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
auto
2024. 05. 04. szombat

Ezzel az appal hívsz majd sofőr nélküli Cybertaxit

önvezetés

A Tesla tegnap éjszakai telekonferenciáján természetesen az önvezetésről, a robotaxikról és az emberszabású robotról is szó volt. 

Megmutatták azt is, hogyan néz majd ki a sofőr nélküli taxi alkalmazása.

FSD

A vállalat illetékesei elsősorban az FSD szoftver legújabb változatának teljesítményét méltatták, és a fejlesztés rohamosan gyorsuló üteméről beszéltek.

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

Az FSD v12-t 1,8 millió amerikai autóra telepítették eddig, és az autósok több, mint fele kipróbálta már az új változatot.

Mostanáig 1,2 milliárd mérföldet vezettek az amerikai autósok az FSD-t használva, és ebből már több, mint 300 millió mérföld az új V12-es változattal lett megtéve. A megfizethetőséget szem előtt tartva a közelmúltban havi 99 dollárra csökkentették a szolgáltatás árát, hogy minél több ügyfelet vonjanak be a rendszer használatába.

Ez jelentősen megnöveli a beérkező adatmennyiséget, és mivel az első negyedévben 1 milliárd dollár értékben telepítettek a mesterséges intelligencia tanításához szükséges hardvert, megszűnt a feldolgozás limitációja is. Ezáltal pedig jelentősen felgyorsult az új változatok kiadása, amelyek az AI neuronhálók újabb és újabb fejlesztéseit tartalmazzák.

A Tesla jelenleg 35 ezer Nvidia H100-as GPU-val szerelt tréning számítógépet használ, de az év végére ezek száma 85 ezerre nő majd.

A Tesla saját fejlesztésű Dojo számítógépe is üzemel már – ez nem render, valós fotó.

De nem csak a szerver oldalon történtek fejlesztések.

A jelenleg gyártott autókba már megkezdődött a HW4, a legújabb a cég által tervezett fedélzeti FSD számítógép beszerelése, és eközben már a HW5 tervei is elkészültek – ennek gyártás 2025 végére várható.

A milliónyi Teslában lapuló nagy teljesítményű számítógép kapcsán egyébként egy új üzleti lehetőséget is látnak. Az Amazon AWS felhőalapú szolgáltatáshoz hasonlóan, értékesíteni lehet majd a kihasználatlan számítógépes kapacitást üzleti ügyfeleknek, amikor épp nem az utakat róják a járművek, hanem csak parkolnak, a jövőben.

Az FSD szoftver kapcsán 3-4 hónapra előre látják már az új képességeket, és ezek között jelentős ugrások is lesznek, ám sok tesztelésen kell átmennie a módosított neurális hálóknak, mielőtt azok az utakra kerülhetnek. Ezek az utak viszont már nemsokára Amerikán kívülre vezethetnek, és úgy látják, Kína lehet a következő ország, ahol elindulhat az FSD.

Mint elmondták, az alap szoftver a világ minden részén különösebb módosítások nélkül is jól tud majd működni, az emberek túlbecsülik a helyi szabályok és eltérések jelentőségét. Ezek a cég szerint viszonylag egyszerűen hozzáfűzhetőek az Amerikában tesztelt eredetihez, ha már ezrek használják nap mint nap a felügyelt FSD szoftvert és gyűjtik az adatokat.

A Superchargerek megnyitásához hasonló, csak még nagyobb üzlet lehet az FSD hardver és szoftver licencelése.

Jelenleg egyébként egy nagy autógyártóval tárgyalnak az FSD szoftver és hardver jövőbeli licenceléséről, de mint elmondták, ha még idén alá is írják a megállapodást, a régi nagy autógyártók nagyon lassan mozognak, és 3-4 év is lehet mire gyártásba küldik a Tesla FSD-vel szerelt autóikat.

Robotaxi

A vállalat augusztus 8-án fogja megmutatni a világnak a robotaxi prototípusát, amelyet Musk egy ponton Cybercabnek, azaz Cybertaxinak nevezett – ez előrevetítheti a dizájn inspirációját, de az valószínűtlen, hogy a nagy darabszámban és olcsón gyártandó jármű hidegen hajtogatott rozsdamentes acélból készüljön.

A cég egyébként megmutatta a robotaxi flotta tervezett telefonos applikációjának látványtervét is, amellyel taxit hívhatunk, vagy autónkat küldhetjük el dolgozni.

A Tesla ezt a szolgáltatást úgy képzeli el, mint az Airbnb és az Uber keresztezését. A robotaxi rendszert ők üzemeltetik majd, és a saját tulajdonú autóik mellett a Tesla tulajdonosok is eldönthetik, hogy csatlakoznak-e a programhoz. Innentől kezdve bármikor beküldheti a tulaj dolgozni a kocsiját a flottába, de úgy is dönthet, hogy hazarendeli azt, ha épp ő akarja használni.

Optimus

A robotaxik után Optimusról a cég fejlesztés alatt álló robotjáról is szó volt.

A vállalat szerint az intelligens, AI vezérelt emberszabású korlátlan üzleti potenciállal rendelkezik, és már idén év végén el akarják kezdeni bevetni egyszerűbb kis feladatok végrehajtására a saját gyáraikban.

Kereskedelmi forgalomba leghamarabb 2025 végén kerülhet.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.