulban tartották, a felek pedig a legtöbb pontban egyetértettek, azonban a kritikusok szerint a Nyugat, az Egyesült Államok és főképp Boris Johnson, akkori brit miniszterelnök szabotált. Olvasóink emlékezhetnek: Vlagyimir Putyin orosz elnök hasonlóképpen érvelt a híres interjújában, amit Tucker Carlson amerikai sztárújságíró készített vele. 

Elsősorban Charap és Radcsenko kutatásában rávilágít arra, hogy valójában a valóság ennél kicsit bonyolultabb.  Mint írják, Johnson közvetlenül nem szabotálta a 2022 tavaszi tűzszüneti megállapodást; valójában nem volt aláírásra kész megállapodás Oroszország és Ukrajna között. A két fél nem állapodott meg sem a területi kérdésekben, sem a háború után engedélyezett katonai fegyverzet szintjeiről. Ukrajna tárgyalási pozíciója biztonsági garanciákat tett szükségessé, amelyeket a nyugati államok vonakodtak megadni. Ukrajnán belül pedig belpolitikai kérdések merültek fel a „denazifikációval” kapcsolatos orosz követelésekkel kapcsolatban – írják a kutatók.

A két fél meg tudott állapodni néhány jelentős engedményben, főként a háború utáni európai biztonsági rend kérdése körül, és hajlandóak voltak tárgyalni, még a folyamatban lévő háború ellenére is. Mint megállapítják, a tárgyalások kudarcának más okai is vannak, a nyugati kötelezettségvállalások ígérete kétségtelenül szerepet játszott abban, hogy az akkori ukrán megegyezési hajlandóságot aláássa.

A szerzők által bemutatott narratíva világosan kiemeli, hogy mind az oroszok, mind az ukránok fontosnak tartották az ukrán „igazodás” kérdését, tehát az ukrán NATO- és EU-tagság kérdését. A legkorábbi konkrét tárgyalások során mindkét fél nem a területi rendezésre, hanem a háború utáni nagyívű stratégiai kérdésekre összpontosított. 

A felek eléggé közel voltak a megegyezéshez, volt kompromisszumkészség (Fotó: Wolfgang Schwan / Anadolu/AFP)
A felek eléggé közel voltak a megegyezéshez, volt kompromisszumkészség (Fotó: Wolfgang Schwan / Anadolu/AFP)

Másodszor a kutatók szerint ez megcáfolja azt az elképzelést, hogy sem Ukrajna, sem Oroszország nem hajlandó tárgyalni, vagy kompromisszumokat fontolgatni a háború befejezése érdekében.  Mindkét fél előterjesztette követeléseit, és bizonyos kérdésekben engedményeket tettek a tervezetek között. Habár soha nem jutottak végleges megállapodásra, de már ezen folyamat során is voltak látható engedmények, kezdve Oroszország azon felvetésétől, hogy a Krím státuszáról lehet tárgyalni, egészen a két fél közötti, a háború utáni ukrán hadsereg méretével kapcsolatos egyezkedésekig.  Ez azt mutatja, hogy a jövőbeni lehetőségek között lehetséges lehet a kompromisszum. A harmadik és még fontosabb szempont az az, hogy az isztambuli tárgyalások története rávilágít a nyugati döntéshozók által oly kedvelt „Semmi Ukrajnáról Ukrajna nélkül” szlogenek üres voltára.

 A kutatók szerint tévednek, amikor azt állítják, hogy a Nyugat 2022 tavaszán megtorpedózta a konkrét békemegállapodást; tágabb, filozófiai értelemben azonban igazuk van abban, hogy a nyugati vezetők szkepticizmusa az orosz szándékokkal kapcsolatban, az Ukrajna megsegítésére vonatkozó kötelezettségvállalásuk és a Kijevnek a további harcra való bátorításuk mind hozzájárult ahhoz, hogy a kormány a tárgyalások helyett a harc folytatása mellett döntött.

Ha a nyugati politikai döntéshozók be tudtak lépni, hogy meggyőzzék az ukrán vezetőket a 2022-es harc folytatásáról, akkor tanácsot adhatnak a 2024-es vagy az azt követő tárgyalások megkezdéséhez is – írják. 

Ezeket egyébként árnyalja az a dokumentum, amit Putyin az afrikai vezetőknek mutatott be tavaly júniusban, amit ő akkor az Ukrajna állandó semlegességéről és biztonsági garanciáiról szóló szerződésnek nevezett.

Borítókép: Boris Johnson egykori brit miniszterelnök és Volodimir Zelenszkij ukrán elnök Kijevben (Fotó:Ukrán elnöki hivatal /Anadolu via AFP)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.