A magyar–kínai üzletek is ütést kaphatnak, súlyos gazdasági lépést tesz az EU
Uniós források

A magyar–kínai üzletek is ütést kaphatnak, súlyos gazdasági lépést tesz az EU

Az Európai Bizottság tavaly ősszel indított szubvenciós vizsgálatot a kínai e-autók gyártói ellen, az EP-választások előtt pedig szinte biztosan védővámok kivetéséről döntenek. Ursula von der Leyen bizottsági elnök szerda este már erős utalást tett a válaszlépéssel kapcsolatban. A Portfolio értesülései szerint mindez kihathat magyarországi üzletekre is a betelepülő kínai autógyártók miatt, ráadásul az akkuipar is hamarosan Brüsszel célpontjává válhat.

Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke a kínai elektromos autókra kivetett lehetséges vámokra utalt szerdán, amikor a németországi Karlsruhéban megkezdte EP-választási kampányát. Az EU jelenleg a kínai elektromos autók állítólagos tisztességtelen piaci gyakorlatot jelentő pekingi állami támogatását vizsgálja, és von der Leyen megjegyzései arra utalnak, hogy büntetővámok bevezetése szinte biztosra vehető – derül ki a Politico cikkéből.

Von der Leyen hangsúlyozta, hogy az EU támogatja versenyt, de keményen fellép a dömping és a tisztességtelen gyakorlatok ellen.

A Portfolio-nak brüsszeli források már korábban beszéltek arról, hogy a járműiparon belül három területen látják azt, hogy Kína versenytorzító, európai munkahelyeket fenyegető módszerekkel él:

  1. A kínai autógyártók a pekingi vezetéstől kapott bőséges állami támogatások miatt jóval olcsóbban adhatják el a termékeiket, mint az EU-s szereplők.
  2. Kína teljesen uralja az ellátási láncokat, az akkumulátorok és az ahhoz szükséges nyersanyagok piacával egyetemben, így megteheti azt, hogy felárral értékesít az európai autóiparnak a gyártáshoz szükséges alapanyagokat és alkatrészeket.
  3. Az EU-s környezetvédelmi szabályok sokkal szigorúbbak, mint a kínaiak, a kényszermunkát tiltják az uniós törvények, így a költségeknél az ázsiai ország cégei előnybe kerülhetnek, mert mindezekre nem kell figyelniük.

Ahogy arról írtunk, egyre nagyobb a harc az európai és az ázsiai gyártók között, és a kínaiak tűnnek befutónak, ami az uniós intézmények érvelése szerint nagyjából a három fenti oknak köszönhető. Az EU-ban a leginkább a német autógyártók ágálltak a kivetendő vámok ellen, mert félnek, hogy Kína válaszlépései miatt továbbcsökken a részesedésük a világ jelenleg legnagyobb autóeladási piacán.

Eközben a francia és olasz ipari szereplők – akik gyakorlatilag nincsenek jelen Kínában – azzal érvelnek, hogy védővámok nélkül az európai piacot is elveszítik, így közel 1,5-2 millió uniós munkahely kerül veszélybe a kínai e-autós dömping miatt. A francia (illetve újonnan az olasz) lobbi viszont mostanra nagyjából meggyőzte a németeket, hogy ez már nekik is túlélési kérdés – foglalták össze nekünk forrásaink.

autógyártók0416

Von der Leyen egyébként óvatosan próbált fogalmazni szerda esti beszédében, kijelentette, hogy „szeretjük a tisztességes versenyt, de a dömpinget nem. Azt viszont nem szeretjük, ha Kína agyon támogatott e-autókkal árasztja el a piacot. Ez ellen fellépünk”.

Az, hogy a választási kampányában ilyen egyértelműen foglalkozott a kérdéssel, különösen a német autógyártás fellegvárában, Baden-Württembergben, valószínűleg felerősíti azokat a találgatásokat, hogy az uniós vizsgálat még a júniusi európai választások előtt lezárul, és hamarosan vámokat vetnek ki.

Viszont nem is Németország számára válik igazán izgalmassá a helyzet, hanem Magyarország kerül satuba

– mondta a Portfolio-nak egy uniós tisztviselő. Állítása szerint több uniós kockázatértékelés kimutatta, hogy a kínai fél egyrészről ellenlépésekre készül, uniós termékekre kivetett védővámokkal, másrészt egyszerűen áttelepítik a gyártásuk egy jelentős részét az EU belső piacára, hogy megússzák a behozatali tarifákat.

Ebben a magyar kormány lett a legerősebb partnere Pekingnek: amellett, hogy a BYD már biztosan nyit itthon egy üzemet Szeged mellett, a Great Wall Motors egy Pécs melletti gyárépítésről tárgyal.

