Az MNB 15 millió forint bírságot szabott ki az Erste Befektetési Zrt.-re többek közt az ügyfelek alkalmasságának értékelése, az ügyfél-kommunikáció rögzítése, az IT-sérülékenységvizsgálat és a panaszkezelés terén feltárt hiányosságok miatt. A feltárt problémák nem veszélyeztetik a befektetési szolgáltató működését, de kijavításuk elengedhetetlen – áll a jegybank közleményében.

Vienna,,Austria,-,July,4,,2011:,The,Erste,Bank,Logo
Az Erste 15 milliós bírságot kapott az MNB-től / Fotó: Shutterstock

A Magyar Nemzeti Bank nem teljes körű helyszíni ellenőrzést is magában foglaló, átfogó vizsgálatot végzett az Erste Befektetési Zrt.-nél, a 2021. január 1-jétől a vizsgálat lezárásáig tartó időszakot áttekintve. A pénzügyi felügyelet feltárta, hogy a befektetési szolgáltató több esetben 

az üzletkötők által irányítottan, nem megbízható módon 

végezte el az ügyfelek (a befektetési ismereteket, veszteségviselő képességet felmérő) alkalmassági tesztjének módosítását. Ezáltal az adott ügyfelek kockázati besorolásai kifejezetten úgy változhattak, hogy lehetővé váljon egyes konkrét termékek számukra történő értékesítése.

Az Erste Befektetési Zrt., illetve függő ügynökei ezenfelül a jogszabályi előírásokkal ellentétben nem minden esetben rögzítették az ügyfelekkel történt lényeges – például ügyletkötések tervezésével, ajánlás nyújtásával kapcsolatos – telefonos kommunikációt. A társaság a függő ügynökeinél maga is feltárt hiányosságokat ezzel kapcsolatosan, ám ennek ellenére sem hozott a helyzet orvoslását, a nem rögzített csatornákon való kommunikáció megszüntetését szolgáló konkrét intézkedéseket.

Az MNB megállapította azt is, hogy a befektetési szolgáltató egyes kiszervezett tevékenységei kapcsán nem végezte el ezek önálló folyamatos értékelését a jogszabályi elvárásoknak megfelelően, ennek kapcsán kizárólag egyéb dokumentumokra hagyatkozott. Ezenfelül az Erste Befektetési Zrt. függő ügynökeinek javadalmazása, a havi ügynöki díj megállapítása során nem biztosította, hogy a jogszabályoknak való megfelelést, az ügyfelek méltányos kezelését, illetve a nekik nyújtott szolgáltatás minőségét a jogszabály által elvárt mértékben figyelembe vegyék.

A vizsgálat azt is megállapította, hogy a befektetési szolgáltató 

nem minden esetben küldte meg a jogszabályi határidőn belül a válaszát a hozzá írásban panaszt benyújtó ügyfelei számára.

Mindezek nyomán az MNB ma közzétett határozatában 15 millió forint felügyeleti bírságot szabott ki az Erste Befektetési Zrt.-re, és 120–180 napos határidővel kötelezte a feltárt hiányosságok kijavítására. A feltárt problémák nem veszélyeztetik a befektetési szolgáltató üzletileg megbízható működését és az ügyféleszközök rendelkezésre állását – áll a közleményben.