A hongkongi kikötőben tavaly 14,1 százalékkal csökkent a forgalom éves szinten, ezzel a 11. helyre csúszott vissza a világ legforgalmasabb kikötőit ismertető listán. A kínai várost a dubaji Jebel Ali előzte meg, amely a legnagyobbnak számít a Közel-Keleten. Hongkong 1987 és 2004 között a legforgalmasabb konténerkikötő volt, de az ezredforduló után erős riválisokat kapott, méghozzá házon belül.

Hong Kong Port Ahead of Budget Announcement
Hongkongban hét éve csökken a forgalom / Fotó: Getty Images

Az első helyen ugyanis Sanghaj áll, ahol 3,9 százalékkal nőtt a forgalom. A második Szingapúr, míg a harmadik, a negyedik, az ötödik és a nyolcadik helyen is kínai kikötő található. A területet egyértelműen a távol-keleti óriás uralja, a kevés kivételhez tartozik Szingapúr és a dubaji Jebel Ali mellett a dél-koreai Puszan és Los Angeles. Európában Rotterdam számít a legforgalmasabbnak az Alphaliner szerint.

A második legnagyobb holland város a 13. helyen szerepel, a volumen 7 százalékkal csökkent éves összevetésben, főleg az orosz szállítmányokból futott be kevesebb. Az elemzők szerint Hongkongnak kihívást jelentene, ha megpróbálná visszafordíthatná a visszaesést, mivel a többi kínai kikötő rendkívül versenyképes az árak és a kényelem tekintetében, valamint terjeszkedésre is több lehetőségük van. 

Ehhez érdemes hozzátenni, hogy a kínai márciusban zsugorodott, bár az még nem egyértelmű, hogy ez ideiglenes vagy tartós visszaesés. Az ottani kikötők egymással fognak versenyezni, ez pedig még kevesebb teret hagyna Hongkongnak. Ugyanakkor úgy tűnik, hogy Sanghaj első helyét jó ideig nem veszélyezteti egyik rivális sem.

A világ tíz legforgalmasabb kikötője

1. Sanghaj, Kína
2. Szingapúr
3. Ningbo-Zhoushan, Kína
4. Csingtao, Kína
5. Sencsen, Kína
6. Kanton (Guangzhou), Kína
7. Puszan, Dél-Korea
9. Tiencsin, Kína
9. Los Angeles, Amerikai Egyesült Államok
10. Jebel Ali, Egyesült Arab Emírségek (Dubaj)

Tengeri kikötője lesz Magyarországnak: még az idén megindul az építése – térkép

Még 2019 nyarán derült ki, hogy Magyarország tengeri kikötőt és kijáratot létesít az olaszországi Triesztben. Ezt akkor azzal indokolták, hogy a magyar vállalkozásokat fogja segíteni. A kivitelezési munkálatok még idén megindulhatnak. A bejelentés túlzás nélkül történelminek számított, hiszen egyúttal azt is jelentette, hogy Magyarország saját tengerparttal rendelkezik, amit száz éve, a trianoni béke előtt mondhatott el utoljára magáról.