A Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) rendszeresen közzéteszi a hazai és régiós üzemanyagárakat, így a  lakosság és a sajtó munkatársai hiteles tájékoztatást kaphatnak az árak alakulásáról. Az adatok  elérhetőek a szövetség honlapján, valamint a későbbiekben  visszamenőlegesen is megtalálhatóak lesznek ott az „Árinformációk” menüpont alatt. 

Az elmúlt időszakban az üzemanyagok régiós átlagára a benzin esetében 4 forinttal nőtt, a dízel esetében  8 forinttal csökkent. A számok értelmezéséhez fontos leszögezni, hogy az üzemanyagárakat döntően nyersolaj ára, a  makrogazdasági folyamatok, geopolitikai konfliktusok és a forint árfolyama befolyásolják.

Az elmúlt  napokban az olaj árára hatással volt, hogy mérséklődött az Izrael és Irán közötti konfliktus geopolitikai  kockázata, és a globális nyersolajtartalékok több, mint 100 millió hordóval az elmúlt három év átlaga felett  vannak.

benzin esetében a nyári specifikációra való áttérés szezonális hatása, a tervezett finomítói  karbantartások és az ukrán dróntámadások miatti oroszországi nem tervezett finomítói kiesések voltak a  fő mozgatórugók. A gázolajnál a gyenge kereslet ellensúlyozta a folyamatos finomítói karbantartások  okozta kínálat visszaesést. Eközben növekszik az európai dízel import is, amely – a forint árfolyam  jelenlegi stabilitása mellett - ugyancsak kedvező hatást gyakorolt a hazai és régiós üzemanyagárakra – olvasható a közleményben.

 

Nagy Márton raportra hívta a kutasokat, személyesen adta ki az ukázt

A nemzetgazdasági miniszter közölte a Magyar Ásványolaj Szövetség tagjaival a kormány döntését, miszerint két hetük van arra, hogy a régiós átlag szintjére csökkentsék az üzemanyagárakat.
Nagy Márton közölte a kormány döntését: két hetet adott a kabinet a MÁSZ tagjainak, hogy önkéntesen a régiós átlag szintjére csökkentsék az üzemanyagárakat – tájékoztatott a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM). A közlemény szerint a nemzetgazdasági miniszter csütörtökön hivatalában fogadta a Magyar Ásványolaj Szövetséget (MÁSZ).

Fontos megjegyezni ugyanakkor, hogy a kelet-közép európai régió tengeri ellátással is rendelkező  országai továbbra is helyzeti előnyben vannak, mivel így szélesebb körű ellátási forrásaik lehetnek, tehát  alacsonyabb beszerzési áron tudnak hozzájutni feldolgozandó nyersolajhoz és az üzemanyag  késztermékekhez. 

Európai uniós összehasonlításban a magyarországi benzinárak a 18., a dízelárak pedig a 12. helyen  állnak, a régión belül pedig továbbra is a középmezőnyben vagyunk: a benzin esetében a negyedik, a  dízel esetében pedig a harmadik helyen.