VSquare: Fájni fog Budapestnek a sok lezárás, ha Hszi Csin-ping tényleg ide látogat

2024. április 19. – 14:50

Másolás

Vágólapra másolva

Az eddigi találgatások után konkrétumokról is értesült a kínai elnök magyarországi látogatásával kapcsolatban a VSquare, bár hivatalosan még mindig nem erősítették meg, hogy Hszi Csin-ping valóban Budapestre jön.

Az oknyomozó oldal hírlevele szerint a Terrorelhárítási Központ már feladatot kapott arra, hogy előkészítse a 400 magas rangú vendéggel tervezett látogatás biztonságos megtartását.

„Fájdalmas lesz a városra nézve” – mondta a VSquare-nek egy, a biztonsági előkészületekre rálátó forrás, aki szerint a látogatás készültségi szintje olyan lesz, mint Ferenc pápa látogatásakor volt. Mindez jelentős lezárásokat, parkolási korlátozásokat jelent majd Budapesten.

Még a sikló is leállhat egy napra

Sőt, a készültség valamivel nagyobb lehet, a VSquare forrása szerint a Budavári siklót is lezárhatják – hiszen az egyenesen a Sándor-palotához és a Karmelitához vezet.

Minderre várhatóan május 8-10 között kerülhet sor. Az időpontra abból lehet következtetni, hogy a kínai elnök előtte Franicaországban lesz május 5-én, ezután pedig Szerbiába látogat, így kézenfekvő, hogy az útra közvetlenül ez után, nagyjából a fent jelzett napokon kerülhet sor, bár a VSquare azt is tudni véli, hogy a siklót épp május 9-én zárják le.

Igaz, Hszi Csin-ping látogatásának sem tényét, sem időpontját hivatalosan még nem erősítették meg, így kérdéseinkkel több minisztériumhoz és a TEK-hez fordultunk, válaszuk esetén frissítjük cikkünket.

Hszi Csin-ping 2009 októberében, még a Kínai Népköztársaság alelnökeként tett négynapos hivatalos látogatást Magyarországon, akkor Sólyom László köztársasági elnök és Bajnai Gordon miniszterelnök fogadta, majd aláírtak tizenöt kétoldalú egyezményt.

Orbán Viktor 2014 decemberében járt Pekingben, akkor jelentették be a Belgrád–Budapest közötti kétvágányú vasúti pálya beruházását, amivel Magyarország csatlakozott az Egy övezet, egy út kezdeményezéshez. Az Investigate Europe Telexen megjelent cikke feltárta, hogy a tíz évre titkosított projekt esetében 979 év lenne, mire megtérülne a beruházás, a 160 kilométeres magyar szakasz összköltsége pedig 750 milliárd forint, aminek a 85 százalékát a magyar állam kínai állami hitelből fizeti.

Tavaly azonban felmerült, hogy gond lehet a kínai kivitelezés egy meghatározó részével.

Orbán legutóbb tavaly októberben, Pekingben találkozott Hszi Csin-pinggel az Egy övezet, egy út kezdeményezés harmadik nemzetközi fórumán. A magyar miniszterelnök az egyetlen európai uniós vezető volt a találkozón, ahol a magyar diplomácia azt hangoztatta, hogy a Kelet és a Nyugat közti kapocs próbál lenni.

A vasút mellett jöhet a közös járőrözés

Kézenfekvő, hogy a Budapest-Belgrád vasútról szó lesz a tárgyaláson, ahogyan szóba kerülhet az a belügyminisztérium és a kínai belbiztonsági minisztérium között kötött megállapodás, amely szerint magyar rendőrökkel közösen járőrözve kínai rendőrök is megjelenhetnek Magyarországon.

Hasonlóra jelenleg csak Szerbiában van példa, korábban Olaszországban volt ilyen gyakorlat, ezt azonban 2020 után Róma felmondta. Emögött nemzetbiztonsági okok állhatnak, amit különösen az tesz indokolttá, hogy a gyanú szerint világszerte, így Európában is egyre több nem hivatalos kínai rendőrőrs jelent meg – köztük Budapesten kettő is, bár a magyar hatóságok szerint ezek az intézmények nem rendőrőrsök, így nem láttak okot a vizsgálódásra.

A kínai állam nyomulása már az Európai Bizottságot is aggasztja, jogvédők szerint az is kockázatot jelent, hogy a rendőri együttműködéssel, a nem hivatalos rendőrőrsökkel Peking a külföldön élő kínai kolóniákat, a politikailag esetleg nem eléggé lojális csoportokat akarja közvetlen felügyelete alatt tartani.

Ezen kívül Szerbia együttműködése már arra is példát ad, hogy a kínai cégek térfigyelőkamera-rendszereik telepítésével is megjelenhetnek, ami újabb nemzetbiztonsági kockázatokat vethet fel.

Hszi Csin-ping több évtizedes hagyománnyal szakítva nem távozott a hatalomból két ötéves ciklusa után. Arról, hogy mit jelentett 2022-ben indított harmadik ciklusa, arról ebben az elemzésünkben olvashat.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!