Jöhet a személyre szabott reklámoktól mentes ingyenes Facebook és Instagram?

Nagy várakozás előzte meg az uniós adatvédelmi testület (EDPB) állásfoglalását az egyelőre leginkább a Meta által használt „consent or pay” (hozzájárulás vagy fizetés) üzleti modell adatvédelmi vonatkozásaival kapcsolatban. Várhatóan mi lesz a hatása a véleménynek a közösségi médiumok és platformok működésére, mit jelenthet mindez a piaci szereplők és a felhasználók számára? A fenti kérdéseket Bartal Ivánnal, az Oppenheim Ügyvédi Iroda adatvédelmi jogi praxisának vezetőjével jártuk körbe.

Jöhet a személyre szabott reklámoktól mentes ingyenes Facebook és Instagram?

Mi az a Consent or pay modell?

A modell lényege, hogy a felhasználók mindössze két megoldás közül választhatnak: vagy hozzájárulnak ahhoz, hogy adataikat a szolgáltató viselkedésalapú reklámozás céljára használja fel, vagy fizetnek a szolgáltatás használatáért. Ezt a megoldást sok kritika érte már korábban is, és a Facebook-ot és az Instagram-ot is üzemeltető Meta is régóta keresi a megoldást arra, hogy a személyre szabott reklámokra és a felhasználói figyelmének fenntartására felhúzott üzleti modelljét megfeleltesse a szigorú európai adatvédelmi jogi szabályozásnak. A testület végül az április 17-én kiadott véleményében azt javasolja a fenti üzleti modellt használó vagy azt tervező cégeknek, hogy az adatvédelmi jogi megfelelőség érdekében egy további, harmadik alternatívát is kínáljanak a felhasználóknak, amely alapján a felhasználók továbbra is ingyenesen használhatják a szolgáltatást, de nem kell hozzájárulniuk az adataik viselkedésalapú reklámozás céljából történő felhasználásához.

Az uniós adatvédelmi testület szerint problémás a modell

Az EDPB a több uniós tagállami adatvédelmi hatóság felkérésére kiadott véleményében megállapította, hogy az a piaci gyakorlat, amely csak akkor biztosít ingyenes hozzáférést egy nagy közösségi médiához (pl. Facebook), ha a felhasználó elfogadja, hogy ezért cserébe a szolgáltató valamennyi adatát viselkedésalapú reklámozásra használja fel, nem elfogadható – mondja Bartal. Ennek egyik oka, hogy ilyen esetben a hozzájárulás jogszabályban előírt követelményei nem mindig teljesülnek, hiszen a felhasználók többsége csak azért járul hozzá a személyre szabott reklámokhoz, hogy ne kelljen megfizetnie a szolgáltató által meghatározott díjat, így a hozzájárulás önkéntessége nem biztosított, ami viszont az EDPB szerint az uniós adatvédelmi rendelet (GDPR) alapán alapvető követelménye lenne a jogszerű működésnek. 

Az EDPB szerint a viselkedésalapú, személyre szabott reklámozás, és az ehhez szükséges felhasználói profilozás nagyon komoly beavatkozást jelent a felhasználók magánszférájába, hiszen a platformszolgáltatók hihetetlen mennyiségű (a felhasználók által a szolgáltatás használata során közvetlenül megadott, illetve a hirdetők által rendelkezésre bocsátott) adatot kezelnek a felhasználóikról annak érdekében, hogy a megrendelőik hirdetéseit a lehető leghatékonyabban tudják eljuttatni a potenciális ügyfelekhez. A Meta így biztosítja például azt, hogy ha egy felhasználó rákeres egy konkrét termékre mondjuk a Google-ban, akkor ugyanennek a felhasználónak a Facebook felületén a következő belépésekor felkínálja az adott terméket akciósan áruló webáruház reklámját, ezzel is elősegítve a hirdető értékesítési tevékenységét. De ugyanez történik egy politikai párt iránt érdeklődő felhasználóval is, akit a platformszolgáltató által készített rendkívül részletes felhasználói profilja alapján egy párt sokkal könnyebb elérhet egy közösségi médiás hirdetéssel, mint bármilyen más módon. Amellett, hogy ez sok felhasználót nem zavar, és még többen nincsenek is tisztában a „megfigyelési kapitalizmus”-nak is (surveillance capitalism) nevezett üzleti modell működésével és veszélyeivel,  más, a személyes adataikra jobban ügyelni kívánó, de esetleg kevésbé tehetős felhasználókat kizárhatja a népszerű platformok használatából. 

