Úgy látják, alig van vásárlói igény a villanyautókra
Fotó: Shutterstock

Egyelőre nem hisz a villanyautókban a legendás brit gyártó

Ameddig nem muszáj, nem kezd tisztán elektromos meghajtású autók gyártásába az egyik nagy autógyártó. A brit márka vezetői úgy látják, nincs nagy vásárlói igény villanyautókra. Leginkább a politikai nyomás jelentős ezen a területen.


Továbbra sem fog villanyautókat gyártani az Aston Martin

Az Aston Martin 2019-ben mutatta be az első villanyautóját, a Rapid E-t. Azonban azóta szinte semmit nem lehetett hallani a modellről.

Tavaly merült fel ismét, hogy tisztán elektromos meghajtású autót fejleszt a brit márka. Akkor a Luciddal fogtak össze egy moduláris elektromosautó-platform megalkotása érdekében. Az együttműködés eredményét 2025-ben szándékoztak bemutatni. Viszont a napokban kiderült, ez a projekt is késik. Az Aston Martin 2027-re halasztja az első elektromos modelljének megjelenését.

Azt terveztük, hogy 2025 végén dobjuk piacra. Készen is álltunk rá, hogy megtegyük. De úgy tűnik, sokkal nagyobb politika vagy miegymás vezérelte felhajtás van a villanyautók körül, mint fogyasztói igény, különösen az Aston Martin árszintjén. Addig építünk belső égésű motoros autókat, amíg ezt megtehetjük

idézi Lawrence Strollt, a vállalat elnökét a TotalCar.

Stroll hozzátette, a vállalat plug-in hibrid V8-asa a Mercedes-től érkezhet. Emellett egy hibrid rendszerrel kiegészített V12-es modellen is dolgoznak.

A hibridek fejlesztése nem meglepő, hiszen a vállalatnak meg kell felelnie a környezetvédelmi előírásoknak és a kibocsátási kvótáknak is.

Tovább növekedhet az elektromos autók európai piaca

Egyébként amíg 2020-ban 25 eladott új kocsiból csupán egy volt teljesen elektromos (BEV) vagy plug-in hibrid jármű (PHEV) Európában (az Európai Unió tagállamai mellett az Egyesült Királyságban, Norvégiában és Svájcban), tavaly már minden ötödik autó az említett két kategória valamelyikébe tartozott.

Az áttörés akkor következik be, amikor az elektromos járművek aránya a teljes járműparkban eléri a 10 százalékot. Az adatok alapján határozottan arra számítunk, hogy Európában 2030-ra az EV eladások részesedése meghaladja az összes többi típusát. A hazai forgalmazóknak és kereskedőknek is érdemes mielőbb felkészülni a fogyasztói igények átalakulására, akár külső szakértő bevonásával is, hogy versenyelőnyre tegyenek szert a piacon

idéztük Rózsa Tamást, az EY-Parthenon autóipari szakértőjét a napokban.

Az elektromos járművek (EV) népszerűségével párhuzamosan bővült Európa nyilvános gyorstöltőhálózata is. Amíg 2022-ben 530 ezer töltőpont volt, 2023 év végén 744 ezer. Ezen belül 77 százalékkal emelkedett a gyors és ultragyors DC töltők száma a vizsgált időszakban, így mára meghaladja a 100 ezret. A váltóáramú töltőpontok (AV) mennyisége pedig 36 százalékot ugrott. Ráadásul a gyorstöltők teljesítménye manapság tízszerese az öt évvel ezelőttinek.

Azonban a töltőállomások eloszlása földrajzilag egyenlőtlen. Az európai állomások 78 százalékát csupán hét ország adta tavaly: Belgium, az Egyesült Királyság, Franciaország, Hollandia, Németország, Olaszország és Svédország.

Ne hagyd ki!