Ugyan papíron ezzel a munkafeltételeken elvileg nem tudnak majd spórolni a kínai gyártók, a már említett lobbisták és az uniós kockázatértékelések szerint a másik két probléma továbbra is súlyos fenyegetést jelentene az EU-s szereplőkre. A kínai ellátási láncok legfontosabb szereplői, az akkumulátorgyártók – például a CATL vagy az EVE – is beruháznak Magyarországon. Tehát az alkatrészeket is vám nélkül hozhatják be, vagyis lehetőségük marad az alapanyagok olcsó behozatalára, aztán a kínai szereplőknek való továbbértékesítésre.

Az állami támogatások ügyében is egyre többen követelnek vizsgálatot az akkuipari szereplőknél. A Portfolio úgy tudja uniós tisztviselőktől – bár a Bizottság hivatalos megerősítést erre még nem adott nekünk –, hogy esetükben is vizsgálják, hogy a versenyképességük mennyiben köszönhető az indirekt vagy közvetlen kínai költségvetési ösztönzőknek. Ugyanis az elmúlt években – pusztán a hivatalosan, Kína által elismert adatok szerint is – több milliárd dollárnyi támogatást kaptak a Magyarországra készülő e-autógyártók és akkumulátoripari szereplők.

Kérdés, hogy mennyiben eszköztelen az Európai Bizottság a belső piacon beruházó kínai gyártókkal szemben a beszállítói és autóipari oldalon. Elvileg a szubvenciós vizsgálatok, valamint az új, állami támogatások ellenőrzésére vonatkozó keretrendszer (Foreign Subsidies Regulation) ha nem is teljes mértékben, de alkalmazhatók ilyen esetekben is. Viszont korlátozott a retorziós eszközkészletük, kiszabhatnak pénzbírságokat, akár dönthetnek a tevékenységük részleges korlátázásáról is Brüsszelben, de sokak szerint ez nem feltétlen hozna versenyegyensúlyt.

Mindenesetre azt többen megerősítették nekünk, hogy a magyar ügyben fontos kérdéseket kell majd tisztázni: lehet, hogy a kormány tervei szerint nagyot nyerhet a gazdaság a kínai autó- és akkugyártók megjelenésével, sőt, felértékelődhetnek a védővámok miatt az itteni szereplők. De elképzelhető, hogy Kína elveszíti majd az érdeklődését a magyar üzemek iránt, ha nagyon beindul az uniós keménykedés.

Címlapkép: Ursula von der Leyen (CDU), az Európai Bizottság elnöke beszédet mond a Hannover Messe megnyitóján a Hannover Congress Centrumban (HCC). Forrás: M: Michael Matthey/dpa.

Kiszámoló

Más miért nem tanult?

Írtam nemrég a sávos adózásról. Az egyik visszatérő motívum volt a hozzászólásokban, hogy miért adóztatja az állam a vagyont, amikor azt eleve már adózott pénzből vettem, s ez így már

KonyhaKontrolling

Adózzon mindenki más!

Az interneten sok vélemény jelenik meg a \"megfelelő\" adóztatással kapcsolatban, de még a legtájékozottabbak is sokszor minimum meglepő véleményeket fejtenek ki. A bejegyzésben nem megyek bele

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Eljöhet a benzinkutak bosszúja

Likviditási szakértő/vezető modellező

Likviditási szakértő/vezető modellező

Szenior treasury és kontrolling munkatárs

Szenior treasury és kontrolling munkatárs

Pénzügyi modellező/vezető modellező

Pénzügyi modellező/vezető modellező
Financial IT 2024
2024. június 11.
Portfolio Agrofuture 2024
2024. május 23.
Automotive Business in CEE Region Conference 2024
2024. június 5.
Digital Compliance by Design & Legaltech 2024
2024. május 8.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Tőzsdetanfolyam

Tőzsdei hullámok, vagyonépítés és részvénykiválasztás

22+1 órás komplex tanfolyam ahol a tőzsdei kereskedés és a hosszú távú befektetés alapjait sajátíthatod el. Megismered a tőzsdei ármozgások törvényszerűségeit, megismered a piaci trendeket, megtanulod felismerni a trendfordulókat.

Könyv

A Sikeres Kereskedő - Vételi és eladási pontok, stratégiák, tőzsdepszichológia

Egy tőzsdei könyv, ami nem aranyhalat akar rád sózni, hanem felruház a horgászás képességével, ami a befektetések világában a saját kereskedési módszer kialakítását jelenti.

Ez is érdekelhet
újrahasznosítás, körkörös gazdaság, fenntarthatóság, hulladékkezelés