4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ha így folytatja, akkor Magyarország tovább csúszik lefelé a nemzetközi gazdasági rendszerben és az Európai Unión belül is. Gazdaságilag csakis a NER visszabontása segíthet alkalmazkodni új kihívásokhoz.

Az 1990-es politikai rendszerváltozást követő mintegy 12 évben elég gyors volt a mindenkori uniós átlag felé történő jövedelmi konvergenciánk, azt követően viszont a térség többi gazdaságához képest lelassult. A mesterségesen felpumpált 2022 után jött a recessziós 2023, és jön a költségvetési bajokkal terhelt 2024-2025; itt fennáll a további relatív lecsúszás veszélye - írta hazánk 20 éves uniós tagságának mérlegét megvonva Bod Péter Ákos, a jegybank volt elnöke az Mfor-on megjelent cikkében.

Az Európai Bizottság brüsszeli épülete, ahol további csaták várnak ránk
Az Európai Bizottság brüsszeli épülete, ahol további csaták várnak ránk
Fotó: Depositphotos

A cikkíró több okot is felsorolt ennek alátámasztására:

    • A magyar államháztartás eladósodottsági szintje a 2001-es mélyponttól trendszerűen megnőtt, előbb a két politikai blokk (szocialista/szabaddemokrata versus Fidesz és szövetségesei) közötti gazdasági populista versengés következtében, majd a 2010 utáni érdemi parlamenti-intézményi kontrol nélküli években a fiskális fegyelem megszűntével.
    • A magyar gazdaság trendszerűen inflációsabb az európai átlagnál; a forintvaluta értékének felét elvesztette a horonyvalutához képest (és a térségben is sokat devalválódott a zloty, cseh korona, újabban a lej viszonylatában)
    • Az állami újraelosztás arányai (állami bevétel/GDP; állami kiadás/GDP) a térségi átlagnál jóval magasabb szintűek. Az állami szektor kiterjedése sokkal nagyobb, mint amely ehhez a fejlettségi (fejletlenségi) szinttel jár. 
    • A munkatermelékenység növekedési üteme trendszerűen elmarad a térségi átlagtól (ez komoly eltérés az 1990-es évtizedhez képest, akkor ugyanis az egy foglalkoztatottra vagy ledolgozott munkaórára jutó hozzáadott érték nálunk volt a legmagasabb – igaz, alapvetően a nagy mennyiségben beáramló FDI nyomán). 
    • A gazdasági verseny intenzitása az EU-tagság elnyerését megelőző években, majd a tagság első évtizedében nőtt, egybevágóan az EU és az OECD ajánlásaival, a 2010 utáni politikai recentralizációs éra során tudatos kormányzati politikák és kényszerű vállalati alkalmazkodási-túlélési szokások révén gyengült. 
    • Az uniós transzferek gazdaságfejlesztő szerepe másodlagos magához az uniós piac és az uniós intézményi rend által felkínált potenciális növekedési képességhez. A magyar kormányok (kezdettől fogva mindmáig) alapvetően a politikai bázisuk megerősítésére, majd mind nyíltabban a preferált járadékvadász körök jól tartására használták a pénzek nagy részét.   

Ezek után azt hangsúlyozta, hogy egy nem EU-konform hatalmi szerkezet jött létre, ami a fejlődés akadálya. Mint írta:

"A második évtized végén vált nyilvánvalóvá az EU intézményeinek, hogy itt nem időszakos megtorpanás, átmeneti visszacsúszás (backsliding) történt, hanem az EU alapdokumentumaiba és évtizedes kiforrott szokásjogába ütköző hatalmi szerkezet jött létre. Ez a szisztéma (NER) tartósan nem fér meg az EU meglevő jogi-értékrendi kereteivel. Különösen nem azzal a stratégia fordulattal, amelyre rákényszerülnek az európai nemzetek és közös intézményeik, tekintettel Oroszország történelmi visszafordulására, az amerikai és kínai geopolitikai viszony kiéleződésére, valamint a technológiai, klimatikus, migrációs és egyéb nagyjelentőségi kihívásokra."

