- Hirdetés -

Megduplázódott a külföldi munkát kereső magyarok aránya

|

- Hirdetés -

Világszerte a dolgozók 63 százaléka nyitott arra, hogy más országban vállaljon munkát, több mint 20 százalékuk aktívan keres így állást. A magyarok esetében jelenleg kisebb, 15 százalék az aktívan külföldi állást keresők aránya – derül ki a Boston Consulting Group (BCG), valamint a Stepstone Group, a The Network és magyar partnere, a Profession.hu közös globális tanulmányából.

A 2023-ban készült nemzetközi felmérésben 188 ország több mint 150 ezer munkavállalója vett részt, akik válaszából kiderült, hogy a külföldi munkát keresők között Ausztrália, az Egyesült Államok, Kanada, az Egyesült Királyság és Németország a legnépszerűbb célország, a városok között pedig London, Amszterdam, Dubaj, Abu Dhabi és New York. Magyarország a korábbi, 2018-as felmérés óta 18 helyet csúszott vissza a népszerű városok rangsorában, így 2023-ban a 74. helyre került.

Öt év alatt megduplázódott a külföldi munkát kereső magyarok aránya

A 2018-as felmérés idején a magyarok mindössze 7%-a keresett aktívan külföldi munkát, ez az arány két évvel később már 9%, 2023-ban pedig 15% volt. Ezzel párhuzamosan a nemzetközi trendekhez hasonlóan Magyarországon is megnőtt azok száma, akik virtuálisan vállalnának munkát külföldön: a 2020-as felmérés óta globálisan 57%-ról 66-ra nőtt, hazánkban pedig a 60%-ról 67%-ra azok aránya, akik hajlandóak távoli munkáltatónál dolgozni.

A felmérés szerint a külföldi munkavállalásban gondolkodók legfőbb motivációja a pénzügyi és gazdasági okok: a magyarok 76%-a (globálisan 64%) ezt említette elsőként. Szintén a költözés melletti szempont lehet a jobb életminőség, ami miatt a magyarok 72%-a (globálisan 55%) menne külföldre dolgozni. Globálisan a válaszadók 55%-a, a magyarok 32%-a említett karriercélokat, például munkatapasztalat-szerzést. A nemzetközi átlagnál (35%) jóval nagyobb arányban (58%) sorolták fel a magyarok a külföldi munkavállalás indokai között a jobb szociális ellátó- és egészségügyi rendszereket.

Minden második diákot érdekelne egy külföldi álláslehetőség

Hazánkban leginkább a diákok (minden második) érdeklődnek a külföldi munkavégzés iránt, a közszférában dolgozóknak a harmada, az IT területen dolgozóknak pedig a negyede dolgozna más országban. A magyarok leginkább Ausztriában, Németországban és Svájcban vállalnának munkát, de az első 10 célország között szerepel az Egyesült Államok, az Egyesült Királyság, Olasz- és Spanyolország, Hollandia, Dánia, valamint Horvátország is.

„Bár a magyarok a globális átlagnál kevésbé nyitottak a külföldi munkavállalás iránt, magyar munkaerőpiac szempontjából rossz hír, hogy azok, akik külföldi munkát terveznek döntően a fiatalok és a magasan képzettek közül kerülnek ki” – mondta Kotsis Ádám a BCG partnere. „Szintén kedvezőtlen, hogy a magyarok a terveik szerint 65 százalékban hosszú-, vagy közepesen hosszú időre mennének más országba dolgozni, míg globálisan csak 54% tervezi a külföldi munkát ilyen időtávra” – tette hozzá.

Mi az oka a külföldi munka elől való elzárkózásnak?

A magyar és a globális válaszok alapján a legtöbben (54%) azért nem mennének külföldre dolgozni, mert nem tudnák magukkal vinni a családtagjaikat, partnerüket. Globálisan 33%, Magyarországon 37% a maradás okaként a szülőhazájához való erős kötődést említette és Magyarországon e két tényező mellett 43% (globálisan 27%) mondta, hogy a maradás oka a nyelvtudás hiánya.

„Kutatásunkban rákérdeztünk arra is, hogy mit várnak el a munkáltatójuktól, ha külföldre költöznek álláskeresés céljából. Legnagyobb arányban a lakhatási támogatást jelölték meg a válaszadók itthon (73%) és nemzetközi szinten is (79%). Míg azonban a magyarok a nyelvi támogatást és képzést várják el másodikként (69%), addig a globális minta esetében ez csak a negyedik helyen szerepel a vízum és munkavállalási engedély, illetve a költözési támogatás után” – mondja Tüzes Imre, a Profession.hu üzletfejlesztési igazgatója. „A gyakorlati támogatásokat, segítségnyújtást követően a magyaroknak a nemzetközi átlagnál jóval fontosabb, hogy legyen egy helyi mentoruk: ezt 54% említette, míg a nemzetközi összesítésben 39%” – teszi hozzá Tüzes Imre.

