Az új szuperjachtok (30 méternél hosszabb jachtok) eladásai tavaly 17%-kal csökkentek a SuperYacht Times új, State of Yachting jelentése szerint. A 2023-as évben 203 új szuperjachtot adtak el, ami a 2022-es 245-höz és a 2021-es rekordnak számító 313-hoz képest is jókora visszaesését mutat.
Ralph Dazert, a SuperYacht Times egyik vezetője szerint egy 60 méternél nagyobb új jachtra megrendelést leadó vevőnek ma három-négy éves várakozási idővel kell szembenéznie a világjárványból eredő lemaradások miatt. A magasabb munkaerő- és anyagköltségek miatt az árak is az egekbe szöknek. Dazer szerint a magas költségek és folyamatos késedelmek miatt az új szuperjachtok eladásai idén még tovább csökkennek.
A legnagyobb szuperjachtok szenvedték el a legnagyobb csapást, a 200 méternél hosszabb jachtok eladásai 40%-kal estek vissza.
A nagy szuperjachtok iránti érdeklődés csökkenésének fő oka a jelentés szerint az, hogy a gazdag oroszországi vevők az ukrajnai inváziót követően 2022-ben kiestek a piacról.
Az amerikaiak azért igyekezni felvenni a fonalat, tavaly az összes szuperjacht-értékesítés közel negyedét adták. És bár az amerikaiak a közel-keleti és orosz vevőkhöz képest általában kisebb jachtokat építenek, az amerikai hajók is egyre nagyobbak.
A jelentés szerint a szaúdi tulajdonú szuperjachtok átlagos hossza valamivel 60 méter feletti, míg az orosz vásárlóké 60 méter körüli, az amerikaiaké pedig 64 méter körüli.
Az új eladások csökkenése ellenére nőtt a befejezett jachtok száma. Ez még a világjárvány idején megrendelt jachtokat jelenti, amelyeket csak most bocsátanak vízre. A befejezések száma 31%-kal, 202 szuperjachtra ugrott 2023-ban.
A kisebb kereslet ellenére a szuperjachtok flottája folyamatosan növekszik, a SuperYacht Times szerint jelenleg közel 6000 szuperjacht van, ami a 2002-es szám háromszorosa.
Címlapkép forrása: Getty Images