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
auto
2024. 05. 02. csütörtök

Fizikai gombokat követel majd az EuroNCAP az öt csillaghoz

egyéb

Az Euro NCAP leginkább úgy ismert, mint az európai törésteszt program, de a szervezet nemcsak összetöri az autókat, a biztonsági rendszerek és szoftverek ütközéselkerülő funkcióit is pontozza.

Most új területre léptek.

Analóg elvárások egy digitális világban

A szervezet legfrissebb javaslata szerint 2026-tól kezdődően bizonyos funkciókat mindenképp fizikai gombokkal kell ellátni az utastérben, különben büntetőpontokat kap az autó a teszten.

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

Ezeket a büntetéseket annyira súlyosra tervezik, hogy ne lehessen elérni az ötcsillagos eredményt, ha túl sok hiányzik a gombok közül.

Matthew Avery, a szervezet egyik vezetője egy közösségi média bejegyzésben arról beszélt, hogy a nagy képernyők használata elvonja a sofőrök figyelmét, ezért vissza kell hozni a gombokat.

Az Euro NCAP öt olyan funkciót tervez kijelölni, amelyek kezeléséhez fizikai gombra lesz szükség a maximális pontszám eléréséhez. Jelenleg

  • az index
  • a vészvillogó
  • a duda
  • az ablaktörlő
  • valamint a baleseti vészhívó (eCall)

szerepelnek a listán, ami még nem végleges, egyelőre egyeztetések folynak az ügyben.

A kritériumok kapcsán mindenképp érdekes lesz, hogy a szervezet hogyan definiálja a gomb fogalmát. A fizikai kapcsolók és az érintőképernyők világa között ugyanis ott vannak még az érintésérzékeny kezelőfelületek, amelyek többnyire a kormányon lévő gombok, ám nincs alattuk mikrokapcsoló.

Az Automobilwoche német iparági szaklap írása a témában Teslát emeli ki, mint az új szabályok célpontját, ám felsorolásuk annyiban téved, hogy a fenti listából csak az eCall funkció költözött teljesen a képernyőre, a többi mind irányítható a kormányról – igen, még az ablaktörlő, illetve annak sebessége is –, vagy a vészvillogó esetében külön gombról.

Tesztek, vagy vélemények?

A Totalcar egy friss írása nemrég pont a Széchenyi István Egyetem kutatóinak eredményeit közli a kérdésben, ahol kiderült, hogy a kérdés nem annyira egyszerű, mint az elsőre gondolnánk.

A méréseket zárt pályán, egy Volkswagen e-Golf volánja mögött végezték, és 60, 90, illetve 130 km/h mellett is végre kellett hajtani olyan mindennapos gyakorlatokat, mint például a klíma hőmérsékletének beállítása. A feladatokat megismételték csak az érintőképernyő és csak a fizikai gombok használata mellett is.

A kísérletek beigazolták, hogy a tesztalanyok valóban kevesebb ideig nézik az utat, ha érintőképernyőt használnak, ám azt is megemlíti az autós lap, hogy más kutatások azt találták, hogy az autó sofőrjének 30-50 százaléknyi szabad vizuális kapacitása van vezetés közben, így az érintőképernyő használata nem jelenti automatikusan a vezetésre fordított figyelem csökkenését.

Más kutatók mérései szerint az érintőképernyő mellett sem csökkent a releváns területekre való tekintések ideje – írja a lap. Emlékeztetnek, hogy ezzel a logikával az útmenti hirdetőtáblákat is be kellene tiltani, hiszen azok kifejezetten úgy készülnek, hogy magukra irányítsák figyelmünket.

A másik tényező, amit kiemelnek, hogy kutatások azt is kimutatták, hogy a képernyő méretének növelése, valamint az intuitív szoftver nagyban csökkenheti a sofőrök mentális terhelését. Azt is megjegyzik, hogy az érintőképernyők előnye az autó szoftvereinek, kezelőfelületének folyamatos javítása, valamint hogy az egyre fejlődő beszédfelismerők és asszisztensek akár önmagukban is megoldhatják ezt a problémát.

Mi ezt annyival egészítenénk ki, hogy a mai autókban sokszor a dizájn, vagy a gyártás költségeinek csökkentése felülírja az ergonómiát, és gyakran látni sok, teljesen egyforma, egymás mellett sorakozó, a műszerfalba simuló gombot, amelyet ugyanúgy képtelenség kitapogatva, vakon használni, mint egy érintőképernyőt.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.