ellenőrzés;háziorvosok;Magyar Orvosi Kamara;

Nem érti, miért szálltak rá a háziorvosokra, adminisztratív hibákról beszél a Magyar Orvosi Kamara

A több telephellyel rendelkező orvosok hiába jelezték a hatóságoknak, ha valahol már megszűnt a rendelésük, ezt az Egészségügyi Szolgáltatások Elektronikus Nyilvántartása nem rögzítette.

Értetlenségének adott hangot a Magyar Orvosi Kamara (MOK) titkára, Keczéry Attila amiatt, hogy az utóellenőrzések alkalmával is találtak hiányosságokat a népegészségügyi központ, illetve az egészségbiztosító szakemberei a látókörükbe került háziorvosoknál. Lapunk csütörtökön írt a Belügyminisztérium adatai alapján arról, hogy csak részben volt hatásos a háziorvosok tavalyi ellenőrzése; a bejelentés nélkül érkező ellenőrök ugyanis számos esetben nem találtak rendelést, sőt, rendelőt sem.

Az első ellenőrzés idején csak az alapellátók harmadánál nem bukkantak hiányosságokra, ám egy későbbi utóellenőrzésnél az újra vizsgált 1452 telephelyen – amit 401 háziorvosi szolgáltató működtetett – a rendelők 12 százaléka továbbra sem volt megtalálható, és az ellenőrzéskor hiába volt éppen betegfogadási idő, 39 százalékukban nem zajlott orvosi ellátás. Az orvosok rendelőn kívüli elérhetőségével is gond volt.

Keczéry Attila úgy emlékezett, hogy április negyedikén egy nagyon jó hangulatú találkozón tájékoztatták a Belügyminisztériumban a köztestület képviselőit a háziorvosi praxisok nagyjából tíz százalékát, a 3-5 telephelyet üzemeltetőket érintő ellenérzésről. A cikkben leírt adatokat ismertették velük is, annyi különbséggel, hogy a feltárt hiányosságokat az utóellenőrzés idejére az érintettek már szinte teljes mértékben korrigálták.

A vizsgálattal feltárt hibák jó része adminisztratív probléma volt, mert a több telephellyel rendelkező orvosok hiába jelezték a hatóságoknak, ha valahol már megszűnt a rendelésük, ezt nem rögzítette az Egészségügyi Szolgáltatások Elektronikus Nyilvántartása (ESZENY). 

Az adatrögzítő rendszerbe ügyfélkapun keresztül lehet belépni, és ott tudja a háziorvos a munkájával kapcsolatos adatokat közölni. De Keczéry Attila szerint annyira bonyolult a rendszer, hogy maguk a kormányhivatali dolgozók, a volt ÁNTSZ munkatársai is csak nehezen tudják azt használni. Az is előfordulhatott, hogy a doktor azt hihette, hogy ő jól jelentette le a változást. Az adminisztrációs hibákra csak az ellenőrzéseknél derült fény, de ezeket, tudomása szerint az utóellenőrzésekig mindenütt javítottak. Keczéry Attila szerint a nyilvántartó rendszer működési problémáit Takács Péter egészségügyi államtitkár is elismerte néhány hete egy budapesti orvoskamarai fórumon.

Az orvosi kamara titkára szerint az egy telephelyű praxisokat most kezdik ellenőrizni és a Belügyminisztériumban arra is ígéretet kaptak, hogy előre tájékoztatják a kamarát arról, éppen melyik megye kerül sorra. A BM a korábbi váratlan ellenőrzést azzal magyarázta, hogy arra voltak kíváncsiak, valóban zajlik-e a megadott időszakokban ott rendelés, ott van-e a doktor és a nővér. Arról az említett tájékoztatón volt némi vita, hogy az úgynevezett készenléti időben hol tartózkodik a nővér és az orvos, illetve milyen feladataik vannak a rendelésen kívül. Ezt megértették a megbeszélésen résztvevők.

Kérdésünkre Keczéry Attila beszélt arról is, hogy az ellenőrzött praxisok vezetői a hibákat elismerték, és úgy tudja, a nem működő telephelyekre kiutalt összegek visszavonása miatt senki sem háborgott. Az ellenőrzések miatt a kamarához sem fordult senki segítségért. Inkább csak azt tartották furcsának a háziorvosok, hogy rendelési időben állítottak be az ellenőrök, és azzal feltartották a betegellátást. „Az ellenőrzést végző hivataloktól ezért azt kértük, hogy lehetőleg a rendelés végére érkezzenek. Meg is ígérték, hogy a későbbiekben így fogják a vizsgálatokat végezni” – tette hozzá.