Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

A Ferrari és az Aston Martin is kivetné a hálóját a Red Bull mérnökzsenijére, de még nem érdemes pezsgőt bontani

Németh Dániel

Frissítve 26/04/2024 - 21:03 GMT+2

Adrian Newey több szaklap szerint is közölte a Red Bull Racing vezetőségével, hogy távozni szeretne a csapattól. A Forma-1 valaha volt legjobb tervezője iránt hatalmas kereslet lenne, amennyiben úgy dönt, hogy máshol folytatja a karrierjét. A Ferrari és az Aston Martin állítólag már megtette az első ajánlatait, azt viszont egyelőre nem tudni, mikor állhatna legkorábban munkába Newey.

Adrian newey elmélyülten tanulmányozta a Ferrari Szaúd-Arábiában - fotó: Giuseppe Cacace

Fotó: AFP

Több lap is megerősítette, hogy Adrian Newey távozni szeretne a Red Bulltól.

A hírt elsőként a német Auto Motor und Sport hozta le, és később más források (BBC, Autosport) is megerősítették, hogy a tervezőzseni távozhat a Red Bulltól, ahol 2006 óta dolgozik. Ha a hírek igaznak bizonyulnak, azzal a 2026-os helyezkedési harc egy újabb sakkbábuval bővül a személyében, ráadásul mind közül ő lehet a legfontosabb. De hogyan futott zátonyra a Red Bull és Newey házassága?
Sajtóértesülések szerint a Red Bull-birodalmon belül zajló örökösödési háború az egyik fő kiváltó ok. Az alapító Dietrich Mateschitz halála óta egyre komolyabb hatalmi harcok dúlnak a csapaton belül: az egyik tábort a csapatfőnök Christian Horner vezeti, míg a másik oldalon Mateschitz egykori jobbkeze, a mai napig rendkívül befolyásos Helmut Marko áll. Bár a vihar látszólag lecsendesedett, a történet még messze nem ért véget, amelynek Newey lehet az első áldozata.
Horner az év elején nehéz helyzetbe került, amikor a Red Bull egyik alkalmazottja zaklatással vádolta őt. A kényes ügyet a Red Bull megpróbálta házon belül elintézni, és a heteken át tartó nyomozás végén felmentették a csapatfőnököt. A szituációnak többféle olvasata is van: egyesek szerint az egész csak egy lejáratás volt, amivel Hornert próbálták eltávolítani a helyéről, mások viszont úgy látták, a Red Bullt csak a botrány megfékezése érdekelte, és nem vette komolyan a vádakat.
Már hónapokkal ezelőtt is voltak olyan hírek, miszerint a cégcsoporton belül is megosztó volt a vezetők Horner-ügyben mutatott magatartása, és a BBC szerint Newey is azok között van, akik kellemetlenül érezték magukat. A távozásában azonban egy másik tényező is szerepet játszhat: a hírek szerint Horner – elsősorban anyagi megfontolásból – megpróbálta félreállítani a mérnököt, és a Forma-1 helyett a Red Bull egyéb motorsportos projektjeihez vezényelni.
picture

Adrien Newey a 2023-as Monacói Nagydíjon

Fotó: Getty Images

A háttérbe húzódás részben már megtörtént, hiszen Newey évek óta kötetlen szerepkörben dolgozik a Red Bullnál. A napi munkálatokat a technikai igazgató Pierre Waché viszi, Newey pedig elsősorban kisebb, de a koncepció számára kritikus fontosságú területekre összpontosít. 2022 előtt például a felfüggesztés kialakításán dolgozott a legtöbbet, míg 2024-es idényt megelőzően a Red Bull egyedi hűtőrendszerének megtervezésére koncentrált.
Newey az F1-es feladatai mellett rajzolt utcai autókat az Aston Martinnak, de tervezett hajót és tengeralattjárót is, az utóbbi időben pedig a Red Bull hypercaros projektjében is aktív szerepet vállalt. Ő maga egy interjúban úgy becsülte: az idejének nagyjából a felét szánja a Forma-1-re, amit szerinte azért tehet meg, mert a Red Bull olyan struktúrával rendelkezik, amely nélküle is hatékonyan üzemel, és így a többi idejét szerelemprojekteknek szentelheti.
A 65 éves szakember távozása tehát nem jelentené automatikusan a Red Bull Racing végét. Az viszont joggal aggaszthatja Horneréket, hogy a tudása az egyik riválishoz kerülhet.
Itt jön képbe a Ferrari és az Aston Martin, két olyan istálló, amely már konkrét lépéseket is tett Newey megszerzéséért. Az olaszok több ízben megpróbálták elcsábítani, legutóbb 2014-ben, amikor a Red Bull nehéz helyzetbe került a Renault gyengécske erőforrásai miatt. Newey gyakorlatilag mindent megkapott volna a Ferraritól, amiről egy mérnök álmodozhat, ám akkor úgy érezte, helytelen lenne, ha a közös sikerek után hátat fordít a Red Bullnak.
Ami pedig az Aston Martint illeti: Lawrence Stroll a hírek szerint Szaúd-Arábiában konkrét ajánlatot tett Newey elé, és hasonló feladattal szeretné megbízni, mint lassan húsz évvel ezelőtt a Red Bull: hogy bajnokot faragjon egy istállóból, ami még sosem volt bajnok. Stroll komolyan vette a csapatépítést: amellett, hogy Fernando Alonso személyében szerződtette és hosszú távra lekötötte a mezőny egyik legjobb versenyzőjét, hatalmas infrastruktúra-fejlesztéseket hajtott végre, többek között új központot kapott az istálló.
picture

Charles Leclerc a 2024-es Ausztrál Nagydíjon

Fotó: Getty Images

Newey-t a múltban egy másik dolog is megakadályozta abban, hogy a Ferrarihoz szerződjön: az olaszok ragaszkodtak ahhoz, hogy a vezető mérnökeik Maranellóban dolgozzanak és ott is éljenek. Frédéric Vasseur alatt azonban ezt a követelményt eltörölték, mivel még a csapatfőnök sem jár be napi szinten a maranellói gyárba; Newey tehát akár a dél-afrikai otthonából is dolgozhatna, ahogyan azt többnyire a Red Bullnál is teszi.
Egyelőre azonban korai Newey-Hamilton-Leclerc vagy Newey-Alonso szupercsapatokat vizionálni: azt ugyanis még nem tudjuk, milyen szerződése van a mérnöknek a Red Bullnál. Egyes források azt állítják, hogy Newey már 2024 végén szeretne munkába állni az új csapatánál, de vannak olyan hírek is, miszerint legkorábban 2027-ben kezdhetne el dolgozni, és az első Newey-inspirálta autó 2028-ban gurulhatna ki a pályára.
Ami az életkorát figyelembe véve nagy eséllyel azt jelentené, hogy inkább visszavonul a Forma-1-től.
Az F1-es mérnökök általában nem igazolhatnak át csak úgy egy másik istállóhoz, legalább fél, de inkább egy teljes évet várniuk kell két állás között. Newey esetében még inkább az Hornerék érdeke, hogy ha távozna az istállótól, minél később ülhessen le a tervezőasztalhoz. 2026-tól ugyanis új szabályrendszer érkezik a Forma-1-be, és az hiányzik a legkevésbé a Red Bullnak, hogy a Forma-1 történetének legkreatívabb mérnöke a Ferrarinál vagy az Aston Martinnál keresse a szabálykönyv kiskapuit.
Csatlakozz az Eurosport Magyarország Viber-csatornájához!
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Kapcsolódó témák
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés