Sziluettje miatt azonnal fellobban bennem az ellenszenv, ahogy bent körbenézek a néhol igényes részleteken, máshol sivár műanyagokon, nem csillapodik bennem az érzés, hogy az Audi RS Q3 Sportbackből menekülni szeretnék, aztán megnyomom a Start gombot és súlyos robajjal indul az öthengeres turbómotor.

Végtelenül ellenszenves autó az Audi Q3 Sportback, hiszen ez egy kommersz műszaki alapokra (MQB platform) épülő kompakt szabadidő-autó, ami ennél jóval többnek akarná mutatni magát. Viszont a bakancs sziluettel járó praktikumát is elvették tőle ezzel a lecsapott tetőívvel. Ahogy befészkelem magam a karbon kagylóülésekbe, rápillantok a változatos minőségű műanyagokra a műszerfalon, rögtön megcsap a gondolat, hogy ezt tényleg csak az a híresen bestiális öthengeres turbómotor és az atombiztos összkerékhajtás képes jóvá tenni.

Rendes autónak bizonyos értelemben nagy az RS Q3 Sportback, szabadidő-autónak pedig komikusan szűkös.

Heves egymásutánban váltakoznak a bántóan olcsó plasztikok és a felső polcról válogatott műanyag elemek az RS Q3-as belterében, aminek sportos feketeségébe néhány piros betét, a szürkeségével együtt is remek alcantara és a méhsejt mintás varrás hoz egy csipetnyi luxust. Örömteli a kétzónás automata klíma kezelőfelülete a gombokkal és tekerőkkel, melyek élesen tikkenő hangja azt suttogja az ujjpercekhez, hogy itt a mérnökök magasra tették a lécet. Ennek ellenpontjai a váltókar előtti sivár műanyag pusztaság és a rondán öregedő, folyamatosan koszos és karcos zongoralakk betétek. Minden centiméteren más érzésem lesz az RS Q3-ban, és ez az érzelmi hullámvasút végtelenül kimerítő.

Éles kontrasztban áll egymással a digitális kijelzők gyönyörű, tűéles képe, és a pusztító rövidítésekkel, nyakatekert fordításokkal magyarra eszkábált menü. Ha az MMI érintőképernyőjén szeretnék valamit beállítani, akkor rendre egekbe szökött vérnyomással káromkodok, hogy ezen a színvonalon szól a vezetőhöz. Ugyanakkor a rendszer gördülékenyen működik, gyorsan lehet leásni a menü mélyére hangulatvilágítást állítani vagy telefont csatlakoztatni, aztán ott az Apple CarPlay. Virtuális műszeregysége a kormányról két gombbal állítható, így a klasszikus elrendezés helyére pillanatok alatt a navigáció utasításai kerülhetnek vagy központi helyre a fordulatszámmérő. Angolra állítva jobb a digitális élmény.

Ahogy teltek a napok, úgy voltam képes egyre apróbb részletekbe merülni annak érdekében, hogy a fizikai kapcsolók ezüstös gallérjában és az illesztésekben rejlő tökély, a matt karbon betét és a szaténfényű kiegészítők kontrasztja árnyékot vessen a hervasztó részekre. Mivel magyar utak rettenetes állapotban vannak, az RS Q3 Sportback futóműve pedig keményebb, mint Hulk Hogan, ezért szinte indokolt, hogy néha ropogás hallatszik a tetőablak felől vagy neszek a műszerfal mögül.

Imádtam az RS 3-as Audit, mert kívül és belül egy pont jó méretű autó, melyben adott a remek öthengeres motor és a megfelelő üléspozíció. Ezzel szemben a nagyobbnak tűnő RS Q3 Sportback széltében érezhetően karcsú, a kagylóülések pedig magasabban vannak, ezért nem sportautós, hanem étkezőasztalos a hely. Ellentétben az X2-es BMW-vel, a Q3 Sportback tetővonala túl korán lejt, ezért olyat nem ültetnék hátra, aki már kinőtte a gyerekülést. Nem szűkös viszont az alaphelyzetben 530 literes csomagtartó, ami az ülések döntése után 1,4 köbméternyi raktérre bővíthető. Ha bringát szállítanál benne, a helyedben ügyelnék az első ülések karbon háttámlájának épségére.

Bármennyire is úgy tűnik, az RS Q3 Sportback valójában nem arra van, hogy plázák parkolójában álldogáljon.

Ez akkor válik teljesen világossá, amikor a pirossal kirúzsozott Start gombot megnyomom, az öthengeres turbómotor pedig olyan dühösen zendít rá, hogy fürdeni lehet a rezonanciájában. Agresszív szeletelése a szabad ég alatt is betölti a teret, a kipufogó mormogása alapjáraton bitang. Semmivel össze nem téveszthető hangját a páratlan hengerszám és a gyújtássorrend adja (1-2-4-5-3), meg azok az évtizedek, amikben az Audi mérnökei tökéletes karakterű géppé érlelték. Érezni rajta, hogy ez valami egészen más, valami különleges holmi, és ez nem véletlen.

Nincs rokonságban azokkal a három- és négyhengeres motorokkal, amiket mostanában a Volkswagenekbe szerelnek, az Audi öthengerese egy teljesen önálló motor, amit azért csinálnak, mert történelme és lelke van. 1977-ben azért került öt dugattyú az Audi 100-asba, mert ennyi fért bele hosszában rögtön a hűtőmaszk mögé, aztán Walter Röhrl lett legyőzhetetlen az S1-essel, utána jött a Porschéval közösen készített RS2 Avant, és még rengeteg szakmai elismerés ezért a zseniális öthengeresért, ami keresztben állva került be a TT RS, az RS 3 és az RS Q3 modellekbe a győri üzemben.

Közel harminc kilogrammal könnyebb a legfrissebb 2.5 TFSI a korábbinál, a forgattyúsháza alumínium, a főtengelye üreges, a vízpumpája pedig változó szállítókapacitású, alumínium dugattyúi belső olajhűtésűek. Az RS Q3 Sportbackben 400 lóerős és 480 Nm nyomatéka van 1950 és 5850-es fordulat között. Szóval mindenhonnan irgalmatlanul megindítja az 1,8 tonnás autót.

4,5 másodperc alatt pörgeti ki a 100-ast a sebességmérőre, a végsebessége pedig felárért 280 km/óra, de ez csak egyszer érdekes. Az viszont mindig bámulatos, hogy milyen eszeveszetten erős az öthengeres turbómotor, mennyire zseniálisan dolgozik együtt a hétfokozatú duplakuplungos automata váltóval és az összkerékhajtással. Igaz, hogy az RS Q3 Sportback alatt nem a klasszikus quattro (Torsen) van, hanem egy Haldex rendszerű összkerékhajtás, de nem hagy kérdéseket. Épp olyan szürreális tempóra képes kanyarban, mint egyenesben, közben pedig érezni lehet, hogy az okos rendszer ráhúz az ívre és mindig tűpontosan annyi nyomatékot küld a hátsó tengelyre, hogy kegyetlen semlegességgel forduljon be az RS Q3.

Szórakoztató a műszaki tartalom, de hétköznapokra túl rázós, a versenypályáknak pedig túl magas az Audi RS Q3 Sportback.

Futóműve elöl McPherson, hátul pedig multilink, oldalanként négy lengőkarral, a lengéscsillapító adaptív, az első féktárcsákra pedig hatdugattyús nyereg szorít rá. Ígéretes a technika, de a mindennapokban túlzás az a keménység, amivel az RS Q3 büntet, akinek pedig a hétvégi pályanapok figyelnek a naptárában, annak ott az RS 3 Sportback kisebb súllyal, összehasonlíthatatlanul jobb üléspozícióval és drift móddal.

Minden tiszteletem az RS Q3 Sportback hajtásáért az Audinak, de sportautóként olyan, mint egy kertitörpe a tetováló szalonban, nehéz komolyan venni. Amíg az RS 3-ra bárkit örömmel rábeszélek, addig a lecsapott tetejű RS Q3 helyett inkább a király Cupra Formentor VZ5-öt javasolnám, ha nem volna erősen limitált szériás. Alapáron 26,7 millió forint az RS Q3 Sportback, ez a limitált szériás, gazdagon extrázott változat pedig messze túlszalad a 35 millión is. Ezt a pénzt nagyon könnyű akár az Audinál házon belül okosabban elkölteni.

Ez is érdekelhet:

Ez megront! – Audi RS 3 Limousine

Akkora show-t csinál az Audi RS 3 öthengeres turbómotorja, hogy az függőséget okoz.

Audi RS Q3 Sportback 2.5 TFSI quattro S tronic (2024)

  • Motor: 2480 ccm, soros, öthengeres, turbós benzinmotor
  • Hajtás: 7 fok. duplakuplungos automata, Haldex összkerékhajtás
  • Teljesítmény: 400 LE (294 kW) @5850-7000
  • Nyomaték: 480 Nm @1950-5850
  • Gyorsulás (0-100 km/óra) 4,5 mp
  • Végsebesség: 280 km/óra (opcionálisan)
  • Súly: 1791 kg
  • Ár: 35 193 320 Ft
  • zseniális az öthengeres turbómotor
  • nagyszerű az összkerékhajtása
  • igényesek az apró részletei
  • nagynak kicsi, kicsinek nagy
  • nincs meg benne az audis minőségérzet
  • amit tud, azt egy RS 3 sokkal jobban tudja
Player-méter
7
Támogatott és ajánlott tartalmaink
További cikkeink a témában