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
auto
2024. 05. 04. szombat

Megérkezett a tisztán elektromos Mercedes-Benz G-osztály

elektromos autó

Bemutatkozott a tisztán elektromos Mercedes-Benz G-osztály, amely a kategóriában újnak számító hajtásrendszer ellenére a legfontosabb hagyományokat és előnyöket megőrizte a 45 éves történelméből.

Az újdonság hű marad a modell karakteréhez, megőrizve elődjei szögletes sziluettjét és azok összes ikonikus elemét. A tisztán elektromos G-osztály a klasszikus létravázas koncepción alapul, független első felfüggesztéssel és hátsó merev tengellyel, így a valódi terepjáró képességeket is megőrizte a korábbi verzióktól.

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

A Mercedes-Benz G 580 EQ végsebességét elektronikusan 180 km/h-ra korlátozzák, a 100 km/h sebesség eléréshez 4,7 másodperc szükséges.

Az akár 472 kilométeres WLTP hatótávhoz elegendő 116 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátort a létravázba integrálták, ami így alacsony súlypontot biztosít.

Az akkumulátor 216 cellát tartalmaz, 12 modulban, három hűtőréteg között. A fedélzeti töltő maximális teljesítménye 11 kW, DC töltésnél azonban 200 kW a maximum, ezt kihasználva a 10-80% tartományban a töltési idő kb. 32 perc.

Az akkut a víz- és szennyeződés behatolásától a csavarodásnak is ellenálló burkolat védi, amelynek kialakításához speciális anyagokat, például karbont is alkalmaznak. Az alsó védőburkolat a légellenállásra is jótékonyan hat. Ezt a 26 milliméter vastag alsó panelt több mint 50 csavar rögzíti a létravázhoz. Az alkatrész tömege 57,6 kg, ami a különleges kialakításnak köszönhetően csupán harmada annak, mintha acélból készülne.

Szintén a létravázba épülnek be a vadonatúj G-osztályt hajtó négy darab villanymotor, melyeket a kerekek közelében helyeztek el. Mindegyik motor különálló védőburkolatot – motorházat – kap, és rövid féltengelyekkel hajtják meg a hozzájuk tartozó kerekeket.

A négymotoros rendszer közúton és terepen egyaránt egyedülálló menettulajdonságokat kínál. Az egyes motorok teljesítménye 108 kW, az összteljesítmény 432 kW. A maximális rendszernyomaték 1164 Nm, azonban az ESP-nek és a központi hajtáslánc-vezérlésnek (CPC) köszönhetően a nyomaték mindig pontosan ott lesz leadva, ahol az autónak tapadásra van szüksége.

Az álló helyzetből is maximális nyomatékra képes villanymotoroknak köszönhetően a tisztán elektromos hajtású autó hatalmas vonóerővel és kivételes irányíthatósággal tűnik ki a terepjárók közül, amely meredek lejtőn és laza útfelületeken egyaránt előnyös tulajdonság.

A nyomatékvektorálással vezérelt motorok virtuális differenciálzárként is képesek viselkedni, mindezt teljesen automatikusan vezérelve. Az innovatív hajtáslánc egyedülálló vezetési funkciókat kínál a terepezéshez, például G-TURN, G-STEERING és intelligens terepjárás funkció.

A G-TURN szinte helyben fordulást tesz lehetővé a négy egymástól függetlenül hajtott kerékkel akár burkolt úton, akár laza útfelületen. A G-STEERING funkció szintén lényegesen kisebb fordulókört tud biztosítani terepen. A háromsebességes intelligens terepjáró funkció olyan, mint a tempomat a terepen való közlekedéshez – optimális hajtást tart fenn, hogy a vezető a terepen történő navigációra összpontosíthasson.

A technológia lehetővé teszi a nyomaték pontos mérését minden egyes kerékre, és tekintve, hogy a nyomaték a másodperc törtrésze alatt pontosan ott alakul ki, ahol szükséges, az elektromos G-osztály magabiztosan haladhat lejtőn ereszkedéskor és a kemény terepen egyaránt, a manőverezhetőséget és mozgékonyságot folyamatosan fenntartva.

Az új Mercedes-Benz G 580 akár 100%-os lejtővel is megbirkózik és a 35 fokos oldalsó dőlésszög sem hozza zavarba. Az autó gázlómélysége 850 milliméter, ami 150 milliméterrel felülmúlja hagyományos meghajtású társait. Az első és hátsó terepszög 32°, illetve 30,7°. Az elektromos G-osztály a hagyományos meghajtású változatokhoz hasonlóan alapfelszereltségként adaptív állítható lengéscsillapítókkal rendelkezik, melyek jobban kiegyenlítik a talaj egyenetlenségeit, mint a passzív lengéscsillapítók.

A lengéscsillapítók karakterisztikáját a rendszer folyamatosan szabályozza a dőlésszög-stabilizátorral, a karosszéria mozgásának csökkentése érdekében. A lengéscsillapító rendszer alkatrészei extrém körülményeknek is ellenállnak, mint például a hullámzó víz vagy felverődő kőzúzalék.

