A Budapest-Belgrád után a V0-t és az új ferihegyi vasútvonalat is a kínaiak építenék meg, kínai hitelből

2024. április 27. – 06:33

A Budapest-Belgrád után a V0-t és az új ferihegyi vasútvonalat is a kínaiak építenék meg, kínai hitelből
A Budapest-Belgrád vasútvonal frissen épített sínpárja a felújított sínpár mellett – Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

A Budapestet délről elkerülő V0-t és a belvárost a ferihegyi repülőtérrel összekötő új vasútvonalat is kínaiak építenék, kínai hitelből és kínai technológiával – értesültünk. A reptéri vonat felváltva járna a Nyugatiba és a Rákosrendezőre tervezett mini-Dubaj városnegyedbe. A két beruházás összköltsége mindenképpen több százmilliárd forint lenne, tehát ennyi új kínai hitelt vehetünk fel.

Megállapodás született arról, hogy újabb magyarországi vasúti fejlesztéseket vesznek fel az Egy övezet, egy út kínai kezdeményezés infrastrukturális projektjeinek listájára – jelentette be Szijjártó Péter szerdán Pekingben az MTI szerint. Ezzel szerinte

„megnyílik a lehetőség, hogy külső finanszírozással, gyorsan és hatékonyan tudjuk modernizálni, fejleszteni Magyarország vasúti hálózatát,

amely különösen fontos most, amikor egyre több beruházás érkezik, egyre nagyobb gyárak épülnek, egyre több terméket fognak előállítani”.

A virágnyelven megfogalmazott mondatok azt jelentik, hogy a Budapest-Belgrád-vasútvonal után újabb magyarországi vasútfejlesztéseket valósítanak majd meg kínai hitelből, kínai alvállalkozókkal, kínai technológiával. Ezekre azért is van nagy szükség, mert a Magyarországon legyártott akkumulátorokat és autókat ideális esetben vonattal szállítanák Európa többi országába, ehhez viszont ma nincs meg a megfelelő infrastruktúra.

Mivel az akkumulátorgyárak nagy része és az új autógyárak is az ország északkeleti és délkeleti részén épülnek, az ezekben gyártott termékeket pedig nagyrészt Nyugat-Európába exportálnánk, elsősorban az ország kelet-nyugati vasúti összeköttetésének fejlesztésére lenne szükség. Ez vagy a ma éppen fejlesztett Déli Körvasúton, vagy az évek óta tervezett, de egyelőre el nem kezdett V0-s vasúti elkerülővonalon valósulhatna meg. Az Indóház vasúti szaklap (IHO) ezért már csütörtökön arról írt, hogy Szijjártó bejelentése a V0-ra vonatkozhat.

A csütörtöki kormányinfón aztán Osváth Sarolta a ferihegyi repülőtér visszavásárlása ügyében kérdezett rá az oda vezető gyorsforgalmi út fejlesztésére, amire Gulyás Gergely az IHO szerint azt mondta:

„Mind a »gyorsforgalmi út« teljes felújítása, mind pedig a gyorsvasúti kapcsolat kiépítése feltétlenül szükséges, és ez nem csak állami forrásból valósulhat meg, és ilyen jellegű tárgyalások zajlanak is. Százmilliárdos, több száz milliárdos beruházásokról van szó. Van olyan, amit piaci alapon is meg lehet csinálni, ez főleg a vasútra igaz.”

Gulyás ugyan nem mondta ki a Kína szót, de az IHO szerint könnyű arra következtetni, hogy a kínaiak fejlesztenék a repülőtérre vezető vasutat. A lap információi szerint a jelenlegi tervek szerint egy, a MÁV hálózatától elkülönült, jelentős részben betonlábakon, magasvasútként futó pályán futó új vasútvonalat építenének Ferihegy és a belváros közé. Ez az információik szerint azt jelentené, hogy egy a MÁV-tól elkülönülve üzemeltetett, egyedi tarifás vasúti szolgáltatás jönne létre.

Úgy tudjuk, mind a V0-ra vonatkozó következtetésük, mind a repülőtéri vasútra vonatkozó információjuk igaz.

Egy kormányközeli forrás szerint a Szijjártó Péter által konkrétumok nélkül bejelentett, kínai hitelből megvalósuló vasúti fejlesztések valóban azt a két projektet takarják, melyekről először az IHO írt: a ferihegyi gyorsvasutat, illetve a tehervonatok számára a V0 vasúti körgyűrűt. Az évtizedek óta tervezett V0-ról 2022 február elején Vlagyimir Putyin és Orbán Viktor találkozóján még azt jelentették be, hogy azt az oroszok finanszíroznák – majd kitört a háború.

„A kormány teljesen lemondott az uniós forrásokról, a magyar államnak pedig semmi pénze, marad a kínai hitel” – magyarázta a projektekről részleteket ismerő kormányközeli forrás. A kettő közül a ferihegyi gyorsvasút projektje a problémásabb, ugyanis azt nem a MÁV nagyvasúti vonalába – tehát a meglévő vasúti hálózatba – kötnék be, hanem egy teljesen különálló vonal jönne létre. Ahogy az IHO.hu is írja, ez külön tarifát jelentene az utasok számára.

„Ez nem tömegközlekedés lenne, hanem elkülönített pályán egy luxusvonat” – mondta a forrásunk, hozzátéve, hogy a tervek szerint a gyorsvasút a budapesti reptérről felváltva járna a Nyugati pályaudvarra, illetve a Rákosrendezőn tervezett mini-Dubaj városnegyedbe. A kormány arról már korábban nyilvánosságra hozott terveket, hogy az emirátusokbeli ingatlanfejlesztőnek odaadott rákosrendezői negyedet gyorsvasúttal kötnék össze a repülőtérrel.

Hogy a repülőtéri gyorsvasút elkülönült pályán, nem pedig a rendes vasúti hálózaton jöjjön létre, az a forrás szerint a kínaiak feltétele: „Számukra ez azért fontos, mert technológiailag ez hozna nekik uniós referenciát”. Ez azt jelenti, hogy a kínaiak ennek a magyar gyorsvasútnak a segítségével akarnak majd további európai uniós infrastrukturális projekteket elnyerni, további piacokat szerezni.

A V0 egy olyan kelet-nyugati vasútvonal lenne, amely délről kerülné el Budapestet. A koncepció lényege, hogy a tehervonatok nagy része az új V0-s vonaton a városon kívül haladna, míg a személyvonatok használhatnák a ma is meglévő, városon keresztül vezető vasúti infrastruktúrát.

Az elmúlt években több lehetséges nyomvonal felmerült a V0-ra, a Főmterv legutóbbi tervei szerint azt a Szolnok-Dunaújváros-Székesfehérvár-Győr vonalon vezetnék. Ehhez persze építeni kellene egy új vasúti Duna-hidat, ami nem olcsó, a két beruházás összesen mindenképpen több százmilliárd forintba kerülne.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!