A BMW vagy Dacia? Villanyautók hegyen és lejtőn

2024.04.23. 18:14 Módosítva: 2024.04.23. 18:14

Az ADAC-osok három teljesen különböző villanyautóval mentek fel egy hegyre. Majd lejöttek onnan.

Emelkedőn minden autót többet fogyaszt, lejtőn pedig kevesebbet vagy semmit. A villanyautóknál kicsit más a képlet. Hegymenetben ijesztően felmehet a fogyasztás, ugyanakkor visszafelé a lejtőn a rendszer visszatáplál energiát. 

A lejtmenetben történő plusz az úgynevezett rekuperációnak, azaz a rekuperatív fékezésnek köszönhető. Szerencsére egy elektromos autó nemcsak lejtmenetben rekuperál, hanem minden alkalommal, amikor az autó lassít, kereszteződések, lámpák vagy táblák előtt is. Az elektromotor itt is generátorként működik, amit a forgó kerekek hajtanak, akárcsak a kerékpár lámpáinak áramát fejlesztő dinamó esetében.

A német autóklub, az ADAC megnézte, hogy milyen körülmények között mennyi fékenergia nyerhető vissza, mely típusok különösen jók vagy rosszak ezen a területen, és ebben milyen szerepet játszik az autók tömege. A teszt legfontosabb része a Green NCAP által végzett WLTP-mérések kiértékelése volt, de az ADAC mérnökei saját méréseket is végeztek hegymenetben, méghozzá meglepő eredményekkel.

A német autóklub a Kochel-tó és a Walchen-tó közötti Kessel hegyet választotta a méréshez.

 Az útvonalat és az emelkedő, illetve a lejtő szögét az ADAC tesztpadján rögzítették, és szimulálták, mivel a tesztpadon az időjárás és a forgalom minden zavaró hatása kizárható, így a mérési pontosság nagyobb, mint valós körülmények között.

Az 5,5 kilométeres útvonalon felfelé, majd ismét lefelé haladtak, akár 10 százalékos emelkedő, illetve lejtő szakaszokkal. A tesztben három, szándékosan eltérő teljesítményű és tömegű elektromos autó, egy 1,18 tonnás Dacia Springet, egy majdnem 2,2 tonnás Tesla Model Y, valamint egy 2,8 tonnás BMW i7 szerepelt. 

   Dacia Spring  Tesla Model Y BMW i7
Fogyasztás hegymenetben  26,35 kWh/100 km 48,74 kWh / 100 km 59,34 kWh / 100 km
"Fogyasztás" lejtőn -7,05 kWh/100km -17,6 kWh / 100 km -26,27 kWh / 100 km
Visszatöltési arány (százalék) 35% 40% 50%

Forrás: ADAC

A völgybe érve a Dacia Spring az emelkedőn felhasznált energia 35, a Tesla 40, a BMW 50 százalékát nyerte vissza. Hogy miért a Dacia rekuperálja a legkevesebbet, arra a tömege és a motor-generátor teljesítménye ad magyarázatot. A könnyű Spring a kis motorjával lejtmenetben maximum 15,9 kW-tal tölti az akkumulátorát. A jóval nehezebb Tesla Model Y két motorjával és összkerékhajtással 52,7 kW-os csúcsteljesítményt ér el, a szintén összkerékhajtású BMW i7 55,1 kW-ot, ezt az értéket a Dacia még töltőoszlopon sem tudja. A nehéz BMW igényli a legtöbb energiát a hegyre felfelé, a könnyű Dacia messze a legkevesebbet.

A döntő tényező a felhasznált és a visszanyert energia "mérlege".

  • A Dacia átlagosan 9,65 kWh/100 km-t fogyasztott a szóban forgó emelkedős, lejtős útszakaszon. 
  • A Teslánál ugyanez 15,57 kWh 100 kilométerre vetítve.
  • A BMW esetében pedig 16,54 kWh-s eredmény született.

Hegytetőn nem érdemes teletölteni!

Az áramfogyasztásban fordított a helyzet, a legalacsonyabb rekuperáció ellenére összességében a Dacia a leghatékonyabb hegymenetben. A nehéz villanyautók problémáját relativizálja ez a tényező, mert az energiát visszanyerni nem képes belső égésű motorral rendelkező autók esetében a fékezési energia minden formája elvész. 

Fontos, hogy hideg akkumulátorral csökken a visszatáplálás mértéke. A rekuperáció akkor is érezhetően csökken, ha az akkumulátor teljesen fel van töltve. Ha egy villanyautót egy hegy tetején töltünk, nem szabad teljesen feltölteni, a lejtmenet során érdemes helyet hagyni a fékezési energiának.

Rekuperációs mutatók városban, azon kívül és a sztrádákon

Az ADAC-összefoglalóból a "hegyes" teszt eredményei ismerteti számos villanyautó -visszatöltési mutatóját városi, országúti szakaszokon, valamint sztrádázás esetében. 

A vizsgált autók városon belül átlagban 33 százalékot értek el, a leggyengébb modell 15, a legjobb viszont 40 százalékkal zárta a mérés. Városon kívül 21 százalék lett az átlag, ebben az összevetésben 9 és 29 százalék között szóródtak az eredmények. Autópályán - ahol kevés "alkalom van a fékezésre, így a visszatöltésre - mindössze 12 százalékos átlagos produkáltak az autók, a legrosszabb mutató 4, a legkedvezőbb pedig 20 százalékos volt. 

Megjegyzés: A visszatöltési mutatókról szóló eredmények az Audi Q4 e-tron 50, a BMW i4 eDrive35, a BYD Atto 3, a Cupra Born 58 kWh, a Dacia Spring, a Hyundai Ioniq 5 58 kWh és a Hyundai Ioniq 6 77,4 kWh, az MG 4 Comfort és az MG 5 Maximum Range, a Nio ET7 100 kWh, a Nissan Ariya 87 kWh 2WD, az Ora Funky Cat, a Renault Kangoo E-Tech és a Renault Mégane E-Tech EV60, a Smart #3, a Tesla Model 3 és Model S, a VW ID.5 és az XPeng G9 Long Range teszteredményeiből adódtak.