Kalauzok nélkül: a MÁV teszteli, hogy bizonyos járatok jegyvizsgáló nélkül közlekedjenek
A MÁV éppen teszteli, hogy bizonyos járatok jegyvizsgáló nélkül közlekedjenek. A Vasutasok Szakszervezetének képviselője úgy gondolja, ez elhamarkodott döntés, és szerinte a lépés hátterében valójában a humán kiadások lefaragása és a munkaerőhiány áll, egyre több kollégája fél a létszámleépítéstől - derül ki az rtl.hu riportjából.
Ez inkább egy hivatás, amit vagy szívvel-lélekkel csinál az ember, vagy sehogy. Itt minden szolgálatban emberekkel, emberéletekkel dolgozunk – mondta egy 24 éve a szakmában dolgozó jegyvizsgáló az rtl.hu-nak, amikor arról kérdezték, mit szeret leginkább a munkájában. A kalauz, akit a cikkben Péterneknek neveznek, így folytatta: az utasbiztonságtól kezdve a szolgáltatás milyensége, tehát az emberekkel való bánásmód, a kommunikáció nagyon-nagyon fontos.
A MÁV-csoport nemrég elindította első kísérletét a jegyvizsgáló nélkül közlekedő vonatokkal. A két hónaposra tervezett tesztelési, majd pedig értékelési folyamatot követően várhatóan számos – feltételeknek megfelelő – elővárosi és vidéki vonalra is kiterjesztik a kalauz nélküli közlekedést. A közlemény szerint amárcius 1-jén bevezetett új tarifa- és kedvezményrendszer jelentősen egyszerűsítette a jegyváltást és az utazást, így már nem szükséges az állandó jegyvizsgálói jelenlét a vonatokon. Az utazást kizárólag érvényes menetjeggyel vagy bérlettel lehet megkezdni, szúrópróbaszerű jegyellenőrzések továbbra is lesznek a vonatokon.
Elhamarkodott döntésnek tartom az elővárosban a kalauz nélkül közlekedő vonatok bevezetését – hangsúlyozta Kuti Horváth József, a VSZ Személyszállítási Szakmai Képviseletének vezetője. Megjegyezte, jelenleg nincsenek felszerelve a vonatok olyan eszközökkel, amelyekkel az utasok saját maguknak le tudnák kezelni a jegyüket, ahogy az a BKK járatain megszokott. Az osztrák vagy szlovák vasútnál nagyon régóta működnek ilyen járatok, de digitálisjegy-kezelés nálunk még nincsen.
A kalauz biztonságérzetet is ad az utasoknak. Az embereknek a tíz százaléka Magyarországon képtelen egyedül utazni és el is várja a segítséget, keresi azt a vasúti dolgozót, aki mondjuk útbaigazítást ad neki – magyarázta József. Az rtl.hu által megkérdezett szakemberek egyetértettek abban, hogy a modell még nincs teljesen kidolgozva. Azt mondják, az utazóknak olykor szükségük van a kalauzok iránymutatására, különösen akkor, amikor nem megszokott útvonalon közlekednek. Péter másik ellenérve, hogy bárhol történhet baleset, melynél az utasokkal való kommunikáció nagyon fontos, hiszen ők a személyzettől várják a segítséget.
A VSZ Személyszállítási Szakmai Képviseletének vezetője is arról számolt be, hogy kollégái közül egyre többen félnek a létszámleépítéstől, legyen szó újoncokról vagy rutinos vasutasokról. Az állami vasúttársaság szóvivője azonban korábban a Híradónak azt mondta, hogy nem lesz emiatt létszámleépítés – sőt szerintük könnyebb lesz a kalauzok élete, mert részükre kevésbé leterhelt, kevesebb túlórával járó munkaidőbeosztást tudnak készíteni. A kalauz nélküli vonatokon emellett a mozdonyvezetők veszik át a jegyvizsgálók feladatainak egy részét.
Megverték a jegyvizsgálót, megtámadták a mozdonyvezetőt - Hollandiában nem rózsás a helyzet
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Tudja mi a különbség a sales manager, a business development manager és account manager munkakörök között? A gyakorlatban nem sok: az... Teljes cikk
Bár a tendencia javulást mutat, még mindig bátorítani, biztatni kell a fiatal lányokat, hogy az úgy nevezett STEM szakmák vagyis a tudomány, a... Teljes cikk
A MÁV éppen teszteli, hogy bizonyos járatok jegyvizsgáló nélkül közlekedjenek. A Vasutasok Szakszervezetének képviselője úgy gondolja, ez... Teljes cikk
- Csoportos létszámleépítések Magyarországon 5 hónapja
- Elindult a vasutasok országos sztrájkja 7 hónapja
- Több száz embert küldhet el a Magyar Bankholding 8 hónapja
- Úgy lerészegedett a vasutas, hogy leállt miatta a vasúti közlekedés 8 hónapja
- A csoportos létszámleépítések számának alakulása hazánkban 1 éve
- Csoportos létszámleépítések Magyarországon 2021 és 2023 között 1 éve
- Magyar Posta: Mégsem lesz csoportos leépítés 1 éve
- Vasutasok a 18 fokról: Ez nem emberi munkavégzésre alkalmas hőmérséklet 1 éve
- 750 ember csoportos leépítését jelentette be a Tungsram 1 éve
- Csoportos létszámleépítések Magyarországon (2021-2022. október) 1 éve
- Nem kaptak béremelést, sztrájkolhatnak is a vasutasok 2 éve