Praktikus kérdések döntenek, nem az ország imázsa

Globálisan a munkalehetőségek, az életminőség, valamint az adózási és megélhetési költségek a legfontosabbak a külföldi munkahelyválasztásban. A hazánkban munkát keresőknek az életminőség az elsődleges szempont, a második a munkalehetőség és a harmadik tényező pedig a biztonság és a stabilitás. Magyarországi munkát a legnagyobb arányban szerb, román, osztrák, török és holland, valamint német, szlovén, jordán, pakisztáni és kenyai állampolgárok keresnek.

A tanulmány szerint általánosságban megállapítható, hogy a külföldi munkát keresők nem az országimázs, hanem az elérhető munkalehetőségek, valamint az ismerősök ajánlásai és a nyelvtudás alapján választanak. A magasabb születési arányok miatt munkaerő-felesleggel rendelkező országok polgárai általában mobilabbak, mint azok, akik olyan területeken élnek, ahol a munkaerő fogyóban van. Más szóval, a mobilitási trendek azt mutatják, hogy az emberek a növekvő társadalmakból a zsugorodó társadalmakba költöznek.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Megdobta a repülőjegy-foglalásokat az EB

Stuttgartba átlagosan 60 ezer Ft-ba kerül egy repülőjegy az Eb alatti időszakra Magyarországról. A 2024-es labdarúgó-Európa-bajnokság miatt 59 százalékkal több magyar repül Németországba, mint tavaly ugyanebben az időszakban a Kiwi.com foglalási adatai alapján. Az...

Tisztújítás és új projektek az MMSZ-nél

Tisztújító közgyűlést tartott a héten a szakma meghatározó szervezete, a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ), amelyen a tagok kibővült, immár 18 tagú Elnökséget választottak. A szervezet a jövőben területen tervezi erősíteni jelenlétét, az egyik az...

A lottózás új szintje és digitalizáció a Business Lounge-ban

A Business Lounge legfrissebb adásában az első Posta Lottózó megnyitásáról, a lottóturizmusról, a kereszt- és felülértékesítésről mesélt Bánhegyi Zsófia, a Szerencsejáték Zrt. kereskedelmi igazgatója és Nemes Gábor György, a Magyar Posta Zrt. lakossági értékesítési...

Gyorsított a Vodafone

A Vodafone Magyarország hálózatfejlesztési stratégiájának részeként 2024 végéig országosan az állomások 40 százalékán végez kapacitásbővítést, ami a hívásminőséget és a letöltési sebességet is jelentősen javítja. A hálózatfejlesztési programnak köszönhetően többek között Debrecenben, Miskolcon, Veszprémben,...

Limitált kiadású sörkollekcióra licitálhatnak a focirajongók

A Liverpool FC legendás menedzserének, Jürgen Klopp távozásának alkalmából a Carlsberg összefogott az ERDINGER Weissbräuval, és közösen kiadtak egy limitált szériás ünnepi sört – minden hivatalos meccsére egy palackkal, amelyet a Vörösök kispadján töltött.Összesen...

Egyre több vállalat hazudja magát zöldebbnek

Globálisan a negyedik legjelentősebb bűnözési forma a környezeti bűnözés, és évről évre tovább nő. A környezeti visszaélések egyik esete, a zöldmosás a vizsgált cégek 7 százalékánál már előfordult, vagyis amikor a környezetkárosító vállalatok magukat...

Változások a Central Médiacsoportnál

Magyarország egyik legnagyobb független médiavállalata, a Central Médiacsoport folytatja szervezeti átalakulását, amelynek célja a kiadó versenyképességének növelése, valamint a kelet- és közép-európai terjeszkedés. Július 1-től csatlakozik a vállalat felsővezetéséhez Petr Bednar, aki korábban Csehország...

Fesztiválozik az Auchan

A pünkösdi hétvégén a Jazzy Fesztiválra, nyáron pedig az EFOTT-ra települ ki az Auchan. Előbbin sajt- és tapastálak mellett boros standdal, utóbbin pedig a fesztivál hivatalos boltjaként lesz jelen. Az Auchan szakértői szerint a...

