Szentségtörés vagy az off-road új királya? Itt az elektromos Mercedes G-osztály

2024.04.24. 10:59

Néhány évvel ezelőtt senki sem gondolta volna, hogy az elektromos átállás még egy olyan régivágású, nyers kategóriát is elér, mint a terepjáróké. Erre most tessék, itt az egyik legikonikusabb képviselő, a Mercedes G-osztály elektromos változata.

Egy ideje már fenyegetik az embereket a Mercedes EQG-vel, és születtek látványos kedvcsináló videók is. Végül meg is született, mégsem így fogják hívni, miután a Mercedes éppen elkezdte elengedni az EQ elnevezést az elektromos termékeihez. A G-osztály új kivitele simán G580 lett és a sajtóanyagban is csak úgy hivatkoznak rá, hogy: G580 with EQ technology.

Persze az elnevezés a legkevésbé érdekes eleme az új, elektromos G-osztálynak. A formán sem gondolkodtak sokat, de azért történt némi aerodinamikai optimizálás, még ha nem is túl szembetűnő, illetve a pótkeréktartó már nem kör alakú és nincs benne kerék, tárolódoboz lett. A laikus számára főleg a hűtőmaszk változása fog feltűnni, hiszen már nincs szükség klasszikus szellőzőrácsra. Ez is egy nagy sima felület lett – keskeny nyílásokkal – múltidéző mintával, LED kontúrral és még mindig kerek G-osztály fényszórókkal. Belül még kevesebb változás történt, ha az ember összeméri az elektromos modellt a most is elérhető benzines testvéreivel.

A lemezek alatt viszont elszabadul az izgalom, hiszen a G-osztály technikája egészen elképesztő. Négy különálló villanymotor hajtja a négy kereket egy-egy kétsebességes váltón és féltengelyeken keresztül. Ez olyan lehetőségeket nyit meg a mérnökök előtt, mint a felprogramozható intelligens nyomatékelosztás, a bárhol kapcsolható diffizár, a fordulássegítő (G-STEERING), vagy eleve a tankokéhoz hasonló helyben fordulás (G-TURN). Ezek a funkciók terepen egészen különlegessé teszik az új G-osztályt, nincs hozzá fogható az utcai autók között.

A mérnökök elöl meghagyták a független, kettős keresztlengőkaros felfüggesztést, így összességében nem volt nehéz megoldani a kerekenként egy-egy villanymotoros hajtást. Hátul viszont maradni akartak a merevhídnál, miközben szintén egy-egy motor kéne hajtson. Ehhez pedig egy De-Dion merevhidat alkalmaztak, így a hajtás ugyanúgy mehet a kerékagyakig féltengelyek segítségével.

További érdekesség, hogy minden motoron van egy felező váltó, ez egy-egy kétsebességes egység. Ezekkel a klasszikus terepjárók felezőjét alkalmazza a Mercedes és ilyenkor az áttétel 1:2 lesz az alap hajtáshoz képest. Ilyenkor az autó végsebessége csupán 85 km/h, de olyan ereje lesz, hogy a G-osztály a házadat elhúzza. Mondjuk amúgy sem lett egy gyenge jószág, hiszen a négy villanymotor kombinált teljesítménye 432 kW, azaz közel 580 lóerő és ehhez még jön az instant odacsapó 1164 Nm nyomaték. Ez azt jelenti, hogy a G580 teljesítményben utoléri a jelenleg futó G 63 AMG-t, miközben nyomatékban bő 300 Nm-rel többet nyújt.

Ennek köszönhetően pedig az elektromos G580 csupán 4,7 másodperc alatt futja a 0-100-as sprintet – a G 63 AMG-nek ez csak 4,5 – és 180 km/h-ban korlátozták a végsebességét. Ez egy elég jó szám, főleg annak fényében, hogy az autó üresen 3085 kiló, míg az össztömege a 3,5 tonnát is elérheti. Amikor egy ekkora test lódul meg ilyen vehemenciával, az nagyon ijesztő lehet.

És nem is feltétlenül hangtalanul teszi ha kell, mert elérhető lesz az autóban a Mercedes G-ROAR hangzás. Ezzel elméletileg nem a korábban elérhető 4, 5, 6, 8 vagy 12 hengeres modellek hangját imitálják majd, hanem egészen egyedi hangdizájnt fejlesztettek.

Tehát akkor van egy bő 3 tonnás konzervatív kockánk négy villanymotorral és bődületes teljesítménnyel, ehhez kell akksi is. A Mercedes oldalán 30,3-27,2 kWh/100 km-es fogyasztást tüntettek fel, ez a WLTP szám. Ezt szolgálja ki egy nettó 116 kWh-s akkumulátorcsomag, mellyel az autó szintén WLTP ciklus szerint 473 kilométer megtételére képes, ami nem rossz érték, de várjuk meg, mennyi marad belőle valós körülmények között. Az autó aljában elhelyezett akkumulátort komoly páncélzattal védik az ütésektől, illetve komoly hangsúlyt fektettek a torzió elkerülésére is, amikor az autó terepen mozog.

A Li-ion csomagot akár 200 kW-tal is tölthetjük, így az autó 15 perc alatt 170 kilométernyi hatótávot is képes felvenni. A 10-ről 80 százalékra való töltés elvileg 32 perc alatt megvan, de rekuperáció útján az akkumulátorba akár 217 kW-tal is dőlhet az energia.

A Mercedes G580 értékesítése várhatóan majd csak 2025-ben indul. A kezdő árát elég specifikusan adták meg: 142 621,5 euró, átszámolva 56 063 727,23 forint. A bevezetést viszont egy Edition One kivitellel kezdik majd, mely valószínűleg nagyon magas felszereltséggel rúgja be az ajtót. Ennek a változatnak 192 524 euró, átszámolva közel 75,7 millió forint lesz az ára.