Az ügyvéd szerint nem a fizetős modell a cél

Bartal Iván ügyvéd úgy látja a probléma gyökere abban keresendő, hogy a Meta üzleti modelljének lényege a minél szélesebb körben megvalósuló, viselkedésalapú reklámok ügyfeleknek történő értékesítésében és felhasználók részére történő megjelenítésében rejlik. Ha a Meta valódi választást engedne a felhasználóinak abban, hogy hozzájáruljanak a viselkedésalapú reklámokhoz szükséges profilozáshoz, akkor az ehhez szükséges checkboxokat bizonyosan jóval kevesebben ikszelnék be, így ezzel a szolgáltató alapvető működési modelljének fenntarthatósága kérdőjeleződne meg. Ez hosszú távon bizonyosan negatívan érintené a vállalat profitabilitását, mert az alternatívaként gyakran emlegetett kontextuális és egyéb hirdetési formák működőképessége és jövedelmezősége a közösségi médiában vitatható, de biztosan sokkal kevésbé hatékony és profitábilis.

A Meta valódi célja ezért a fent említett „consent or pay” bináris választási lehetőséggel vélhetően nem az, hogy a felhasználói tömegesen pénzt fizessenek a viselkedésalapú reklámoktól mentes szolgáltatásáért, hanem sokkal inkább az, hogy a szolgáltatások ingyenességéhez hozzászokott felhasználókat abba az irányba terelje, hogy hozzájáruljanak az adataik monetizálásához, és pénz helyett valójában az adataikkal fizessenek a szolgáltatásért. Ezzel viszont az a gond – teszi hozzá az ügyvéd -, hogy ezt ebben a formában az uniós adatvédelmi jogszabályok az EDPB szerint nem teszik lehetővé az üzleti modell módosítása nélkül.

A testület javaslata nehezen képzelhető el

Az adatvédelmi testület ezért azt javasolja, hogy a jogszerűség érdekében a nagy platformszolgáltatók biztosítsanak egy olyan választási lehetőséget is a felhasználóiknak, amely a szolgáltatások használatát ingyenesen, de a viselkedésalapú reklámoktól mentesen teszi lehetővé. A személyre szabott reklámozás természetesen egy ilyen szituációban is lehetséges lenne, de az EDPB szerint a szolgáltatónak egyértelműen meg kellene mondania előre, hogy milyen adatot milyen célokra szeretne felhasználni, és az egyes célokhoz (pl. szolgáltatás személyre szabása, személyre szabott reklámok eljuttatása, felhasználói profilok létrehozatala, látogatottság mérése stb.) a felhasználóktól külön hozzájárulást kellene kérnie.

Bartal Iván véleménye szerint egy ilyen alternatíva biztosítása nagyon komolyan érintené a Meta és a hozzá hasonló cégek működését, mivel egy kikényszerített és lényegében a szolgáltatáshoz való hozzáférés elvesztése nélkül nem visszavonható egységes hozzájárulás helyett (ez van most), a szolgáltatóknak külön aktív hozzájárulást kellene kérniük minden egyes külön adatkezelési célhoz, és a szolgáltatásaikat az ezt teljesen vagy részben megtagadóknak is továbbra is ingyenesen elérhetővé kellene tenniük.  A gyakorlatban a felhasználók egy jelentős része minden bizonnyal ezt az adatvédelmi szempontból jóval kedvezőbb és legfőképp ingyenes megoldást választaná, ami egyrészt leszűkítené a jelenleg alkalmazott reklámozásban rejlő lehetőségeket, másfelől jóval kevesebb értékesíthető adatot és ügyfelet jelentene a Meta számára.

A fentiek miatt nem véletlen, hogy az EDPB véleménye komoly felháborodást váltott ki a platformok és lobbistáik részéről. A testületi álláspont kiadását követően sokan számos kritikát fogalmaztak meg, miszerint a személyes adatok védelméhez való jog nem abszolút, és az EDPB által javasolt megoldás sérti az EU Alapjogi Chartáját, amelynek 16. cikke védi a vállalkozás szabadságát. A háttérben valóban az EU által mindig is kiemelt fontossággal kezelt alapjogi védelem, és az elsősorban amerikai, ezekre a témákra kevésbé érzékeny üzleti modellek összeütközése áll – teszi hozzá Bartal. Bár az EDPB véleménye a szó hagyományos értelmében véve nem kötelező érvényű, a tagállami adatvédelmi hatóságok a piaci szereplőkkel szemben kezdeményezett eljárásaik során és döntésük megtámadása esetén az Európai Unió Bírósága minden bizonnyal követni fogják az abban foglaltakat, így a véleményben foglaltak alapvető hatással lehetnek a Meta és a hasonló platformszolgáltatók EU-s működésére.