Különleges mesekönyv készült

Hiánypótló kiadvány hívja fel a figyelmet arra, hogy mit tehetünk felelős felnőttként a gyerekek biztonságáért. A Minden gyerek kicsi kincs című könyv Gyurkó Szilvia, a Hintalovon Alapítvány gyerekjogi szakértőjének szakmai támogatásával készült és jelent...

Rengeteget adományoztak a Tesco vásárlói

138 962 kiló tartósélelmiszert adományoztak a vásárlók a Magyar Élelmiszerbank Egyesület országos tartósélelmiszer-gyűjtő akciójában a hétvégén. Ez a mennyiség csaknem másfélszerese a tavaly felajánlottnak, így országszerte közel 27 800 rászoruló kaphat támogató csomagot az...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Új évaddal folytatódik a népszerű sorozat

Két saját gyártású produkció is debütál a pünkösdi hétvégén a Spektrum Home-on és a Spektrumon. Az Álomkertek harmadik évada bemutatja a publikum számára gyakran rejtett magyar ékszerdoboz-kerteket, míg a Mesterségek memoárja tisztelgés az évszázados...

Megdobta a repülőjegy-foglalásokat az EB

Stuttgartba átlagosan 60 ezer Ft-ba kerül egy repülőjegy az Eb alatti időszakra Magyarországról. A 2024-es labdarúgó-Európa-bajnokság miatt 59 százalékkal több magyar repül Németországba, mint tavaly ugyanebben az időszakban a Kiwi.com foglalási adatai alapján. Az...

Tisztújítás és új projektek az MMSZ-nél

Tisztújító közgyűlést tartott a héten a szakma meghatározó szervezete, a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ), amelyen a tagok kibővült, immár 18 tagú Elnökséget választottak. A szervezet a jövőben területen tervezi erősíteni jelenlétét, az egyik az...

A lottózás új szintje és digitalizáció a Business Lounge-ban

A Business Lounge legfrissebb adásában az első Posta Lottózó megnyitásáról, a lottóturizmusról, a kereszt- és felülértékesítésről mesélt Bánhegyi Zsófia, a Szerencsejáték Zrt. kereskedelmi igazgatója és Nemes Gábor György, a Magyar Posta Zrt. lakossági értékesítési...

Gyorsított a Vodafone

A Vodafone Magyarország hálózatfejlesztési stratégiájának részeként 2024 végéig országosan az állomások 40 százalékán végez kapacitásbővítést, ami a hívásminőséget és a letöltési sebességet is jelentősen javítja. A hálózatfejlesztési programnak köszönhetően többek között Debrecenben, Miskolcon, Veszprémben,...

Don't Miss

A jó ötleteket nem büdzsében mérik – interjú Sárospataki Alberttel

Az idén tízéves online számlázó, a Billingo vihette haza az Év Vállalata díjat a kilencedik Marketing Diamond Awardsról. Az elsősorban mikro-, kis- és középvállalkozásokat támogató cég ügyvezetőjét, Sárospataki Albertet kérdeztük a pályázataikról, a Billingo...

Morálisan jót tenni üzletileg is kifizetődő

„Aligha tekinthető felelősségvállalásnak - és etikusnak - az, amikor egy tízmilliós költségvetésű imázskampányt tessék-lássék „bekoszolunk” egy kis kutyasétáltatással” - nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Dr. Pintér Dániel Gergő, a BioTechUSA-cégcsoport vállalati kommunikációs, PR és CSR...

Keressük a legújabb technológiai megoldásokat – interjú Losonczi Balázzsal

A hatékonyság nem elsősorban pénz, sokkal inkább szakmai felkészültség kérdése – vallja Losonczi Balázs, a Pentacom ügyvezetője. A 2001-ben alapított digitális ügynökség lett az idei Marketing Diamond Awardson az Év Ügynöksége, ezzel kapcsolatban kérdeztük...

Fontos, hogy megőrizzük az önbizalmunkat – interjú Samu Zsófiával

Mire van szükség a karrier és a magánélet egyensúlyának megteremtéséhez, mennyire egyenlőek a nők és a férfiak karrierépítési lehetőségei Magyarországon – többek között ezekről kérdeztük Samu Zsófiát. A Samsung Electronics márkakommunikációs vezetője beszélt arról...

Elképesztő támogatást nyújthat a család – interjú Holló Mártával

Kihívásokat hozhat egy karrierútban a gyerekvállalás, a női szerepek mindennapos megoldása, ebben elképesztő támogatást nyújthat a család, ahogy nálam is történt – mondta el a Marketing&Media magazinnak Holló Márta. A Magyar Telekom vállalati kommunikációs...