szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Miközben a legtöbb piacon lévő dízelmotor termikus hatékonysága 46 százalék körül mozog, kínai kutatók most elérték az 53,09 százalékot. Ez lényegesen kisebb fogyasztású hajtásláncokat hozhat.

Miközben a világ autóipara már az elektromos- és a hidrogénhajtás felé kacsintgat, a belsőégésű hajtásláncok sem merülnek feledésbe. Az átmenet ugyanis nem fog megtörténni egyik napról a másikra, és addig is fejleszteni kell a meglévő benzin- és dízelmotorokat is.

A kínai kutatók pedig a jelek szerint el is készítették a világ első dízelmotorját, melynek termikus hatásfoka (hőteljesítménye) 53,09 százalékos – írja az Interesting Engineering.

A minden korábbinál hatékonyabb motor a Weichai Power mérnökeinek munkáját dicséri, és egy belsőégésű motorokkal foglalkozó konferencián mutatták be. A fejlesztést már a TÜV SÜD és egy kínai tesztelő szervezet is hitelesítette.

Hitelesítve is lett a hatékonyság
Weichai Power

A termikus hatásfok az a százalékos érték, melyet a dízelmotor maga tud hasznos teljesítménnyé alakítani, a hőveszteség hasznosítására nélkül. Minél jobb a termikus hatásfok, annál gazdaságosabb az adott motor – magyarázza az Interesting Engineering.

A Weichai Power folyamatosan feszegeti a dízeltechnológia határait: a jelenlegi 53,09 százalékos hatékonyság sem az első rekordjuk, fokozatosan jutottak el idáig. 2020-ban 50,23, míg 2022-ben 51,09 százalékos hatékonyságot értek el, a jelenlegi rekordot pedig egy 2022 novemberi 52,28 százalékos érték előzi meg.

A legtöbb dízelmotor 46 százalékos termikus hatékonyságot tud felmutatni; már az 52,28 százalék is 12 százalékos fogyasztáscsökkenést és széndioxid-kibocsátást jelentene.

A Weichai Power szakemberei több mint 500 napot töltöttek négy létfontosságú rendszer optimalizálásával. Ezek az üzemanyag-ellátás, a levegőellátás, az égés, valamint a súrlódás csökkentése.

A kutatók szerint az elért hatékonyság ahhoz viszonyítható, mintha egy futó 9 másodperc alatt teljesítené a 100 méteres távot.

A dízel- és az elektromos autók is alig fogynak Magyarországon, tarolnak a hibridek

Már több részben vagy teljesen elektromos új személyautó fogy Magyarországon, mint belső égésű motoros.

A fejlesztésből a környezet profitálhat leginkább, lévén minden dízelhajtású járműbe és munkaeszközbe beépíthető a hatékony hajtáslánc, ami mindent összevetve 14 százalékkal hatékonyabb, mint a jelenleg piacon lévő társai.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának tudományos felfedezésekről is hírt adó Facebook-oldalát.