Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

A legmenőbb újonc: A légierőnél volt parancsnok, de 28 éves korában a Visma lecsapott rá

Kálmán Laci

Frissítve 26/04/2024 - 09:34 GMT+2

Már önmagában az sem szokványos, hogy valaki 28 évesen kezdje meg a profi pályafutását, Bart Lemmen ráadásul olyan első hónappal indított, amely feltétlenül figyelmet érdemel. A Visma újonca számára kanyargós út vezetett World Tourig. A srác, aki korábban a Holland Királyi Légierő szakaszparancsnokaként dolgozott, január 13-án már élete első profi versenyén tekert Ausztráliában.

Bart Lemmen

Fotó: Other Agency

Néhány nappal később pedig a top 5-ben zárt a Tour Down Underen.
Bart Lemmen előbb ötödik lett a Willunga Hillen, majd negyedik a Mount Loftyn, ami egy összetett ötödik helyet jelentett neki a TDU-n. Második többnaposán, az UAE Touron pedig ehhez hozzátett egy tizedik helyet is.
„A TDU-n Milan Vaderért tekertem, az UAE-n pedig szabadon mehettem. Arra nem számítottam, és a csapat nem várta, hogy ilyen hamar, ilyen eredményeket sikerül elérnem.”
Az „ilyen hamar” persze egy érdekes kifejezés az ő esetében, attól függ ugyanis, hogy honnan nézzük. A WT ugyanis tele van a 19-20 évesekkel, akik közül néhányan már kifejezetten magas szintet képviselnek.
Lemmen azonban nem a kerékpárosok szokványos útján, a junior és az U23-as mezőnyön keresztül jutott el a profik közé. A Holland Királyi Légierőnél kezdte a pályafutását, és 22 évesen vett csak részt élete első versenyén.
A szezoneleji sikerek után sajnos hamar megismerkedett a sportág negatív velejáróival is. Bukott a katalán kör első szakaszán, és eltörte a kulcscsontját.
„Rendben felépültem, de fájdalmas volt a dolog, mert műtétre is szükség volt. Öt darabra tört a csont, és ha jól tudom, 13 csavar van most benne.”
„És ugye nem csak a csontról van szó, hanem a szövetek és a szalagok is sérültek. Ez volt eddig a legnagyobb bukásom. Ráadásul már leszakadtam, és mindenféle kockázatvállalás nélkül tekertem, sajnos azonban volt egy pukli az úton."
Nem tudom pontosan, hogy történt, de a levegőbe repültem, mindezt elég nagy sebességnél.
picture

Lemmen szakaszparancsnok (Forrás: Bart Lemmen privát archívuma/Human Powered Health)

Fotó: From Official Website

„Mielőtt elutaztam Spanyolországba, mondtam is a barátnőmnek, hogy az csak egy illúzió, hogy én soha nem fogok majd bukni, mert gyakorlatilag elkerülhetetlen. Lehet hozni számtalan biztonsági intézkedést, bukások mindig lesznek. Ebben az esetben azért volt pechem, mert a dolog nem is versenyszituációban történt.”
„Nem hiszem, hogy könnyebben esek csak azért, mert később kezdtem. Nem vagyok Tom Pidcock vagy Matej Mohorič, akik a lejtmenetben nyernek meg versenyeket, de legyünk őszinték, ez a megállapítás a legtöbb versenyzőre igaz.”
Akkor kezdett komolyabban kerékpározni, amikor már sokan, akiknek nem jött be a dolog, abbahagyják. Sportos srác volt mindig is, korfballozott, tornázott, focizott, teniszezett és atletizált. Amikor 17 évesen futott egy egészen jó 10 ezer métert, bejutott egy tehetségeket felkaroló klubhoz. Ezt aztán ott kellett hagynia, amikor elkerült a Királyi Katonai Akadémiára.
„A katonaság mindig is fontos dolog volt a családomban, a nagyapám egész életében a seregnél szolgált. Eredetileg pilóta szerettem volna lenni, de nem mentem át a teszteken. Az akadémián plusz tíz kilós hátizsák volt rajtunk, meg egy nagy fegyver, amely nagyjából ugyanennyit nyomott. Kemény meló ezzel masírozni, viszont más sportra nem nagyon jutott idő.”
„Ezután egy osztag parancsnoka lettem. Élveztem, hogy irányíthatok egy csapatot, és jó volt együtt dolgozni. Mindig is jobban szerettem csinálni a dolgokat, mint gondolkodni azokon. Ilyen értelemben most is hasonló az életem.”
Az akadémia után kezdett el kerékpározni, és először helyi kritériumversenyeken indult. Elmondása szerint két fontos momentum volt, amelyek a profi kerékpár felé terelték.
„2021-ben kezdtem el többet tekerni, jobb kerékpárom lett, és rajthoz álltam az országos időfutambajnokságon. Nyolcadik lettem egy erős mezőnyben. Azt mondtam, magamnak, hogy ’Na, ez így eléggé rendben van!’ Ezután jött több kisebb verseny, egy limburgi dombos egynapost meg is tudtam nyerni. Úgy éreztem, konti szintre jó leszek.”
picture