Végezetül levonja a következtetést: az EU-nak csak a költségvetési politikát illetően van hatásos fegyelmező eszköze, de a jogállami normák kikényszerítésében nincs releváns tapasztalata. Úgy véli, hogy a négy politikai ciklus során felépített sajátos magyar társadalmi-gazdasági-politikai szisztémával nem lehet egy újabb évtizedet eltölteni az integrációs szervezetben. 

"Ha a gazdasági racionalitás érvényesül, akkor az itt kiépült NER-rendszer gyors és gyökeres visszabontásával kell reagálni az új viszonyokra (és a csekély országméretből eddig is fakadó adottságokra). Ám láttuk, hogy e téren is érvényesül a politika primátusa." - állapította meg a szerző.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Nemzetközi Még később épülhet meg az első nagy lengyel atomerőmű
Privátbankár.hu | 2024. május 7. 19:33
Az első nagy lengyelországi atomerőmű 2040-re épülhet fel, az előző kormány által kitűzött 2032-es időpont optimista volt - jelentette ki Marzena Czarnecka lengyel iparügyi miniszter kedden a sziléziai Katowicében, a 16. Európai Gazdasági Kongresszuson.
Nemzetközi Aggódik a Vegyifegyver-tilalmi Szervezet
Privátbankár.hu | 2024. május 7. 19:18
Zelenszkijt és más vezető tisztségviselőket akartak meggyilkolni a most elfogott merénylők, Putyint beiktatták megválasztása után. Háborús összefoglaló. 
Nemzetközi EP-választások: jobbra tolódhat Európa, berobbanhat a Tisza Párt
Wéber Balázs | 2024. május 7. 18:59
Az előrejelzések szerint a júniusi EP-választások a keményvonalas jobboldal előretörését hozhatják, ennek egy részével a jobbközép Néppárt is szövetségre lépne. A Fidesz és a baloldal teret veszíthet, a Tisza Párt ugyanakkor rögtön 3-6 mandátumot szerezhet. Nagyító alatt ezúttal a közelgő EP-választás.
Nemzetközi Bombariadó-cunami érte Szlovákiát kedden
Privátbankár.hu | 2024. május 7. 18:22
995 iskolában volt bombariadó Szlovákiában. 
Nemzetközi Kiderült, mi miatt jön Hszi Csin-ping hazánkba
Privátbankár.hu | 2024. május 7. 16:51
Kiderültek a főbb témák, amikkel Orbán Viktor és Hszi Csin-ping kínai elnök fog foglalkozni május 8-10. közötti látogatása során. 
Nemzetközi Kicsit fellélegezhet Katalónia a tartós szárazság miatti vízhiány alól
Privátbankár.hu | 2024. május 7. 16:33
Katalónia enyhít a tartós szárazság miatt három hónapja bevezetett vízkorlátozáson - közölte a tartományi kormány szóvivője kedden Barcelonában.
Nemzetközi Putyin már elnöki esküjével is népe és a világ szemébe nevetett
Privátbankár.hu | 2024. május 7. 15:59
Nem beszélt sokat az orosz elnök, mégis sok volt az alja Bendarzsevszkij Anton szerint.
Nemzetközi Íme a részletek Zelenszkij tervezett meggyilkolásáról
Privátbankár.hu | 2024. május 7. 15:16
Az ukrán SBU biztonsági szolgálat azt állítja, hogy elkapta a Volodimir Zelenszkij és más kormánytisztviselők meggyilkolására készülő orosz ügynökhálózatot – írja a Reuters.
Nemzetközi Lehallgatták a lengyel kormányülést
Privátbankár.hu | 2024. május 7. 14:31
Lehallgatásra alkalmas készüléket talált a lengyel államvédelmi szolgálat (SOP) és a belbiztonsági ügynökség (ABW) Katowicében abban a teremben, ahol a kormány keddi kihelyezett ülését tartja - közölte Jacek Dobrzynski, a titkosszolgálatokat felügyelő miniszter szóvivője.
Nemzetközi Semmi különös, csak a szokásos: ismét beiktatták Vlagyimir Putyint
Privátbankár.hu | 2024. május 7. 14:08
Oroszország sorsát mi magunk, és csakis mi magunk fogjuk meghatározni a mai és a jövő nemzedékek érdekében - jelentette ki beiktatási beszédében Vlagyimir Putyin orosz elnök, miután letette ötödik államfői esküjét kedden a moszkvai Kremlben.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG