- Hirdetés -

Így kezelik a sütiket a magyarok

|

- Hirdetés -

2024. február 17-től minden digitális szolgáltatónak (például piactér, közösségi oldal, tartalommegosztó platform, alkalmazás-áruház, utazási és szállásplatform) az új digitális szolgáltatásokról szóló rendelet szerint kell kezelnie a felhasználók adatait. A rendelet nagyobb kontrollt ad a felhasználók kezébe, kérdés, hogy élnek-e ezzel a lehetőséggel. A Reacty Digital áprilisi kutatása a lakosság online adatkezelési tudatosságát és az úgy nevezett DSA rendelet ismertségét vizsgálta.

A tudatosságnak az első szintje, hogy egyáltalán észreveszi-e az internethasználó, hogy hozzájárul valamihez. A 18-79 éves internetező lakosság 87 százaléka emlékszik arra, hogy látott már egy weboldal megnyitásakor cookie (süti) kezelési vagy adatvédelmi tájékoztatót, amelynek elfogadásáról nyilatkoznia kellett.

A többség a mindent vagy semmit elvet követi a cookie-k elfogadásakor

Saját bevallás alapján a lakosság tizede olvassa el ezeket a tájékoztatókat és engedélykéréseket alaposan, harmada felszínesen, a többiek nem nézik meg. Az engedélykérésekre adott reakciókban négyféle stratégia van: a legegyszerűbb, és weblapok által is erősen sugalmazott megoldás az összes elfogadása / minden hozzájárulás megadása, amit a lakosság 44 százaléka meg is tesz, 25 százalék úgy, hogy egyáltalán nem olvassa el, mihez járul hozzá. A másik stratégia, amihez felhasználói oldalról több tudatosság és egy kicsivel több energia szükséges, az az „amit csak lehet, elutasítok” hozzáállás, ez a lakosság ötödére jellemző. A kettő között van az a 17 százalék, aki végig kattintgatja ezeket, és egyedileg dönt, hogy mit fogad el és mit nem, míg 6 százalék megpróbál az engedélykéréseken reakció nélkül továbblépni, ha van erre lehetősége, ha nincs, akkor kénytelen a többi opció közül választani, ha meg akarja nézni a tartalmat. Mindkét kérdésben – hogy észreveszi-e, hogy hozzájárul valamihez, és ha igen, akkor mihez kezd vele – az iskolai végzettség és az egy főre jutó háztartásjövedelem alapján a magasabb státuszú lakosok a tudatosabbak.

„A tájékozottság és a tudatosság tipikusan olyan témák, melyeknél hat a kutatási eredményekre a társadalmi elvárás, azaz, hogy mit „illik” válaszolni. Hajlamosak vagyunk ilyen kérdésekben pozitívabb színben feltüntetni magunkat. Ennek elkerülésére minden kutatásunkban hangsúlyozzuk, hogy nincsenek jó vagy rossz válaszok, minket a valóság, a válaszadó őszinte véleménye érdekel, ezzel együtt is a kutatási eredményeink valószínűleg valamelyest felülbecsülik a társadalmi tudatosság szintjét.” – emeli ki Vass Dorottya, a Reacty Digital kutatója.

Amikor nem saját magukról kérdeztük a válaszadókat, akkor négyötödük (83%) vélte általános hozzáállásnak, hogy az emberek nem olvassák el a tájékoztatókat, háromnegyedük (74%) szerint pedig a többség minden cookie-t elfogad. „Ez valószínűleg egy reálisabb kép, mint amit saját magukra vonatkozóan válaszoltak.” – teszi hozzá Vass Dorottya.

Elvben szükséges, a gyakorlatban inkább zavaró a szabályozás

A lakosság fele hallott arról, hogy 2024. február 17-től minden digitális szolgáltatónak új szabályozás szerint kell kezelnie a honlaplátogatók, felhasználók adatait, ötöde a saját bevallása alapján nagyjából tudja is, hogy mit takar ez a szabályozás.

A rendelet első körben, 2023 augusztusától a nagyobb platformokra (például Google, Meta) volt érvényes, 2024 februárjától viszont már minden digitális szolgáltatóra nézve kötelező érvényű. A szabályozásnak a kisebb platformokra történő kiterjesztése miatt megszaporodtak ezek az engedélykérések 2024 első negyedévében, amit tízből négy internetező érzékelt is. A lakosság kétharmadát zavarja, hogy egyre több weboldal betöltéséhez kell nyilatkozni adatkezelési kérdésben. A válaszadók fele szerint ezek a tájékoztatók bonyolultak, nehezen érthetőek, ugyanakkor szintén a felük elvben egyetért azzal, hogy érdemes elolvasni és tudatosan kezelni a weboldalak adatkezelési tájékoztatóit, kérdéseit. Utóbbi állítással még az ilyen tájékoztatókat el nem olvasók harmada is egyetért, csak ez az elv nem fordul át a gyakorlatba.

A felnőtt magyar lakosság háromnegyede szerint szükséges az online platformok szigorú szabályozása, de csak tízből négyen gondolják azt, hogy az új szabályozás valóban megvalósítja a leírás szerint kitűzött célokat – biztosítja a felhasználók biztonságát, védi az alapvető jogokat, méltányos és nyitott online platformkörnyezetet hoz létre, megakadályozza az illegális és káros online tevékenységeket és a szándékos álhírterjesztést –, és ugyanennyien vélik úgy, hogy emiatt nagyobb biztonságban lennének az online megadott adataik. 71 százalék szerint az emberek többsége nem fogja tudatosabban kezelni hozzájárulásait a szabályozás miatt. Mindez arra enged következtetni, hogy a digitális szolgáltatásokról szóló rendelet csak kis mértékben növeli a felhasználói tudatosságot (nem is ez az elsődleges célja), egyelőre kevesen élnek a nagyobb kontroll lehetőségével.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Új műsorvezetők a Reggeli csapatában

Szondi Vanda, az RTL Híradó és a XXI. század című műsorok állandó riportere és Ember Márk, színész csatlakozik a Reggeli gárdájához. Az új műsorvezetők feltűnésére május 6-tól számíthatnak a nézők. Szondi Vanda éppen 10 éve...

Jól kezdte az évet a Pepita.hu

A Pepita Group Zrt. hazai bruttó forgalma 30, külfölddel együtt 44 százalékos növekedést mutat az első negyedév eredményei alapján. A webáruház levetkőzte a csupán baba-mama jelleget, a hazai műszaki és elektronikai területen lévő erős...

Rövidfilmversenyt szerveznek diákoknak

Az ENSZ bécsi Információs Szolgálata Rajtunk múlik a jövő címmel diákoknak szóló rövidfilmversenyt hirdetett: olyan alkotásokat várnak, amelyeket az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozatának cikkei ihlettek. A versenyre minden 10 és 20 éves kor közötti diák...

Négyórás műsorral készül Anyák napjára a Zenebutik

Négyórás, élő kívánságműsor várja a nézőket a Zenebutik csatornán május első vasárnapján. Az édesanyákat köszöntik a csatorna népszerű előadói és slágergyárosai ezen a napon. Május első vasárnapján az édesanyákat köszöntjük országszerte, így ezen a napon...

Bajban a marketingkommunikációs szakma, erre lenne szükség

Iparági összefogást és akcióterv kidolgozását szorgalmazza a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) a marketingkommunikációs és reklámszakmai nemzetközi központosító törekvések negatív hatásainak szakmai és pénzügyi ellensúlyozására. A szervezet felkérésére az EY készített egy átfogó elemzést a témában,...

A Telexnél folytatja Dezső András

Május végétől a Telexhez igazol Dezső András újságíró, aki számos sikerkönyv és oknyomozó írás szerzője, kétszer nyerte el a legjobb oknyomozó újságíróknak járó Göbölyös Soma-díjat, kimagasló tényfeltáró munkájáért megkapta a Joseph Pulitzer-emlékdíjat is. Eddig...

Keressük a legújabb technológiai megoldásokat – interjú Losonczi Balázzsal

A hatékonyság nem elsősorban pénz, sokkal inkább szakmai felkészültség kérdése – vallja Losonczi Balázs, a Pentacom ügyvezetője. A 2001-ben alapított digitális ügynökség lett az idei Marketing Diamond Awardson az Év Ügynöksége, ezzel kapcsolatban kérdeztük...

Meryl Streep előtt tisztelegnek a cannes-i filmfesztivál megnyitóján

Meryl Streep amerikai színésznő lesz a 77. cannes-i filmfesztivál megnyitó ünnepségének díszvendége, ő fogja megnyitni a május 14. és 25. között zajló seregszemlét, amelyen tiszteletbeli Arany Pálma-díjat kap. „Harmincöt évvel azután, hogy elnyerte a legjobb...

Átszervezés a 4iG-nél

A 4iG Nyrt. új holdingvállalatot alapít 4iG Űr és Technológiai Zrt. néven, amelynek főbb piaci területe lesz az űripar- és műholdfejlesztés, dróngyártás és drónvédelem, valamint a védelmi digitalizáció. Az alapítást követően a társaság az űripari...

Vasárnap rajtol a VV12, számos meglepetést ígérnek

Vasárnap 21:00-kor nagyszabású beköltöző show keretében nyitja meg a Villa kapuját a ValóVilág12 két műsorvezetője, Megyeri Csilla és Puskás Peti. A tét 36 millió forint, de számos csavarra számíthatnak a nézők és a játékosok...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Különleges adással indítja a jövő hetet a Zsákbamacska

Május 6-án este bemutatkozik a Szente Vajk – T. Danny műsorvezető páros a Zsákbamacskában, a fergeteges hangulatról ők, valamint sztárjátékosaik gondoskodnak. Április 27-én, különkiadással indult a TV2 műsorán a Zsákbamacska vadonatúj évada. Az első...

Új műsorvezetők a Reggeli csapatában

Szondi Vanda, az RTL Híradó és a XXI. század című műsorok állandó riportere és Ember Márk, színész csatlakozik a Reggeli gárdájához. Az új műsorvezetők feltűnésére május 6-tól számíthatnak a nézők. Szondi Vanda éppen 10 éve...

Jól kezdte az évet a Pepita.hu

A Pepita Group Zrt. hazai bruttó forgalma 30, külfölddel együtt 44 százalékos növekedést mutat az első negyedév eredményei alapján. A webáruház levetkőzte a csupán baba-mama jelleget, a hazai műszaki és elektronikai területen lévő erős...

Rövidfilmversenyt szerveznek diákoknak

Az ENSZ bécsi Információs Szolgálata Rajtunk múlik a jövő címmel diákoknak szóló rövidfilmversenyt hirdetett: olyan alkotásokat várnak, amelyeket az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozatának cikkei ihlettek. A versenyre minden 10 és 20 éves kor közötti diák...

Négyórás műsorral készül Anyák napjára a Zenebutik

Négyórás, élő kívánságműsor várja a nézőket a Zenebutik csatornán május első vasárnapján. Az édesanyákat köszöntik a csatorna népszerű előadói és slágergyárosai ezen a napon. Május első vasárnapján az édesanyákat köszöntjük országszerte, így ezen a napon...

Don't Miss

Keressük a legújabb technológiai megoldásokat – interjú Losonczi Balázzsal

A hatékonyság nem elsősorban pénz, sokkal inkább szakmai felkészültség kérdése – vallja Losonczi Balázs, a Pentacom ügyvezetője. A 2001-ben alapított digitális ügynökség lett az idei Marketing Diamond Awardson az Év Ügynöksége, ezzel kapcsolatban kérdeztük...

Fontos, hogy megőrizzük az önbizalmunkat – interjú Samu Zsófiával

Mire van szükség a karrier és a magánélet egyensúlyának megteremtéséhez, mennyire egyenlőek a nők és a férfiak karrierépítési lehetőségei Magyarországon – többek között ezekről kérdeztük Samu Zsófiát. A Samsung Electronics márkakommunikációs vezetője beszélt arról...

Elképesztő támogatást nyújthat a család – interjú Holló Mártával

Kihívásokat hozhat egy karrierútban a gyerekvállalás, a női szerepek mindennapos megoldása, ebben elképesztő támogatást nyújthat a család, ahogy nálam is történt – mondta el a Marketing&Media magazinnak Holló Márta. A Magyar Telekom vállalati kommunikációs...

Lakatos Zsófia: Soha nem bántam meg, hogy édesanyákat alkalmaztam

Hosszú távon nem lehet sikeres az a cég, amely elveszíti a női energiát és attitűdöt - véli Lakatos Zsófia. Az Emerald PR tulajdonos-ügyvezetője a Marketing&Media magazinnak adott interjúban beszélt arról, hogy mekkora kihívást jelent...

Liptay Gabriella: Nem érdemes „csak” karrierben gondolkozni

Talán nem is érdemes „csak” karrierben gondolkozni, sokkal inkább a kiegyensúlyozott, értelmes célok által meghatározott felelős élet vagy életvezetés lehet a megoldás – véli Liptay Gabriella. A KPMG in Hungary marketing- és kommunikációs igazgatója...