SG.hu

Megnyitotta VR-szemüvege operációs rendszerét a Meta

A Meta ugyanazt a szerepet akarja betölteni VR terén, mint az asztali számítógépeknél a Microsoft.

A Meta megnyitotta a Quest vegyes valóság eszközén futó operációs rendszert más technológiai cégek előtt. Az eddig egyszerűen Quest szoftverként emlegetett rendszer neve Horizon OS lesz, és a cél, hogy az általános használatú Quest eszközökön túl egyéb eszközök is használják - derül ki a Meta vezérigazgatójának, Mark Zuckerbergnek az Instagramon közzétett videójából. Lesznek olyan fejesek, amelyek tisztán a virtuális képernyőn történő tévézésre és filmnézésre koncentrálnak, a hangsúlyt a csúcskategóriás OLED kijelzőkre helyezve. Lesznek olyan headsetek is, amelyeket úgy terveztek, hogy a lehető legkönnyebbek legyenek a teljesítmény rovására, a termelékenység és az edzés céljára. És lesznek játékorientáltak is.

A bejelentés három partnert nevezett meg a kezdéshez: az Asus a Republic of Gamers (ROG) márkanév alatt készít majd egy játékos szemüveget, a Lenovo általános célú sisakokat fog gyártani, amelyek a „termelékenységre, tanulásra és szórakozásra” helyezik a hangsúlyt, az Xbox és a Meta pedig összefog, és a Meta Quest különleges kiadását készítik el, amely egy Xbox kontrollerrel, Xbox Cloud Gaminggel és Game Pass-szal együtt érkezik majd. A különböző gyártók Horizon OS eszközeit futtató felhasználók az operációs rendszer „identitásokból, avatárokból, közösségi gráfokból és baráti csoportokból” álló közösségeivel vehetik fel a kapcsolatot és az eszközökön keresztül együtt élvezhetik a közös virtuális tereket.


A Meta a viszonylag kicsi vegyes valóság térben korán vezető szerepet vállalt, de a piac telítődésével az új eszközökkel egyre csökken a megtérülés. Ráadásul nemrég megjelent az Apple Vision Pro eszköze , mely ugyan nem igazán közvetlen versenytársa a Meta Questnek - jóval drágább és magasabb szintű technológiával van felszerelve -, de lehet, hogy ez csak a kezdete a vállalatok közötti hosszú versenynek. A Meta azon döntése, hogy a Horizon OS-t egy nyitottabb platformmá teszi a partner OEM-ek számára, szemben az Apple szokásos törekvésével, hogy a lehető legtöbb szoftvert, hardvert és szolgáltatást birtokolja és integrálja az eszközeibe, az okostelefonok piacát másolja. Ott a Google Androidja (amelyen a Horizon OS alapul) a legkülönfélébb cégek számos készülékén fut, míg az Apple iOS-e csak az Apple saját iPhone-jain.

A Meta egy új alkalmazás keretrendszeren is dolgozik, hogy a mobilon már tapasztalattal rendelkező fejlesztők könnyebben kezdhessenek el vegyes valóság alkalmazásokat készíteni a Horizon OS-re. Emellett a cég lebontja a Meta Horizon Store és az App Lab közötti akadályokat, ami "lehetővé teszi bármely fejlesztő számára, aki megfelel az alapvető technikai és tartalmi követelményeknek, hogy szoftvert adjon ki a platformon”. Árakat, specifikációkat és megjelenési dátumokat nem jelentettek be egyik új eszközzel kapcsolatban sem. Zuckerberg elismerte, hogy „valószínűleg néhány évbe fog telni”, amíg ez a hardvereszközökből álló ökoszisztéma kiépül.

A Meta lépése már régóta váratott magára. "A nyílt ökoszisztémában alapvetően sokkal szélesebb körű partnerségek vannak” - mondta Zuckerberg egy 2022 őszén készült interjúban. „Tehát nem a Microsoft építette a chipeket; nem ők építették a PC-ket; nem ők építették az App Store-t. Mindezek a kulcsfontosságú dolgok az ökoszisztéma köré lettek kifejlesztve, hasonlóan az Androidhoz. És alapvetően ez az, amit mi is szeretnénk felépíteni: a virtuális és kiterjesztett valóság köré épülő számítástechnika következő generációjának nyílt ökoszisztémáját, ami azt jelenti, hogy szükség lesz ezekre a partnerségekre.”

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Macropus Rufus #2
    “ Sajnos hasznalhato minosegu es megfizetheto aru, vezetekes periferiakent bekotheto kamera+kijelzo tipusu AR szemuveget jelenleg nem nagyon lehet kapni”

    Hát kapásból ott a Quest 3.
  • kvp #1
    Eleve az, hogy a szemuveg nem periferia, hanem egy teljes erteku szamitogep nagyon sok feladatot lehetetlenne tesz, mivel a rovid kesleletetesu feldolgozasi kor a hardveren belul kell hogy fusson. Igy nem lehet erosebb kulso hardvert bekotni csak kulso, relativ nagy kesleltetesu keszulekkent. Ez nagymertekben limitalja a rendszer szamitasi kapacitasat es lehetetlenne teszi az AR felhasznalast nem lokalisan futo szoftverekkel.

    Az android fork alapu operacios rendszer szoftverfejlesztesi szempontbol jobb mint egy teljesen egyedi megoldas, de egy sima direkt periferia integralhatosagaval nem merheto ossze. (amikor a kijelzok egy sztereo hdmi kijelzokent, a szenzorok pedig input periferiakkent mukodnek)

    Sajnos hasznalhato minosegu es megfizetheto aru, vezetekes periferiakent bekotheto kamera+kijelzo tipusu AR szemuveget jelenleg nem nagyon lehet kapni.