„Jó kis dráma ez" – egyszerre illik tragédiába és bohózatba az SZFE kinyírásának igaz története

· 04.26. · vélemény

Van néhány kulcsjelenet a Színház- és Filmművészeti Egyetem, az SZFE volt rektora, Upor László Majdnem lehetetlen című, április elején megjelent könyvében, ami az intézmény autonómiáért folytatott harcát mutatja be. Nem is elsősorban a könyvben, hanem abban a 2020 táján lezajlott folyamatban, amelyet a kötet dokumentarista eszközökkel végigkísér.

Az egyik ilyen kulcsjelenet kétségkívül az, amikor a „modellváltásba” erőszakkal belekényszerített egyetem vezetői, akik már lemondtak, a már a hallgatók blokádja alatt álló egyetemnél taxiba ülnek, és elmennek a Nemzeti Színházba Vidnyánszky Attilához „egyeztetésre”. Sem tétje, sem értelme nincs már ennek, hiszen az intézmény sorsát meghatározó, lényeges dolgok eldőltek; az egyetemet, a vezetőivel, a szenátusával, a diákságával együtt az egész folyamatból kihagyták, az általuk megírt szervezeti és működési szabályzatot, az SzMSz-t a fenntartó minisztériumnál olvasatlanul bevágták egy fiókba, és helyette a vezetők kezébe nyomtak egy olyat, amely gyakorlatilag minden autonómiájától megfosztja az intézményt, és ami annyira felületes munka, hogy itt-ott még a benne szereplő MOME adatait is elfelejtették átírni SZFE-re.

Ekkor már hetek óta a legpiszkosabb sajtókampány folyik a diákok ellen, akiket jobbára beragasztózott Lenin-fiúkként ábrázol a kormányzati trash-média. A diákság nem ismeri el legitimnek a szeptember 1-vel alapítványi fenntartásba került egyetemet és új kinevezettjeit, elfoglalta az egyetemet, és saját kezébe kívánja venni a sorsát. Vidnyánszky ebben a helyzetben ad időpontot Upor László volt megbízott rektornak, Bagossy Lászlónak, a színházi intézet volt vezetőjének és Németh Gábornak, volt szenátusi tagnak. Jellemzően a Nemzetibe, holott nem mint a Nemzeti vezérigazgatója (netán vezető rendezője) vesz részt az SZFE privatizációs folyamatában. Folytonosan sarzsik, pártfeladatok, szerepek keverednek nála, és ha már szerepek, itt jön a leglényegesebb: az áldozati póz és a vele összefonódó tragikus hősi szerep. A meeting legmegdöbbentőbb része ugyanis éppen ez, vagyis, hogy Vidnyánszky az áldozat szerepét veszi magára, a sértett, mindenből kihagyott, kirekesztett emberét. Aki csak jót akar, de akinek baráti jobbját rendre elütik, akit „nem engednek be” az egyetemre. Aki kénytelen erőszakot alkalmazni.

photo_camera Az egyetemfoglalás első napja, 2020 szeptember 1., Vas utca, Budapest Fotó: Urfi Péter/444

Eközben ténylegesen arról van szó, hogy az egyetemi hallgatók minden létező jogát lábbal tiporták, és ha belegondolunk, több mint dermesztő, ahogy az állam elárulja fiatal polgárait, és a hatalom a teljes fegyverarzenálját tizen-huszonévesek ellen veti be. Csak zárójelben: emlékezetesen cinikus megjegyzés volt Gulyás Gergelyé, akit az ATV-ben kérdeztek az után a demonstráció után, amelyen az SZFE-n (amúgy példás pontossággal) megfogalmazott egyetemi chartát vagy tízezer fős élő lánc juttatta el a parlamentig. Gulyás az irodája ablakából látta a Kossuth téri akciót, és az érzéseit firtató riporteri kérdésre olyasmit mondott, hogy az járt a fejében, milyen jó, hogy ez egy szabad ország, és egy ilyen tüntetés, amellyel ő ugyan nem ért egyet, megtörténhet békésen, szabadon. Kínosan rímel mindez az elcsépelt viccre, amelynek a keserű a poénja ugyebár az, hogy akár közéjük is lövethetett volna. (Az külön ízléstelen, ahogy sajnálkozva hárítja a felelősséget, mondván, hogy a kormánynak az SZFE-ügyben nincs lehetősége bármit is tenni, miközben valójában leginkább a kormánynak volt.)

A cikk innentől csak a Qubit+ előfizetőinek elérhető. Csatlakozz, és olvass tovább!

Ha már van előfizetésed, lépj be vele. Ha még nincs, válassz csomagjaink közül!