szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Három fontos kérdés kapcsán is folyamatosan jogsértő állapotban van a magyar kormány, ezért az Európai Bizottság a kötelezettségszegési eljárás keretében lépésekre szánta el magát. Háromból két ügy végre nem hajtott bírósági ítéletekről szól, amelynek komoly pénzügyi következményei várhatók.

Az egyik eljárás megindításának keretében Spanyolország mellett Magyarországot is arra szólítja fel a brüsszeli testület, hogy tartsák be az autópálya-koncessziós szerződésekre vonatkozó szabályokat. Az Európai Bizottság úgy ítéli meg, hogy

Magyarország 35 évre szóló koncessziója nem volt átlátható a becsült érték tekintetében, nem hárította át a megfelelő működési kockázatot, és uniós jogot sértve indokolatlanul hosszú időre meghosszabbította.

Magyarországnak most két hónapja van arra, hogy válaszoljon a Bizottság által felhozott érvekre. Ellenkező esetben a Bizottság dönthet úgy, hogy indoklással ellátott véleményt küld, ami az eljárás folytatását jelenti. 

A másik ügyben arra szólítják fel a magyar kormányt, hogy tegyen eleget az Európai Bíróság korábbi ítéletének „a nemzetközi védelmi eljáráshoz való hatékony hozzáférés biztosításának kötelezettségéről”.

A Bíróság 2023. június 22-i ítéletében megállapította, hogy Magyarország nem teljesítette az uniós menekültügyi szabályokból eredő kötelezettségeit. Arra a következtetésre jutottak, hogy 
Magyarország megsértette a nemzetközi védelem megadására és visszavonására vonatkozó közös eljárásokról szóló irányelvet, amikor nem biztosította, hogy harmadik országok állampolgárai vagy hontalan személyek ténylegesen hozzáférhessenek a nemzetközi védelmi eljáráshoz. 

Ez arról a magyar rendszerről szól, hogy a menekültügyi eljárást csak egy nagykövetségen lehet kezdeményezni, először egy szándéknyilatkozat formájában, majd pedig pozitív értékelés esetén kaphat az érintett beutazási engedélyt az eljárás lefolytatására. Mindez azonban ellentétes azzal a nemzetközi jogi alapvetéssel, hogy a menedékkérelem iránti igényt a határon lehessen jelezni. 

Magyarország erre az ítéletre semmilyen módon nem reagált. Most még két hónap haladékot kap a kormány, és a kapott – vagy nem kapott – választól függően a Bizottság dönthet úgy, hogy az ügyet visszautalja a Bírósághoz, és pénzügyi szankciók kiszabását javasolja.

Végül a harmadik ügy szintén egy korábbi, három és fél évvel ezelőtt hozott bírósági döntés nem teljes körű betartásáról szól, amelynek ügyében a kötelezettségszegési eljárás most indul meg. Ez pedig a Lex CEU ügyében hozott korábbi határozat – bár a dokumentum nem nevesítette, de minden kétséget kizáróan beazonosítható az ügy. 

Az ítélet akkor megállapította, hogy a magyar jogszabályok megkövetelték, hogy Magyarország kormánya és az érintett intézmény székhelye szerinti állam kormánya nemzetközi szerződésben kötelezze magát az intézmény működtetésére. Másodsorban megkövetelte, hogy a magyarországi tevékenység végzéséhez az oktatási intézménynek a székhelye szerinti államban – ideértve az EGT tagállamait is – felsőoktatási tevékenységet kell gyakorolnia. Ezek azonban sértettek számos uniós és nemzetközi szabályozást. A 2021. május 18-án elfogadott új magyar törvény már nem tartalmazza a második követelményt, azonban továbbra is előírja a nemzetközi szerződés megkötését,

folyamatosan sértve a GATS (Általános Szolgáltatáskereskedelmi Egyezmény) és az EU Alapjogi Chartája elveit.  

A Bizottság ezért felszólító levelet küldött Magyarországnak, a válaszra két hónapot biztosítottak. Megfelelő válasz hiányban ebben az ügyben is per indulhat Magyarország ellen, amely végén pénzügyi szankciókkal lehet számolni. Ez a gyakorlatban napi kötbért jelent 2020. október 20-ától az ítéletnek való megfelelés napjáig.

Fontos megjegyezni, hogy a Lex CEU és a menekültügyi törvény miatt Magyarország nem csak az esetleges bírói döntés miatt kerülhet pénzügyi szankciók hatálya alá. A hétéves uniós költségvetésből éppen azért tart vissza az Európai Bizottság több mint másfél milliárd eurót, mert a kormány nem igazítja saját jogrendjét az európai unióshoz.