A belső hangulatot a G-ROAR elnevezésű, a G-osztályra jellemző hangzás fokozza, sajátos „aurát” képezve, amelyet különféle „eseményhangok” egészítenek ki például beszállás utáni járműajtó becsukásakor, a motorok be- és kikapcsolásakor, valamint az utazás végén az ajtó kinyitásakor.

Az elektromos változatot kívülről az opcionális fekete paneles hűtőrács, valamint a légellenállást optimalizáló elemek különböztetik meg. Ezek közé tartozik az enyhén megemelt motorháztető, a tetőn lévő légterelő és a hátsó kerékíveken „légfüggönyöket” kialakító elemek, melyek javítják az autó légellenállását, valamint csökkentik a belső zajszintet, amihez a megújult, hatékonyabb hangszigetelés is hozzájárul.

Újratervezték a terepvezérlő egységet, az új OFFROAD COCKPIT és az „átlátszó motorháztető” pedig digitális terepélményt tesz lehetővé. Utóbbi funkció a 360°-os kamerarendszer első és oldalsó, tükrökbe integrált kameráit használja, így a vezető a képernyőn betekinthet a jármű eleje alá, amely például sziklás terepen vagy mély nyomvályúk esetén hatalmas segítség.

Az alapfelszereltség része a 31,2 centiméteres (12,3 hüvelykes) érintésérzékeny képernyő, amelyen az MBUX (Mercedes-Benz User Experience) információs és szórakoztató rendszer működik, de a rendszer természetesen Apple Carplay és Android Auto kompatibilis. A hátul ülőknek is rendelkezésre áll két teljesen integrált, 11,6 hüvelykes érintőképernyő.

Az ECO Assistant rendszer a navigációs adatok alapján igyekszik minimalizálni az energiafogyasztást és maximalizálni a fékenergia-visszanyerést, amely egyébként a kormányon elhelyezett fülekkel manuálisan is több fokozatban szabályozható. A rendszer azonban automatikusan szabályozza a regeneratív fékezést olyan közelgő eseményeket figyelembe véve, mint például egy éles kanyar, sebességkorlátozás, körforgalom vagy az előtte haladó járművek.

A navigációs rendszer számos tényezőt figyelembe véve tervezi meg a leggyorsabb és legkényelmesebb útvonalat, a töltési megállókat is beleértve. A kalkulációnál figyelembe veszi a domborzatot, a környezeti hőmérsékletet, a sebességet és a fűtési vagy hűtési igényeket is, és dinamikusan reagál a forgalmi dugókra vagy a vezetési stílus változásaira.

A töltések tervezésénél a legrövidebb utazási idő a legfőbb szempont, így előfordulhat, hogy egy hosszabb helyett két rövidebb töltéssel kalkulál az autó. A tervezésnél figyelembe veszi az elérhető töltőállomások kapacitását és azok fizetési lehetőségeit is figyelembe veszi és kiszámítja a töltések várható költségeit.

A tervezést a járművezető is befolyásolhatja, például kedvenc töltőállomások megadásával, vagy épp ellenkezőleg, egyes javasolt töltőállomások kizárásával. Az MBUX rendszer azt is jelzi, hogy a rendelkezésre álló akkumulátorkapacitás elegendő-e ahhoz, hogy töltés nélkül visszatérjünk a kiindulási pontra.

Amennyiben a rendszer kockázatosnak érzi a célállomás (vagy töltőállomás) elérését, akkor javasolja az ECO vezetési funkciók aktiválását, a „Range” menüpontban pedig kikapcsolhatók egyes energiafogyasztók a takarékosság érdekében.

A biztonságot fejlett vezetéstámogató és biztonsági rendszerek fokozzák, melyek számos érzékelővel, kamerával és radarral figyelik a forgalmat és a jármű környezetét.

A sebességtartó az előttünk haladótól a távolságot is tartja, és az útviszonyoknak, például kanyaroknak megfelelően is képes csökkenteni a jármű sebességét, az aktív kormányzás pedig 160 km/h sebességig képes beavatkozni a kormányzásba, a sáv tartását segítve. Veszélyhelyzetben a fékassztisztens nemcsak figyelmezteti a járművezetőt, de a fékerőt is növeli szükség esetén. Amennyiben a rendszer a járművezető figyelmének elvesztését észleli, képes a jármű lelassítására. Nem csak terepen, parkolásnál is segítség a 360°-os kamerarendszer.

A piaci bevezetés egy exkluzív, speciális, limitált modellel kezdődik, melynek elnevezése EDITION ONE és a standard funkciókat exkluzív dizájnelemekkel egészíti ki. A Mercedes-Benz G 580 EQ induló ára a bevezetéskor 142.621 euró (57,7 millió Ft) lesz, az EDITION ONE változat pedig 192.524 eurótól (75,8 millió Ft) indul.

 

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.