Bart Lemmen

Fotó: Getty Images

„2022-ben a VolkerWessels csapat szerződést ajánlott, én meg elfogadtam. Az eredmények azonban nem jöttek azonnal. Az első komolyabb versenyem a Limburg Classic volt, ahol tizedik lettem egy olyan hétvége után, amelyet végigedzettem a szakaszommal."
Bedobtunk néhány sört is, és nagyjából csak két órát tekertem. Ez felnyitotta a szemem, hogy lám, minimális felkészülés és éjszakai műszakok után is milyen jó eredményt értem el. Úgy éreztem, lehet ebben több is.
2023-ben Lemmen ProTeam szintre lépett a Human Powered Health csapatával, és lett néhány jó eredménye a Gran Caminón, a norvég és a belga körön. Plusz negyedik lett a nemzeti bajnokság mezőnyversenyében. Mivel megszűnt alóla a csapat, új helyet kellett keresnie. Az, hogy a Vismánál köt ki, nem nagyon volt benne a pakliban.
„A menedzserem minden csapattal felvette a kapcsolatot, a Vismával is, és volt egy barátom Kai Reus, aki pedig konkrétan Merijn Zeemannak írt. Nem volt rá nagy esély, hogy aláírjak a világ legjobb csapatához, de miután a Quick-Step-Jumbo fúzió nem jött létre, gyorsan ment minden.”
Épp a müncheni Oktoberfestről tartottam hazafelé, amikor szóltak, hogy Merijn beszélni akar velem. 24 óra múlva pedig már meg is volt a szerződés.
Lemmen azt mondja, jó dolog, hogy Hollandiában tanulta meg a sportág alapjait.
„Mivel nem én voltam a legerősebb srác, megtanultam harcolni a helyekért. Belgiumban nyugodtabb dolog versenyezni, itt viszont, ha 170 versenyző van ott a rajtnál, 165 úgy gondolja, hogy győzni tud. A sík nem az én terepem, jobban szeretem a dimbes-dombos versenyeket, viszont robbanékony vagyok, ami segít nekem, hogy belekerüljek a szökésekbe.”
picture

Bart Lemmen

Fotó: Getty Images

Örül, hogy bebizonyította, az idősebb újoncoknak is van helyük a mezőnyben.
„Voltak, akik a korom miatt nem akartam engem. Viszont leigazolt a világ legjobb csapata, mert látták bennem a lehetőséget. Én pedig bebizonyítottam, hogy igazuk volt.”
„U23 után már nehéz, ezt aláírom, de vannak srácok, akik későn érnek. Ne mondjuk ki, hogy ha 23 évesen még nem lettél profi, akkor már nem is leszel!”
„Azt viszont fontos hozzátenni, hogy a profi kerékpár nem könnyű dolog. Nekem is megvolt a tanulási ívem a kis kritériumversenyektől egészen a WT-ig. Nem értek egyet azzal, hogy minden tehetséges 18 évest azonnal be kell dobni a profik közé. Egy utánpótlás csapatban jobban lehet fejlődni, a fokozatos tanulás legtöbbször jobb egy versenyző számára.”
A kulcscsonttörés miatt borult a programja, de a Romandián már ott teker. Utána jön a Limburg, a norvég, majd a svájci kör.
„Az idén nem akarok konkrét célokról beszélni. A csapat hisz bennem, én pedig igyekszem a lehető legjobban végezni a munkám. A legjobb helyen vagyok, az eredmények helyett a fejlődésii folyamatra koncentrálhatok.”
És hogy milyen álmai vannak?
„Az Amstel nagy álom, sajnálom, hogy az idén nem jött össze. Szeretnék tekerni a világbajnokságon, azon kívül pedig holland bajnok akarok lenni, és vágyom a trikóra is, ami azzal jár.”
„És, hogy cél-e a Grand Tour? Naná, de ha nem sikerül, akkor sem fogom úgy érezni, hogy nem teljes a karrierem.”
picture

Bart Lemmen

Fotó: Getty Images

via Escape
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés