szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Gyorsan válaszolt Magyarország az uniós felszólításra.

Mivel úgy látták, hogy a 35 évre szóló autópálya-koncesszió nem volt átlátható a becsült érték tekintetében, nem hárította át a megfelelő működési kockázatot, és uniós jogot sértve indokolatlanul hosszú időre meghosszabbította, az Európai Bizottság felszólította Magyarországot, hogy tartsák be az ilyen szerződésekre vonatkozó szabályokat.

A kormány egy közleményben már reagált is az Európai Bizottság által felhozott érvekre. Mint kiemelik,

jogi lépéseket tesznek a szerintük jogszerű autópálya-szerződés megvédésére.

A Kormányzati Tájékoztatási Központ közleménye szerint kifogásolt új koncessziós szerződés nemzetgazdasági célokat szolgál, és ennek érdekében a koncesszor vállalta a gyorsforgalmi utak hosszú távú, magas színvonalú üzemeltetését és működtetését, valamint 10 éven belül 317 kilométer új autópálya megépítését és 265 kilométer autópálya bővítését.

Hozzáteszik:

ennek megvalósítására az európai uniós forrás hiánya, elmaradása miatt az állam nem lenne képes,

és a koncesszor az államtól átvállalja a működési és pénzügyi kockázatot, ez pedig szerintük jelentősen könnyíti a költségvetés kiadási terheit.

A továbbiakban azzal érvelnek, hogy az európai autópálya-koncessziós szerződések többségének hossza jellemzően a 26-35 éves sávban található, és számos olyan európai autópálya-koncessziós szerződés létezik, melyek időtartama 50-80 év körül van.

Megemlítik azt is, hogy Spanyolországban az egyik legelterjedtebb megoldás a koncesszió az autópályák építésére és üzemeltetésére. Az összesen 45 spanyol sztráda zöménél 30-35 éves határidőket alkalmaznak, de többször találni 55, valamint 75 éves időtartamokat is.

Hozzá kell tenni, a brüsszeli testület Magyarország mellett Spanyolországot is arra szólította fel, hogy tartsák be az autópálya-koncessziós szerződésekre vonatkozó szabályokat. Náluk azt kifogásolták, hogy két autópálya-koncesszió időtartamát a közbeszerzési eljárások helyes alkalmazása nélkül hosszabbították meg.