Újabb kínai márka jön Európába, elsőként láttuk élőben az autóit

Vágólapra másolva!
Elektromos helyett megfizethető benzines modelleket dob piacra térségünkben a SUV-specialista BAIC. E gyártó meghívására látogattunk el Lengyelországba a Poznan Motor Show-ra, ahol a friss jövevények mellett más márkák újdonságait, illetve olyan érdekességeket érdekességeket tudtunk testközelből megnézni, mint a kupévá átépített Nagypolszki és a nyújtott Suzuki Jimny.
Vágólapra másolva!

Poznanban több mint hét évtizedes múltja van az autókiállításnak, eleinte még a Nemzetközi Vásáron szerepeltek a hazai autóipar újdonságai és a baráti országok fejlesztései, de nyugati gyártók is megjelentek a Varsó és Berlin között félúton lévő városban. A rendszerváltást követően 1992-ben rendezték az első Nemzetközi Autóvásárt, ahol először láthatták a lengyelek a későbbi népautójukat, a Fiat Cinquecentót. 2000-ben Poznani Autószalonra nevezték át a seregszemlét, amely 2003-ban búcsúzott, mert az autóiparban bekövetkező válságot nem élte túl.

Poznaniautószalon,
Lengyelországban mutatkozott be a megújult Beijing 7, a kínai márkák az új autók szekciójában ellopták a show-t
Fotó: Autó-Motor

Mai formájában 2010-ben debütált a Poznan Motor Show, és időközben Közép-Európa egyik legnagyobb ilyen kiállításává nőtte ki magát,

idén 94 089 látogatója volt. A kínai BAIC (Beijing Automotive Group Co.) gyár forgalmazója invitált a rendezvényre, mert itt tartották az Európa-premierjét megújult csúcsmodelljük, a Beijing 7 néven forgalmazott szabadidő-autó premierjét. Amúgy a konszern fő márkája hallgat Beijing - magyarul Peking- névre, de hozzájuk tartozik a prémium Arcfox, illetve néhány más, alapvetően belpiacra termelő cég (Foton, Changce, Joylong stb.) is.


Beijing 7

 

A 4,75 méteres SUV frissített változata lesz a Beijing márka európai csúcsmodellje, testvéreihez hasonlóan ez is csak elsőkerékhajtású. Motorja 177 lóerős turbó, a váltó hétfokozatú duplakuplungos. Gazdag a felszereltség, üvegtető, 12,3 colos központi érintőképernyő, körkamera-rendszer, Nappabőr kárpit is jár szériában – az ülések 1,75 méter hosszú ággyá hajtogathatók. Lengyelországban 2024 második negyedévétől rendelhető, az ára 162 900 złoty (kb. 14,86 millió Ft). Feláras extrák nincsenek, az ügyfeleknek csak a színt kell kiválasztaniuk.

Poznaniautószalon,
Divatos formájú a ráncfelvarrt SUV, a használó közeledtére bújnak elő a süllyesztett kilincsek az oldalfalból
Fotó: Autó-Motor

Beijing 3 és 5

 

Jó ár-érték arányú autókkal igyekszik meghódítani a piacot a BAIC, a kínai főváros tulajdonában lévő autógyártó. A Beijing 3-as nevű 4,3 méteres SUV-t 136 lóerős motorral és kézi váltóval 78 900 złotyért, azaz kb. 7,2 millió Ft-ért adják, a 4,6 méteres Beijing 5-ös szabadidő-autót 177 lóerős motorral és duplakuplungos váltóval pedig 127 900 złotyért, vagyis kb. 11,66 millió Ft-ért kínálják. 2023 végén 10 kereskedéssel indultak Lengyelországban, míg az év végére már 35 tagú lesz a hálózat.

Poznaniautószalon,
Lengyelországban 5 év vagy 100 000 km garanciát vállalnak a BAIC által forgalmazott autókra. Balra látható a belépő 3-as, mellette az 5-ös
Fotó: Autó-Motor

Egy márkakereskedővel beszélgetve kiderült, hogy úgy adtak el január-március között több mint 60 Beijinget, hogy a szállítást csak június végére ígérték. A vevők 60%-a az 5-öst választotta, 

és 50% fizetett be autógázos átépítésre, utóbbit a BAIC importőre kínálja a vevőknek.

Magyarországon már tárgyaltak helyi partnerrel a lehetséges forgalmazásról, de idén még nem lépnek piacra – egyelőre a lengyel piacot is alig tudják kiszolgálni.

Poznaniautószalon,
Így fest a 7-es beltere: egybeolvad a műszeregység és a multimédia kijezője, de még a klímavezérlés is kapott egy külön érintőképernyőt
Fotó: BAIC

BAIC BJ40

 

Ez a legjobb példa arra, milyen gyorsan magukra találtak a kínaiak. Az első generáció még Wrangler-kópia volt, az itt látható második nemzedék már egyedi, zárt ötajtós karosszériát ad, a 4,8 méteres testben öt embernek jut hely, csupa monitor a műszerfal. A 2,0 literes turbómotor 245 LE/386 Nm teljesítményű, a ZF 8 fokozatú automatáját használják, az összkerékhajtás kapcsolható, összesen hétféle terepprogram áll a vezető rendelkezésére.

Poznaniautószalon,
Világító hűtőrács és keret nélküli ajtók teszik fiatalossá a szögletes formájú, rusztikus BJ40 dzsip megjelenését
Fotó: Autó-Motor

Arcfox Kaola

 

Felsőbb utasításra készült ez a családi autó, a kínai kormányzat minden eszközzel igyekszik növelni a gyermekszámot. Különlegessége, hogy a hátsó sorban beépített gyermekülés van, amelyet külön érzékelők figyelnek, az életjelektől kezdve a szagokig (automatikusan magas fokozatra kapcsol a szellőztetés és az utastér szűrőrendszere). Van beépített pelenkázó-állomás, és az utasteret fertőtlenítő UV-lámpák és 3-50°C között temperálható, hűtésre vagy fűtésre használható ötliteres fiók is. A 163 lóerős villanymotor energiaellátásáról 58 kWh kapacitású akkumulátor gondoskodik.

Poznaniautószalon,
Rengeteg napfényt enged az utastérbe az 1,3x1,8 méteres tetőablak, még pelenkázóhely is van a fedélzeten
Fotó: Autó-Motor

Hyundai Ioniq 5 N és N Vision 74

 

Lépjünk túl a BAIC konszern modelljein, és nézzünk egy jól ismeret koreai gyártót! Poznanban előben megcsodálható volt az egyik első igazi villanymotoros forró ferdehátú, az Ioniq 5 N. Mellette a Hyundai lengyel forgalmazója a retró-megjelenésű, tüzelőanyagcellás áramforrású N Vision 74 kupét is kiállította, és elhozták az egyik robotkutyájukat is (a galériában talál róla képet), amely aztán fel és alá turnézott a csarnokban. 

Mindkét látványos és sportos elektromos autó rengeteg érdeklődőt vonzott.

Poznaniautószalon,
Bár közel kétéves, ma is izgalmas látvány a régi Pony Coupén alapuló, tüzelőanyagcellás N Vision 74 tanulmány
Fotó: Autó-Motor

Suzuki Jimny öt ajtóval

 

Emlékezek még a rendszerváltás környékéről a Marutikra? Nos, újra találkoztunk az indiai vállalat egyik érdekességével, igaz, nem a Suzuki strandján, hanem az Iconic Motors nevű lengyel cégnél. Érdekes jelenség a nyújtott, ötajtós Jimny terepjáró, amely zürkeimport keretében jön Európába. Az immár 3,82 méteres karosszériát ugyanaz az 1,5-ös (102 LE) motor mozgatja, mint a hivatalosan is árult háromajtós haszonjármű változatot. Kézi váltóval a GL ára 163 900 złoty (kb. 14,97 millió Ft), míg az automata GLX-ért nem csekély 181 900 złotyt (kb. 16,61 Ft) kell fizetni.

Poznaniautószalon,
Míg a Lada 4x4-et a gyár nyújtotta meg fércmunkával, a Jimny indiai XL-változata igényes munka, még ha fura is
Fotó: Autó-Motor

Polski Fiat 125p Coupe

 

Ennek a retró gépnek bőven akadt csodálója a lengyel szalonon, de alighanem náluk is kevesen mentek el volna mellette szó nélkül. Ezt az egyedi kupét a TVN Turbo műsor számára építette Grzegorz Duda egy 1977-es példányból. A karosszériamunkán kívül korabeli átalakításokat is végeztek az autón, eredeti Fiat DOHC-motort építettek be, Mercedes-Benz automata váltóval párosítva. Egyetlen modern részlete a kiszélesített Fiat Barchetta felnik használata, de természetesen megvan az eredeti, króm dísztárcsás gyári készlet is.

Poznaniautószalon,
Hosszabbak lett sportos Polski oldalajtói, a tető fekete vinil bevonatot kapott. A motorja sem 75 lóerős…
Fotó: Autó-Motor

Egyéb kínai luxusautók

 

Egy ideje már forgalmazza a régióban haszonjárműveit a Maxus, most standján egy luxus-egyterűt is kiállított, egészen pontosan a villanymotoros Mifa 9 hátul két masszázsfotellel felszerelt változatát. Ez egyelőre nem szerepel a hivatalos európai palettán, csak a hétszemélyes verzió, amelyet 356 577 złotyért (kb. 32,56 millió Ft) kínálnak.  Kicsit távolabb a Voyah márka a Free nevű villanymotoros szabadidő-autóját állította ki, amelyet 329 000 złotyért (kb. 30 millió Ft) adnak.

Poznaniautószalon,
Évtizedeken át a kínai állam autóit gyártotta a Hongqi ("vörös zászló"),  most itt van Európában az E-HS9 elektromos SUV-val
Fotó: Autó-Motor

Még érdekesebb, hogy az Iconic Motors a nagy múltú Hongqi luxusautókat forgalmazza,

az E-HS9-es elektromos SUV-t 344 900-445 900 złotyért (kb. 31,5-40,72 millió Ft) kínálja, utóbbi a President változat Nappabőrrel burkolt, masszázsfoteles második sorral. A Nio ET7-est a villanyautók tartós bérletbe adásával foglalkozó No Smog Rent állította ki. Ha az imént felsorolt modellek mellé a korábban említett BAIC gyártmányokat is számításba vesszük, igencsak feltűnő, hogy mennyi kínai márka szállt partra a miénknél jóval nagyobb lengyel autópiacon. 

Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,
Poznaniautószalon,