A jó hír az, hogy a felhasználók mindenképpen nyernek, mert a jövőben várhatóan kedvezőbb jogi és anyagi feltételek mellett használhatják majd ezeket a szolgáltatásokat – ellenben a Meta, de emiatt a hirdetők is, nehéz helyzetbe kerülhetnek - jegyezte meg az ügyvéd.

Hazánknak szüksége van Kínára

Magyarországnak versenyképessége javítása érdekében szüksége van a kínai kapcsolatokra, a két ország közötti együttműködés erősítésére - mondta a nemzetgazdasági miniszter csütörtökön Budapesten, a Kína-Magyarország Övezet és Út Pragmatikus Együttműködés Tematikus Fórumon.
2024. 05. 04. 08:00
Megosztás:

A DOT lenyűgöző piaci kapitalizációja, az ICP felgyorsítja a globális terjeszkedést, míg vezető elemzők ezt az új kriptót tartják a következő 100-szoros érmének

Az Internet Computer coin lenyűgöző évet tudhat maga mögött, amely során dominanciáját mutatta a grafikonokon, hiszen az ára éves szinten (YTD) 135%-kal növekedett. E lendületre építve, az Internet Computer Crypto bejelentette terveit a globális terjeszkedés felgyorsítására, amit az átalakító ICP Global Community Town Hall révén kíván megvalósítani.
2024. 05. 04. 07:00
Megosztás:

Új holdingvállalatot hoz létre a 4iG Nyrt.

A 4iG Nyrt. új holdingvállalatot alapít 4iG Űr és Technológiai Zrt. néven, amelynek főbb piaci területe lesz az űripar- és műholdfejlesztés, dróngyártás és drónvédelem, valamint a védelmi digitalizáció - közölte a 4iG Nyrt. a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján csütörtökön.
2024. 05. 04. 06:00
Megosztás:

Idén nyáron egységesíti ügyfélkiszolgálását az MVM Next

Az ügyfélkiszolgálás egységesítése érdekében az MVM Csoport tulajdonában álló E.ON Áramszolgáltató Kft. beolvad az MVM Next Energiakereskedelmi Zrt.-be. Ezzel 2024. július 1-jétől az MVM Next az országban egyedülálló módon, egységes márka alatt szavatolja a földgáz- és a villamos energia egyetemes szolgáltatást az ügyfeleknek - közölte az MVM Next csütörtökön az MTI-vel.
2024. 05. 04. 05:00
Megosztás:

A Dunántúl bőségesen a Tiszántúl alig részesül csapadékban

Záporok öntözik előbb az ország délnyugati, majd északkeleti felét, de csak a Dunántúlon várható nagyobb mennyiségű csapadék, míg a Tiszántúlon többfelé alig fog esni, és tovább szárad a talaj - írta a HungaroMet Zrt. csütörtöki agrometeorológiai elemzésében.
2024. 05. 04. 04:00
Megosztás:

Bezárja egyik erdélyi gyárát a kábelgyártó Leoni

Bezárja egyik erdélyi gyárát a kábelgyártó Leoni a "drasztikusan csökkenő megrendelések" miatt - írta a vállalat közlését idézve az economedia.ro.
2024. 05. 04. 03:00
Megosztás:

Eldőlt! Betiltják a dízel és a benzines autókat - mutatjuk a pontos dátumokat

Világszerte forradalmi változások várnak az autóiparra, ahogy egyre több ország tervezi a belső égésű motorokkal szerelt járművek forgalmazásának betiltását. Az Európai Unió is tervezi fokozatosan kiszorítani a piacról a benzines és dízelmotorral szerelt autókat, míg más országok eltérő ütemterveket dolgoztak ki. Nézzük, melyik országban melyik év a nagy vízválasztó (azaz inkább benzin- és dízelválasztó év)!
2024. 05. 04. 02:00
Megosztás:

Az állattartás mindig meghatározó elem lesz a mezőgazdaságban

Az Agrárminisztérium (AM) a jövőben is elkötelezett az ágazat segítése mellett, a magyar állattenyésztők és állattartók számára uniós összehasonlításban a legnagyobb számú támogatási jogcím áll rendelkezésre - mondta az AM parlamenti államtitkára csütörtökön Hódmezővásárhelyen, a 31. Alföldi Állattenyésztési és Mezőgazda Napok Szakkiállítás és Vásár megnyitóján a minisztérium közleménye szerint.
2024. 05. 04. 01:00
Megosztás:

Anyu pincéjéből a kriptópiac élére

A Sealana egy újonnan indított Solana mém érme, amely váratlanul komoly vihart kavart, miután az előértékesítés első óráiban máris 125 ezer dollárt gyűjtött össze. Ez a korai siker tükrözi a piac mém érmék iránti csillapíthatatlan étvágyát, még akkor is, amikor más kriptovaluták küszködnek.
2024. 05. 04. 00:01
Megosztás:

Ügyfélkapu nyitására hívja fel a figyelmet a NAV

Az egyszerűbb és kényelmesebb adózás érdekében Ügyfélkapu nyitására hívja fel a figyelmet csütörtöki közleményében a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV).
2024. 05. 03. 23:00
Megosztás:

Nőtt az amerikai gyáripari megrendelések értéke márciusban

Nőtt a gyáripari megrendelések értéke az Egyesült Államokban márciusban havi szinten - közölte a washingtoni kereskedelmi minisztérium statisztikai intézete, a Census Bureau csütörtökön.
2024. 05. 03. 22:00
Megosztás:

Drága mulatság a Balatonnál lakni, mutatjuk miért

A Balaton-parton háromszoros az árkülönbség a legolcsóbb és legdrágább települések új építésű projektjei között: míg Balatonfüreden átlagosan 1,18 millió forint a négyzetméterenkénti ár, Balatonakarattyán már átlagosan 3,2 millió forintért kínálják a fejlesztők az új építésű lakások négyzetméterét - közölte az Otthon Centrum csütörtökön az MTI-vel.
2024. 05. 03. 21:00
Megosztás:

Forgalomba helyezték az M6-os új szakaszát

Forgalomba helyezték az M6-os autópálya Bóly és Lippó közötti szakaszát - jelentette be az útépítésekért felelős helyettes államtitkár a sztráda bólyi csomópontjánál csütörtökön, sajtótájékoztatón.
2024. 05. 03. 20:00
Megosztás:

Pluszban zártak a vezető nyugat-európai tőzsdék

Erősödéssel zárták a kereskedést a vezető nyugat-európai tőzsdék pénteken.
2024. 05. 03. 19:00
Megosztás:

Enyhén csökkent a BUX

A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe, a BUX 121,75 pontos, 0,18 százalékos csökkenéssel 68 002,24 ponton zárt pénteken.
2024. 05. 03. 18:30
Megosztás:

Áprilisban is remekül teljesítettek az ipari naperőművek

Újabb rekordot hozott a múlt hónap utolsó napja a nagyobb méretű napelemes rendszerek termelésében - tette közzé az Energiaügyi Minisztérium (EM) a Facebook-oldalán csütörtökön.
2024. 05. 03. 18:00
Megosztás:

Új kerékpárutat adtak át Őrtiloson

Példaértékű és ritka beruházásként jellemezte az aktív Magyarországért felelős államtitkár csütörtökön a Somogy vármegyei Őrtilosban a zalai Molnárit a somogyi Őrtilossal összekötő új kerékpárutat.
2024. 05. 03. 17:30
Megosztás:

Már be lehet nyújtani a támogatási kérelmeket az MGFÜ Energetikai tanácsadási programjára

Megnyílt a támogatási kérelmek benyújtásának lehetősége az MGFÜ Energetikai tanácsadási voucher programra, amely mikro-, kis- és középvállalkozásoknak (kkv) biztosít lehetőséget energetikai tanácsadási szolgáltatások igénybevételére, vissza nem térintendő támogatással - közölte a Magyar Gazdaságfejlesztési Ügynökség (MGFÜ) csütörtökön az MTI-vel.
2024. 05. 03. 17:00
Megosztás:

Visszaesett az orosz feldolgozóipar növekedése áprilisban

Lassult az orosz feldolgozóipari beszerzésimenedzser-index (BMI) növekedése áprilisban márciushoz képest.
2024. 05. 03. 16:30
Megosztás:

Idén 2,7 százalékos gazdasági növekedést vár az MBH Bank

Az MBH Bank 2,7 százalékos gazdasági növekedést vár az idén, amely jövőre elérheti a 3,7 százalékot - mondta Árokszállási Zoltán, az MBH Elemzési Centrum vezetője a pénzintézet makrogazdasági előrejelzéseket bemutató csütörtöki sajtótájékoztatóján.
2024. 05. 03. 16:00
Megosztás: