Gazdaság

Elképesztő összeg kerül az állami cégekhez, miközben a költségvetés összeomlik

Elrajtol a Formula-3 bajnokság főfutama a mogyoródi Hungaroringen 2023. július 23-án. MTI / Kovács Tamás
Elrajtol a Formula-3 bajnokság főfutama a mogyoródi Hungaroringen 2023. július 23-án. MTI / Kovács Tamás
Annak érdekében, hogy a megemelt 2024-es költségvetési hiánycélt teljesíteni tudja, a kormány az elmúlt napokban 675 milliárd forintnyi beruházás elhalasztásról döntött, közben meg állami vállalatokhoz 2000 milliárd forint támogatást csoportosított át. A pénzek jelentős részét már kis is fizették – írja a Népszava a Magyar Államkincstár adatai alapján.

A MÁK Közpénzügyi Portálja szerint a költségvetés terhére megítélt tíz legnagyobb támogatás kedvezményezettjéből nyolc, állami cég. A két kivétel az Építési és Közlekedési Minisztérium, amely 224,8 milliárd forintra számíthat, zömmel vasúti felújításokra, illetve Nyíregyháza önkormányzata, amely 132 milliárd forint extra pénzt kap a Nyíregyházi Ipari Park víziközmű hálózatának fejlesztésre.

Utóbbi esetben gyakorlatilag bújtatott beruházástámogatás történik, a közpénz ugyanis a szabolcsi megyeszékhelyen tervezett kínai akkumulátorgyár beruházáshoz köthető – olvasható a lapban.

Az MVM CEEnergy egyedi kormánydöntés alapján, csak idén, 348,6 milliárd forintot kapott a költségvetésből a rezsicsökkentés támogatására. Hogy ez valóban indokolt-e, kérdés, hisz 2023-ra gyakorlatilag normalizálódtak az európai energiaárak.

Rengeteg pénzt,

a teljes magyar GDP közel egy százalékának megfelelő összeget, összesen 710 milliárd forintot kap a MÁV-csoport

különböző címeken. A pénz nagyobb részt működésre kisebb részt fejlesztésekre megy el: csak 206 milliárdot emészt fel a kieső menetdíjkedvezmények állami ellentételezése, a pályahálózat fenntartására további 207 milliárdot számolnak el, de a Budapest-Belgrád vasútvonal felújításra is be van tervezve 111,2 milliárd forint kifizetés.

Az adófizetők szempontjából ugyancsak értelmezhetetlen annak a 110 milliárd forintnak a sorsa, ami a Hungaroring Zrt. támogatásra megy el. A mogyoródi Forma-1-es pályát üzemeltető cég nagyszabású pályafelújításba kezdett, közpénzből. A Foma-1 futamok rendezése eleve évi közel 20 milliárd forintjába kerül az adófizetőknek. Egy ugyancsak közpénzből készült tanulmány kimutatta, hogy magyar államnak bizony megéri kifizetni a jogdíjakat. Ez csak azért sajátos, mert sem az osztrák, sem a francia, sem a német állam nem hajlandó ilyen célokra közpénzt fordítani.

Végül, hasonló nagyságrendben megy közpénz az országos nagyfeszültség hálózat üzemeltetést ellátó állami Mavir Zrt. támogatásra, a cég összesen 101 milliárd forintot kap, ám nem hálózatfejlesztésére, hanem a távhőcégek támogatására, írta a Népszava.

Frissítünk!

Szemlénk megjelenése után a Mavir Zrt. azt közölte, hogy a szóban forgó összeg a távhőkasszába megy, és a szabályozás alapján két munkanapon belül továbbítja a távhőszolgáltatóknak, vagyis nincs szó a Mavir támogatásáról, csak technikai szereplők egy elszámolási rendszerben.

A támogatások egy részének érvényessége tehát, kizárólag a hasznosság elve alapján, még egy normális költségvetési időszakban is megkérdőjelezendő lenne, nemhogy egy olyan évben, amikor a büdzsé már a második hónap végére összeomlott.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik